Přílet a ukončení letového plánu
Jednou z důležitých věcí, kterou vštěpují instruktoři každému žákovi už během traťových letů v rámci PPL výcviku, je povinnost ohlásit přistání při VFR letech, které končí mimo řízená letiště a na které byl podán letový plán. Důraz je zde celkem na místě. Neohlášení takového příletu totiž po 30 minutách od času uvedeného v letovém plánu spustí náročné a především velmi drahé kolečko pátrání a záchrany.
Na facebookovém profilu Aviation Memes se nedávno objevila vtipná koláž
Cesty k naplnění této povinnosti jsou podle AIPu, části ENR 1.2.2, dvě:
- po přistání na neřízeném letišti rádiem/telefonicky ohlásit přistání na Praha Information či příslušnému stanovišti ATC v regionech mimo působnost FIC Praha
- bezprostředně před přistáním, pokud je letadlo na okruhu cílového letiště a předpokládá se bezpečné přistání, vyslat hlášení o přistání (této možnosti by měl pilot využít pouze tehdy, pokud není možné postupovat prvním způsobem)
Frazeologickou novinkou od 4. února je, že součástí formálního hlášení o přistání by měla být kromě informace o čase přistání na letišti příletu také zmínka o letišti odletu, případně také informace o původním místě určení, pokud se chystáme přistát na náhradním letišti.
Jak správně provést hlášení o přistání od 4. února 2016?
|
Existuje ovšem způsob, jak se z povinnosti hlášení o přistání vymanit. Jednoduše tím, že za letu zrušíte svůj letový plán. Této možnosti může využít každý pilot neřízeného letu VFR, případně řízeného letu VFR v prostorech třídy C a D do 1 000 stop AGL.
Ovšem pozor, i zde se postupy mírně mění. Od 4. února totiž nebudeme letový plán rušit jako dosud, nýbrž ukončovat.
Jak správně ukončit letový plán za letu od 4. února 2016?
|
Dodejme ještě, že není možné ukončit letový plán za letu VFR, pokud vede přes hranici FIR Praha. Dosud přitom platilo, že se tak nemohlo učinit pouze při letu mimo Schengenský prostor.
Odlet a povinnost uvést telefonní číslo
Ačkoliv se hlášení o VFR odletu z neřízeného letiště nijak zásadně nemění, není na škodu si zde připomenout základní pravidla. Tedy, jak asi každý tuší, je potřeba co nejdříve po vzletu letový plán aktivovat, a to buď opět na frekvenci FIC Praha či příslušného stanoviště ATC, eventuálně telefonicky prostřednictvím někoho, kdo sledoval váš odlet ze země.
Jak správně oznámit VFR odlet z neřízeného letiště? OK-COK, vzlet z Letňan do Vrchlabí v 45. minutě. |
Pokud toto hlášení neproběhne, váš letový plán vcelku logicky aktivován nebude a váš let bude řídicí letového provozu chápat jako let bez plánu – nebude vám tudíž poskytována pohotovostní služba vztažená k letu s podaným plánem.
V souvislosti s VFR lety s plánem připomeňme ještě jednu novinku, která tiše vstoupila v platnost již začátkem ledna. Podle ustanovení AIP ENR 1.10.1 musí být v každém letovém plánu VFR uveden telefonní kontakt na předkladatele.
Motivace této změny je myslím jasná. Pokud se například odehraje scénář z úvodu našeho článku a vy zapomenete ohlásit přílet, může se vás pokusit pohotovostní služba ještě kontaktovat telefonicky. Je pořád lepší, pokud vás takový telefonát zastihne po přistání u piva v letištním klubu než o pár dní později s dotazem, kam je možné zaslat fakturu za zbytečný zásah.
Dobrý zvyk s uváděním telefonního čísla se tak mění v povinnost, která myslím nikoho nazabije, a přitom může hodně pomoct.