Francouzské mezinárodní letiště Toulouse-Blagnac patří se svými zhruba 7,5 miliony odbavenými pasažéry ročně na šesté místo v zemi. Pro samotný vzdušný přístav, okolní města i celou oblast je ale důležitá zejména přítomnost dvou velkých leteckých výrobců Airbus a ATR. Ti zde sídlí a využívají jej ke svým testům.
Díky tomu letiště bylo, je a vždy bude svědkem historických událostí, když se nové typy poprvé odlepí od země k úvodnímu letu. Svou premiéru si zde odbyl například slavný Concorde či řada letounů rodiny Airbus, včetně jejího největšího člena, Airbusu A380. Nalézt ve Francii vhodnější místo pro vznik nového muzea by tedy byl asi nadlidský výkon.
Vnitřní uspořádání hlavní haly / Foto Aeroscopia-blagnac.fr
Dlouhá cesta k muzeu
Idea vzniku muzea letectví v Toulouse spatřila světlo světa již na počátku 80. let minulého století. Hnací motor všech snah od té doby představovala asociace Terre d’Envol zastřešující veškeré aktivity a organizace, které spojil jeden cíl. Cesta k položení základního kamene však byla dlouhá a trnitá. K této slavnostní události totiž došlo až o třicet let později, 16. června 2011.
Vybudování nového leteckého muzea rozhodně není levnou záležitostí. Investice do jeho výstavby se odhadovala na více než 21 milionů Eur a asi nikoho nepřekvapí, že zhruba 3,5 miliony přispělo také konsorcium Airbus. Protože však nové muzeum bude jistě zajímavým turistickým lákadlem, největší částku poskytlo nedaleké město Blagnac a zbylé náklady si dále rozdělily město Toulouse, region Midi-Pyrénéese, departement Haute-Gauronne a další organizace.
Dva milníky novodobého leteckého průmyslu v Evropě / Foto © Ville de Blagnac
Legendy mezi exponáty
Prostory muzea se skládají z architektonicky zajímavě řešené obrovské hlavní haly, venkovních ploch a vstupní haly se šatnami či obchůdkem se suvenýry. Díky modernímu řešení celé stavby je možné výstavní prostory v budoucnu jednoduše rozšířit.
Přední místa mezi zhruba 50 exponáty budou ve vnitřní expozici zastávat symboly evropského leteckého průmyslu, letouny Concorde 201 (F-WTSB, první produkční Concorde), Airbus A300B (F-WUAB, zřejmě první prototyp), neobvyklý transportní letoun Aero Spacelines Super Guppy (F-BBPA), který bude možné vidět i zevnitř, či Sud Aviation Carravelle. Ty doplní další lahůdky, stroje Corvette, Falcon 10, Fouga Magister, Gazelle, Mirage 3C, Nord 1100, Lockheed F-104, Avion cible CT20, Mig 25, Saab Draken a další. Mimo hlavní halu si návštěvníci muzea budou moci navíc prohlédnout i tematicky zaměřené výstavní prostory, které jim poodhalí roušku mnoha leteckých tajemství.
Aeroscopia je připravena i na pořádání leteckých konferencí. Jejím posláním má být v neposlední řadě výzkum v rámci moderních trendů v letectví a snaha o jeho přiblížení mladé generaci.
Foto © Ville de Blagnac
Hlavní ideou tvůrců muzea je nabídnout návštěvníkům pohled na letectví od jeho počátků po jeho moderní tvář dnešní doby. Součástí výstavních prostor tak bude mimo jiné i časová osa mapující vývoj letectví v rámci sedmi časových úseků. Navíc díky blízkosti továrny Airbus a zejména její výrobní linky na „třistaosmdesátky“, nabídne muzeum Aeroscopia svým návštěvníkům něco, co asi nikde jinde neuvidí. V rámci jednoho dne budou mít jedinečnou možnost vidět jak proces výroby zcela nových letounů Airbus A380, tak i jejich předchůdce, již zaslouženě odpočívající ve výstavní hale.
Foto © Ville de Blagnac
Otevření již v lednu?
V současné době probíhají v muzeu finální práce a termín zahájení provozu se blíží. I přesto, že se toto datum několikrát měnilo, zdá se, že 5. leden 2015 by skutečně měl být dnem „D“. Podle smělých plánů vedení projektu by mělo za první rok provozu navštívit muzeum až 100 000 leteckých nadšenců.
Pouze čas tyto odvážné předpoklady potvrdí či vyvrátí. Uvidíme, zda si Aeroscopia skutečně nalezne své místo v cestovních itinerářích turistů a leteckých nadšenců a zařadí se mezi takové vyhledávané legendy, jako je muzeum letectví v Le Bourget či německá technická muzea Sinsheim a Speyer.
Užitečné odkazy |
Webové stránky muzea: www.aeroscopia-blagnac.fr (pouze FR) Webové stránky společnosti, která muzeum provozuje a pořádá prohlídky: |