Po čtyřech měsících skončila první část rozsáhlé rekontrukce letiště České Budějovice (LKCS). Ačkoliv celý proces modernizace jihočeského aeroportu nadále pokračuje, letiště je schopné od včerejšího dne opět sloužit pilotům pro přílety a odlety na opravené vzletové a přistávací dráze 09/27.
"Součástí opravy ranveje bylo zpevnění a zdrsnění povrchu dráhy, včetně doplnění nových leteckých znaků, které budou sloužit už i pro navigaci běžných dopravních letadel. Oprava ranveje se uskutečnila v rámci I. fáze II. etapy modernizace Letiště České Budějovice, která byla zahájena 18. června 2015," uvedlo letiště ve zprávě publikované na webu www.airport-cb.cz.
Podle informací letiště bude modernizace pokračovat již za leteckého provozu, a to konkrétně výstavbou terminálu, přístupových komunikací a parkovišť. Investor stavby, Jihočeský kraj, chce poté usilovat o certifikaci vzdušného přístavu pro mezinárodní veřejný provoz, který by na jih Čech mohl otevřít cestu aerolinkovým spojům. Z toho důvodu bude potřeba také investovat do navigačního vybavení, které by umožnilo provozovat letiště za podmínek pro létání podle přístrojů (IFR).
například: jedním z důvodů proč KIA postavila továrnu v Žilině bylo právě letiště. Na to letiště také nelátá žádná pravidelná linka, je tam hlavně aeroklubový provoz, výcvik školy + manažeři automobilky.
Pokud by tehdy občané uvažovali jako Vy, tak tam ted nestojí automobilka, která zaměstnává tisíce lidí......
Jižní Čechy jsou naprosto úžasný.A je naprosto správně,ze je tam letiště,kam se vejde větší než sportovní letadlo.Každe velké letiště v Polsku je po rekonstrukci-za peníze z EU.Podle me je dost velká Škoda,ze to tady není stejně.
.... asi nám závidíte velké a vybavené letiště, zrovna včera jsem tam přistál, sníh odklizený...
Nemáme tu dálnici, tak alespoň letiště! Je fakt že v bývalé NDR a Polsku jsou rekonstruované letiště za peníze EU naprosto bez provozu...
No nevím, ale za 500 miliónů bych radši viděl spíš kus silnice než Potěmkinovu vesnici i největší vesnice v Evropě. A určitě by se za to nechala kompletně zgenerálkovat i ostatní již existující letiště v kraji.
Kluci, nechte toho. Vždyť to znáte. Většinou se městská samospráva chce letišť spíš zbavit. Občané si stěžují, že generuje hluk, nebezpečí pádu letadla na chatu (fakt i tohle říkají), atd. Takže vždycky když vidím výjimku, že stát či region do letiště dokonce investuje peníze, tak z toho mám radost. Průměrná cena kilometru dálnice je 416 mil. Kč (zdroj NKÚ 2013). Jako letec považuji za užitečnější 2,5 km letiště, než 1,2 km dálnice.
Jsem pro modernizaci letišť, ale pokud to má smysl a rozumný výhled do budoucnosti. Bohužel směr jakým se ubírá toto letiště postrádá smysl. Aby se uživil tenhle obří projekt, tak je nutné, aby zde přistálo pár větších letadel a nechalo tu denně celkem min. pár stovek tisíc. Jinak nemá smysl certifikovat letiště na IFR. Bohužel se letiště Planá snaží vyhnat GA provoz a přesunout ho na blízký Hosín. Je to pitomost, která se může vymstít. Letiště musí žít a pokud mi tam nebudou sedat bulíky jak na běžícím páse, tak musím zajistit provoz třeba leteckou školou, dobrým servisem, údržbou letadel, možností hangárování. Ale jak už někteří uvedli příklad polských nebo německých letišť duchů (taky jeden z důvodů, proč nedostali dotaci).
Ani v EU nejsou takoví pitomci, aby dali peníze na tak nesmyslný projekt jekým toto letiště je. Žádosti o dotace byly zamítnuty a to naprosto oprávněně. Planá je drahá, zbytečná a je to pouze politický projekt....
Ano Honzo2, vystihl jsi to přesně. Je to megalomanský projekt na kterém se chce zviditelnit parta místních politikü, a můžeme jenom hádat, kdo si tom chce namastit kapsu. A je to nejen o projektu ale hlavně o tom, jaké budou provozní náklady a kdo je zaplatí. Proč asi byl pozastaven provoz LKVO, které teď funguje jenom pro Aero v omezeném režimu?
Držím Budějovičákům palce a přeju jim, aby jim to letiště sloužilo podobně jako v Drážďanech, Salzburgu nebo v Linci. Bude stát třeba miliardu, která se nikdy nevrátí, dost pravděpodobně. Ale za takový tunel Blanka bychom měli letiště podobného typu v každém okresním městě. A tunel Blanka se taky nezaplatí. Je to součást dopravní infrastruktury, zrovna jako LKCS. Pak už jde jen o to, aby to bylo manažersky zvládnuto. Provoz dopravních letadel, malých letadel, GA letadel, dobrá restaurace, zázemí pro piloty, slušné parkování, nic nepředraženého, ale za něco se platit musí. Pak to letiště má smysl. Už teď je jasné, že pravidelných linek tam bude málo a na tom nelze stavět rozvoj.
Zrovna dneska jsem letěl z letiště v Memmingenu (EDJA), který dost připomíná právě LKCS. A říkal, jsem si proč by něco takového nemohlo fungovat i u nás. Bývalé vojenské letiště je nyní rájem nízkonákladovek a sedá tam jeden bulík za druhým. Každopádně držím palce, ať to nedopadne klasicky po česku.
Jako občan platící daně si nejsem úplně jist, jestli jsou toto nejlépe investované státní finanční prostředky. Jako pilot jsem ale rád, že u nás vznikne další řízené letiště, s možností IFR letů a to jak kvůli vyšší dostupnosti IFR výcviku, tak kvůli rozšíření možností záložních IFR letišť v ČR. A pokud se vyplatí provozovat letiště Karlovy Vary, pak se domnívám, že provoz charterů apod., který dokážou Č.B. vygenerovat, může být minimálně podobný jako pohyb cizinců do Varů. Nehledě na to, že z Varů je to na Ruzyni autem výrazně blíž než do Budějovic, takže motivace pro využití domovského letiště je navíc pro Jihočechy větší.
Jsou to vyhozené peníze a je jasné. Bohužel politici hledají velké projekty hlavně proto, aby si uloupli část proinvestovaných veřejných peněz. Určitě si pamatujete na studii organizování letní olympiády v Praze, železniční spojení do Studénky...
KV mělo před propadem rublu kolem 2000 pohybů ročně a zhruba 600 bylo nad 50t. Takový éro přibližně zaplatí 60 000 za přistání. Což je 3 000 000 měsíčně. Je potřeba cca 60 lidí s mediánem tak 25 000 (je potřeba zodpovědné lidi) což je 1 500 00. Ostatní provoz mi může vydělat 1 000 000. Nájmy z obchodů a služby okolo taky 1 000 000.
Takže abych to shrnul. Platy se nám pokrátily a zbývají 3 500 000 na energie, vodu, údržbu a další hromada výdajů (náklady bez platů budou tak 3-4 miliony). Jenže LKCS nebude mít takový počet pohybů, protože tu není početná ruská klientela a byl to počet před pádem rublu (KV nejsou právě v situaci, kdy by měli nohy nahoře). Jihočeši nemají tak velkou kupní sílu a turismus tu není na takové úrovni (nejvíc to jsou jednodenní výlety co sem dokodrcají z Prahy). Jako příklad krajem rozumně využívaného letiště je Hradec Králové. Bilance vytvořená za 10 minut.
Jenze to se da rict uplne o vsem. Jakakoliv investice do verejne infrastuktury jsou "vyhozene penize". Ty efekty to ma ale nekde jinde. Kazde letiste je brana do mesta a prispiva k rozvoji dane oblasti. Vazim si kazde investice do letist u nas protoze nas to posouva smerem k civilizovanejsi casti sveta. A letist u nas bude ubyvat. Ja za tim vidim spis investici do hitech technologii kterymi vybaveni letiste je a do kvalifikovanych lidi ktere takove letiste potrebuje. Kdyz uz se nekde dari letiste navzdory kriku okolnich obyvatel a majetkovym problemum zachovat a jeste ho zvelebit tak z toho mam radost.
Ano, každé letiště, které funguje je dobře. Tady ale se mluví o investicích do vybudování mezinárodního letiště vybaveného pro "velkou dopravu", která tam nikdy létat nebude - v tom jsou ty vyhozené peníze.
Nehledě na to, jestli se letiště LKCS komerčním provozem uživí (o čemž dost pochybuju) je tady ještě jeden aspekt. Aby na toto letiště mohla létat dopravní letadla a používat přístrojové přiblížení, bude zřejmě potřeba zřídit okolo letiště řízený okrsek. Ve světě sice existují letiště s IFR provozem bez CTR, ale obávám se, že tady to nebude ten případ. Stačí se podívat na mapu, kolik je u nás definovaných různých vojenských prostorů, ačkoliv máme celkem miniaturní vojenské letectvo. Takže další řízený prostor zase ubere z místa na volné létání. Doufejme jen, že na věži nebude sedávat někdo postižený vlastním pocitem důležitosti a bude k VFR rekreačním letům vstřícný.
To že je někde publikováno IFR přiblížení ještě neznamená, že tam musí být CTR nebo nějaký řízený prostor. Dobrý příklad je Německo - tam musí letiště deklarovat určitý počet pohybů velkých dopravních letadel, aby vůbec na takový prostor mělo nárok. Jinak tam všechno probíhá v rámci prostoru třídy E.
Tuší někdo, co přesně v LKCS vlastně doopravdy plánují? ILS, nebo RNAV(LPV)? Řízené či neřízené letiště? Na jejich stránkách jsem bohužel detaily nenašel.
IFR let na neřízeném letišti lze pokud se něco nezměnilo lze ukončit pouze v neřízeném prostoru třídy F. Prostor třídy F v ČR nemáme a tedy neřízené IFR letiště nelze pro podmínky ČR aplikovat.
To je ale, myslím, stejný problém jako zda bylo první vejce, nebo slepice. Dokud žádný prostor třídy F není vytvořen, tak není ani třída F v AIPu publikovaná. V předpisech řady L ale normálně figuruje, stejně tak poradní služba, takže se domnívám, že když zřízení toho prostoru úřad schválí, tak tomu legislativně nic nebrání. Do AIPu o tom k datu platnosti akorát ŘLP dodá informace, stejně jako když se např. mění rozměr nějakého prostoru.
Vzhledem k tomu, že IFR letiště může být i ve třídě E a nemusí být řízené, tak v tom teoreticky není problém...již nějakou dobu se o to snaží na LKHK...s tím, že by se tam vytvořila RMZ..službu APP by poskytovali z LKPD...a na LKHK by nadále zůstal AFIS. Spíš jde o to, k čemu by takové letiště bylo..na LKHK to chcou asi hlavně kvůli výcvikům apod...
Ano v LKHK to dává smysl zřízením RMZ. Působí zde letecké školy a vzhledem k nemožnosti provádět IFR výcvik v LKPD je to určitě řešení. Ale v LKCS takový důvod neexistuje.
LKHK mělo minulý rok 36 000 pohybů letadel (s ULL je to 42 000). IFR provoz by určitě ještě počet navýšil. Ovšem tlak LKHK je za co nejlevnější a nejvýhodnější variantu provozu, protože bulíci tam ty okruhy bouchat nebudou. Vzhledem k růstu DSA bych to ani neviděl jako moc vzdálenou budoucnost.
Ted důvod je zřejmý-umožnit provoz letadel i za špatného počasí.IFR provoz nejsou jen dopravní letadla.Nejde jen o výcvik.
Třeba v Popradu nejde rozumným způsobem koupit AVGAS-ze prý tam nikdo nelítá...Jasně,ze tam nikdo nelítá,když tam nejde dotankovat.
Pamatuju si autobusy přecpaný japoncema z Prahy na jih.Do formy financování nevidím-ale Budějovice,nový terminál v Pardubicích,Hradec Králové i každé další smysl mají.