Přílišná únava
V úterý 13. června panovalo na Českobudějovicku velice pěkné počasí. Proletět se po okolí hodlal i zkušený sedmdesátiletý letec, držitel průkazu obchodního pilota letounů s více než sedmi tisíci nalétanými hodinami. Po desáté hodině dopolední nastartoval dvoumístný Diamond DA20 a po zpevněné pojížděčce se vydal vstříc hosínské dráze 24R. Z té také po chvíli bez zjevných komplikací odstartoval.
Po krátkém letu v prostoru se Diamond registrace OK-BLB vrátil nad Hosín, aby na dráze 24R zase přistál. „Při přistání na RWY 24R, poklesu rychlosti v dojezdu a dosednutí nohy příďového podvozku na asfaltový povrch dráhy pilot zaslechl nezvyklý kovový drnčivý zvuk,“ uvádí závěrečná zpráva Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). Pilot rychle zareagoval přitažením řízení a s využitím posledních zbytků vztlaku vyjel ze zpevněné dráhy na sousední travnatý pás, aby zabránil dalšímu poškození letadla.
„Letoun vyjel pod úhlem cca 20° přes pravý okraj dráhy asi 9 metrů do trávy. Při poklesu rychlosti se noha příďového podvozku zabořila do travnatého povrchu a vyvrátila se vzad. Příď poklesla a listy otáčející se vrtule narazily do země. Letoun se pak zastavil. Nárazem byla poškozena přední podvozková noha a oba listy vrtule,“ popsali vyšetřovatelé stav letounu. Pilot zůstal nezraněn.
Foto ÚZPLN
Zásadním zjištěním na počátku vyšetřování bylo nalezení vidlice s kolem příďového podvozku asi 50 metrů vlevo od dráhy 24R. Ta se podle zjištění vyšetřovatelů uvolnila po odpoutání letounu při vzletu, pilot o tom ovšem podle svých slov nevěděl. Ještě podstatnější se ovšem jevil nález na samotném začátku dráhy 24R. Jednalo se o odlomené zakončení šroubu se zajištěním a podložkami, patřící do sestavy příďového podvozku.
Vyšetřovatelé podrobili nalezené kovové části odbornému posouzení ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu. „Ze zprávy ‚Posouzení lomové plochy šroubu ze spoje nohy a sestavy vidlice kola předního podvozku letounu DA-20 (R-6762 VZLÚ)‘ vyplývá, že z mikroskopického hlediska vykazují všechny oblasti zkoumané lomové plochy šroubu charakter únavového tvárného porušení s pomalým rozvojem. Vzhledem k sekundárnímu znečištění lomové plochy a především přítomnosti korozních produktů v oblastech iniciace trhliny a povrchu závitu není možné určit příčinu porušení šroubu. K vícenásobné iniciaci únavové trhliny došlo pravděpodobně na povrchu závitu šroubu po celém jeho obvodu,“ stojí v závěrečné zprávě.
Nejen člověk může selhat
Pracovníci ÚZPLN tak popsali pravděpodobný průběh událostí následovně:
- „letoun měl platné osvědčení kontroly letové způsobilosti a byl při pojíždění ke vzletu normálně řiditelný,
- pilot prováděl standardním způsobem vzlet a nevěděl o odpadnutí vidlice s kolem předního podvozku,
- lomová plocha šroubu spoje nohy a sestavy vidlice kola předního podvozku letounu vykazovala charakter únavového tvárného porušení s pomalým rozvojem,
- k vícenásobné iniciaci únavové trhliny došlo pravděpodobně na povrchu závitu šroubu po celém jeho obvodu,
- při přistání v průběhu dojezdu pilot reagoval na nezvyklý kovový zvuk zvětšením úhlu podélného sklonu a vybočením mimo asfaltovou dráhu do trávy,
- po poklesu rychlosti již pilot nemohl zabránit klopení letounu, noha podvozku se zaryla do trávy, letoun narazil vrtulí do země a zastavil se.
Příčinou byla porucha šroubového spoje nohy a vidlice příďového podvozku v důsledku únavového tvárného porušení šroubu s pomalým rozvojem,“ uzavírají vyšetřovatelé.
Foto ÚZPLN
V závěrech vyšetřovatelů bohužel nenajdeme odpověď na otázku, zdali šlo odhalit poškození v rámci servisních prohlídek či zdali se stejný problém na zmíněném typu již v minulosti objevil. ÚZPLN nicméně doporučil výrobci letounu „posoudit úpravu šroubu spoje nohy a sestavy vidlice kola předního podvozku ke snížení rizika únavového lomu šroubu“.
Publikovaná zjištění ÚZPLN by nám však měla připomenout, že ne všechny chyby jsou výsledkem lidského selhání. I technika může vypovědět službu a nelze na ni bezvýhradně spoléhat. Je potřeba zůstávat za letu ostražitý a být připraven na nenadálé situace.