Pád vrtulníku R 22 Beta byl zapříčiněn pravděpodobně silnou turbulencí

31.01.2005 1 příspěvek

Dne 11. srpna 2004 prováděl pilot vrtulníku R 22 Beta, pozn. zn. OK – YIT fotografický let s cestujícím – fotografem na palubě. K letu odstartoval z letiště Roudnice nad Labem v 09:15 UTC. Plánovaná trať letu byla LKRO – Brandýs nad Labem – Úvaly - Čeřenice – Říčany u Prahy – Vodochody - LKRO.

Pád vrtulníku R 22 Beta byl zapříčiněn pravděpodobně silnou turbulencí
Pád vrtulníku R 22 Beta byl zapříčiněn pravděpodobně silnou turbulencí (Zdroj: Aeroweb.cz)

Provozovatel :

LPS, letecké práce a služby, s.r.o.

Výrobce a model letadla :

Robinson Helicopter, Co. U.S.A., R 22 Beta

Poznávací značka :

OK – YIT

Místo :

Čeřenice

Datum :

11.8.2004

Čas :

10:05 UTC

Vrtulník R-22 není vybaven zapisovačem letových údajů, proto lze provést rekonstrukci letu jen na základě známých skutečností z výpovědí pilota a svědků a s využitím znalosti zákonitostí aerodynamiky vrtulníku.

Po příletu vrtulníku nad obec Čeřenice ve výšce asi 150 metrů nad terénem pilot prováděl zatáčky nad cílovým objektem. Podle výpovědí svědků vrtulník v zatáčkách klesal a nelze proto vyloučit ani menší výšku letu nad zemí. Cestující si chtěl fotografovat svůj rodinný dům v obci Čeřenice. Podle výpovědi pilota se při této činnosti začal vrtulník samovolně naklánět (náklony až 45°) a projevila se u něho snaha zatáčet doleva se směrovými výkyvy. Tuto situaci vyhodnotil pilot jako možnou poruchu ocasní vrtulky. Pilot se rozhodl pro nouzové přistání. Letěl směrem k zalesněnému protisvahu, kde se pokusil o nouzové přistání na lesní mítinku malých rozměrů. Dráha jeho letu však skončila před mýtinkou nárazem do vzrostlého stromu v lese. Pilot utrpěl těžká zranění, cestující smrtelná.

Poškození letadla

Vrtulník byl zcela zničen

Informace o osobách

Pilot vrtulníku: věk 35 let, držitel platného průkazu způsobilosti obchodního pilota vrtulníků s platnou kvalifikací R 22, R 44 a platného průkazu soukromého pilota letounů s platnou kvalifikací SEP land, ACR. Celkem na vrtulnících nalétal 110 hod. Celkem na letounech nalétal 202 hod 40 min. Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy měl platné.

Cestující – fotograf: věk 48 let, bez vztahu k leteckým kvalifikacím.

Informace o vrtulníku

Vrtulník R 22 Beta, poznávací zn. OK – YIT, výrobní číslo 2322. Výrobce – Robinson Helicopter, Co. U.S.A. Rok výroby 1993. Celkový nálet vrtulníku 1933 hod.Údržba byla prováděna podle platné technické příručky vrtulníku R 22 Beta. Potvrzení o údržbě a uvolnění do provozu bylo platné.

Meteorologická situace

Oblačnost typu Cu se základnou ve výšce 4 000 ft nad zemí, vítr 350-090°/ 2 – 5 kt, teplota 27°C.

Popis místa nehody a trosek

Trosky vrtulníku se nacházely ve vzrostlém lesním porostu u paty stromu, na jehož kmeni byly patrny záseky od rotorových listů.

Od nárazu na zem byla kabina vrtulníku deformována a ocasní nosník byl přetržen. Listy hlavního rotoru byly silně zdeformovány. Na jejich náběžných hranách byly zřetelné stopy nárazů na kmen stromu. Z prasklých nádrží paliva vytekl benzín.

Lékařské a patologické nálezy

Pilot vrtulníku byl převezen vrtulníkem letecké záchranné služby do nemocnice. Jeho zranění byla kvalifikována jako těžká. Zkoušky na přítomnost alkoholu, omamných a psychotropních látek byly u pilota vrtulníku negativní.

Cestující zemřel ihned po nárazu vrtulníku na zem. Příčinou jeho smrti byla mnohočetná poranění orgánových systémů.

Pátrání a záchrana

Pilot vrtulníku oznámil leteckou nehodu svým mobilním telefonem záchranné službě i policii ČR.

Testy a výzkumy

Komise ÚZPLN provedla s přizvanými specialisty na letový provoz, obsluhu a údržbu vrtulníku dodatečná ohledání jeho trosek. Technický stav vrtulníku byl po ohledání shledán bez závad.

Doplňkové informace

První let toho dne provedl pilot vrtulníku na letišti v Roudnici nad Labem. Důvodem bylo jeho rozlétání po přestávce v létání s vrtulníkem. Dalším letem byl fotografický let do prostoru obce Čeřenice.

Letová příručka vrtulníku R 22 Beta požaduje v části SN-34 aby měl pilot vrtulníku pro fotografické lety nalétáno na vrtulnících minimálně 500 let. hodin. Tento požadavek je nutno považovat za minimální a byl do příručky zapracován na základě snahy výrobce vrtulníku zamezit podobným nehodám, které vznikly v minulosti ve větším počtu v USA i v jiných zemích světa při fotografování z vrtulníku a na nichž měla rozhodující podíl malá zkušenost pilota.

Vzhledem k vysoké teplotě ovzduší bylo zatížení vrtulníku velmi blízko max. vzletové hmotnosti 622 kg. Při vzletu sice nebyla max. vzletová hmotnost překročena, ale podle výpočtu dosáhla hodnoty 620 kg. Nebyla porušena ani maximální povolená hodnota zátěže na jedné sedačce, která byla 107 kg, přičemž maximální povolená hodnota činí 109 kg. Centráž vrtulníku byla v povoleném rozmezí.

Rozbory

  • pilot měl platnou kvalifikaci pro daný let;
  • vrtulník byl způsobilý k provedení letu;
  • v členitém terénu při poměrně náročné činnosti, jakou je letecké fotografování, pilota pravděpodobně překvapila silná turbulence. Vzhledem k malým zkušenostem nesprávně vyhodnotil chování vrtulníku jako technickou závadu ocasní vrtulky a rozhodl se pro nouzové přistání. Zřejmě pod tlakem vznikající složitější situace, se kterou se při řízení vrtulníku dosud patrně nesetkal, provedl několik chybných rozhodnutí a špatných reakcí, jejichž konečným důsledkem byl pád do lesa;
  • k náklonům vrtulníku kolem podélné osy (až 45°) mohlo docházet po vlétnutí části nosného rotoru do stoupavého, nebo klesavého proudu. V daných meteorologických podmínkách mohly tyto hodnoty dosahovat až ± 5 m/sec;
  • vzhledem k vysoké teplotě ovzduší letěl pilot s vrtulníkem zatíženým velmi blízko k maximální letové hmotnosti, což mělo negativní vliv na letové charakteristiky vrtulníku;
  • technický stav vrtulníku byl po ohledání shledán bez závad a neměl vliv na vznik letecké nehody.

Závěry

Nejpravděpodobnější příčinou letecké nehody byla nesprávná reakce pilota vrtulníku na turbulentní prostředí v členitém terénu, spolu s chybnými postupy při řešení letové situace; Nelze však s jistotou vyloučit, že nehoda je důsledkem úmyslně prováděných nevhodných manévru, které překročily možnosti pilota nebo vrtulníku.

Bezpečnostní doporučení

Seznámit všechny provozovatele vrtulníků R-22 Beta v ČR s uvedenou událostí a upozornit je na dodržování bezpečnostních poznámek (Safety Notice), které jsou nedílnou součástí letové příručky vrtulníku.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

turbulence

27.12.2010 v 20:34 Jiří

Turbulence na ty člověk není skoro nikdy přípraven až příjdou základ je nezazmatkovat mít to pevně vruce a člověk stoho krásně vyklouzne .

Odpovědět

Přidat komentář