Neveřejné vnitrostátní letiště na Točné u Prahy snížuje přistávací poplatek za letadlo z původních 1 200 Kč na 400 korun. Informaci uvedenou na webových stránkách letiště potvrdil Aerowebu zástupce provozovatele plochy, Leteckého muzea Točná.
I přes výrazné snížení přistávacích poplatků provozovatel upozorňuje piloty na nutnost vyžádat si před přistáním povolení. Pilot pak zaplatí výše uvedenou částku bez ohledu na to, kolik pasažérů veze, případně jak dlouho bude na letišti parkovat. Naopak přistání bez povolení provozovatele vás může přijít na 2 000 Kč. Nadále platí, že historické letouny, včetně například strojů An-2 či Z-126, mají přistání zdarma.
Foto Letecké muzeum Točná
Zajímavostí je, že služba RADIO (poskytování informací známému provozu - viz více informací ZDE!) se poskytuje pouze letadlům bázovaným na Točné. "Ostatní letouny mohou letiště využít pouze jako neobsazenou plochu, zcela na vlastní nebezpečí a bez zajištění jakýchkoliv služeb," stojí na stránkách letiště.
Dětské hřiště ano, restaurace ne
Přestože zde funguje a je poměrně využíváno místní modelářské letiště, stala se Točná během posledních pár let více než místem setkání pilotů prostorem pro rodiny s dětmi. Pro ně je přímo na letišti k dispozici dětské hřiště či lavičky k posezení. Během letošního roku by měla být dokončena také stavba zpevněné silnice z Cholupic k letišti.
Záměrem Leteckého muzea bylo též vybudování nové místní restaurace. "Proti stavbě se však postavil Útvar rozvoje hlavního města Prahy, neboť pozemek určený pro stavbu restaurace je součástí celoměstského systému zeleně, ve kterém je možné umisťovat pouze stavby a zařízení související s provozem a údržbou těchto ploch," dodává provozovatel.
Měl jsem Točnou moc rád, ale jen do chvíle, než ji radnice sebrala aeroklubu, který toto letiště vybudoval a léta udržoval a ve "veřejném zájmu" ji prodala do soukromých rukou.
Vždy když letím kolem je mi smutno. Staré hangáry a zázemí, tolik využívané filmaři hledající atmosféru letišť poloviny minulého století nahradily "dobové" klimatizované hangáry s měděnými okapy a bazén s protiproudem. Tradice a kouzlo je pryč. Muzeum letiště Točná patří spíše do muzea korupce státní správy.
Kdyz letim okolo Tocne - na rozdil od kolegy Honzy - vidim soukrome letiste v perfektnim stavu, vidim udrzovanou drahu a citlive zasazene stavby. Vidim skupinu lidi, kteri jsou fandove do sportovniho letani, a na rozdil od puvodniho provozovatele postradaji svazarmovske manyry. Nove Tocne drzim palce a skanzen funkcionarskeho aeroklubu osmdesatych let mi nechybi.
Točná teď vypadá nádherně a díky těm poplatkům i celkem využitelně. Jen co se tý restaurace týče. Ono by nešlo vybudovat nějaké to sezení s "bufetem" u té modelářské plochy? Bylo by to blízko hřiště, modelářské plochy i apronu letadel. Třeba na tom štěrku někde, tam snad není tak málo místa, abyse z toho nedalo udělat zase aktraktivní misto, ne?
Garfielde, trochu přemýšlím, jestli ti více vadí to, že již letiště není veřejné, nebo že má někdo (asi) více peněz než ty. Fungující jen pro hrstku? Vždyť ty podmínky jsou jasné - získej povolení, zaplať 400 a rázem patříš mezi "vyvolené". A realita je taková, že letiště je dnes mnohem populárnější, než když se na něm točilo 10 letadel na okruhu za den a lidi z okolních vesnic prskali tak, jak to dnes vidíme na řadě dalších letišť.
Minarik napsal: Navrhuji účtovat pilotům z Točné stejné poplatky jako ani mají pro nás na zbytku českých letišť
Vzhledem k tomu, ze na letisti jsou bazovana historicka letadla, vyznamna pro historii CR letectvi, ostatni letiste nam naopak nabizi placeni za to, abychom k nim prileteli na letecky den. Takze vas zavistive prani se asi nesplni.
No trochu mi to připomíná cimrmanovské, otevřel si hospodu, ale lezli mu tam lidi - koupil si letiště, ale lítaly mu tam letadla... No nic, je přeci spousta jiných krásných letišť, kde je člověk vítán jako host a za přistávací poplatek je alespoň poskytována nějaká služba.
Jestliže se přilétajícím nepOskytuje žádná služba ani informace o provozu, tak za co se platí přistávací poplatek? Obvykle, pokud mám za něco zaplatit, tak bych měl něco za to obdržet?!
Co to je Mekie proboha za logiku??? Letiště je NEVEŘEJNÉ - už jen z tohoto pohledu můžu být celkem rád, že mi jeho vlastník umožní na letišti přistát - od toho také poplatek přistávací. Vždyť na Ruzyni nebo i jinde vám také budou zvlášť účtovat přistání, zvlášť parkování, zvlášť přiblížení atp. A že si za to majitel řekne peníze? No z něčeho to financovat asi bude, tak proč nutně ze svého, že... A pokud mi někdo dopředu řekne, že mi žádné služby neposkytne, a já tam přesto poletím, beru to, jako že s podmínkami souhlasím. Nejsem žádný velký příznivce uzavírání letišť atp., také jsem na Točnou létal celkem často a moc se mi tam líbilo, ale uvažování, které zde někteří prezentujete, je 25-45 let staré, a já si vážně nemyslím, že "tehdy bylo líp".
Plkáte nesmysly. Povolení přistát stylem "zelená louka", sníst si přivezenou svačinu a bez využití jakéhokoliv servisu zase odstartovat se pro mě moc nepodobá normálnímu užívání letiště, to je spíš touch´n´go :-). Čili právo Točnou skutečně využívat mají opravdu jen členové výběrového klubu. Mimochodem nikdo zatím asi netuší, kteří lidé to vůbec jsou nebo kolik jich je. Aspoň jsem to nikde nedohledal.
Že má někdo peníze mi nevadí, žel realita je taková, že většina tuzemských deseti a vícemilionářům si ke svým úsporám pomohla značně diskutabilními až nelegálními způsoby, když to mám říct hodně mírně. Takže jistá nedůvěra je vždy namístě. Tím vůbec neútočím na majitele letiště, Lukačovič naopak patří k té menšině, která zbohatla poměrně transparentně a bezproblémově.
Baví mě, jak ohrnujete nos nad tím, že se na Točné za časů aeroklubu létal výcvik. A vy jste k papírům přišel jak? Patrně jste také někde brousil okruhy, zatímco obyvatelé místních vesnic brblali, že chtějí mít klid a ticho na sekání trávy sekačkou, řezání dřeva na cirkulárce nebo řvaní při nedělním fotbalu. Když pominu, že výcvik byl na Točné jenom jednou součástí provozu, tak jako na všech aeroklubových letištích. A že je teď prý letiště populárnější než dřív? U koho? U občanů Cholupic, kterým sice prý letecký provoz strašně vadil, ale že mají skoro blíž než letiště ultravytíženou komunikaci Pražských okruh se vším hlukem a exhalacemi je pro ně OK?
Nikomu jinému než členům uzavřeného klubu už Točná nic nepřináší. Že zde má být létající muzeum je pěkný nápad, ale pořád jenom nápad s nejistou realizací, stávající dva kusy historiků (z toho jeden novodobá replika, umístěná jen dočasně) se nedají brát vážně. Nehledě na to, že příchozí řadový "civil" se k nim stejně namá šanci dostat ani na pozemní pokoukání.
Sečteno a podtrženo, z dříve živého místa, kusu letecké historie a oblíbeného cíle víkendových rodinných vycházek se stala v podstatě mrtvá zóna, kde je veřejnost spíš trpěna než vítána, včetně sešněrování modelářského provozu opět do podoby uzavřeného klubu s nepochopitelným zákazem modelů se spalovacím motorem. A Praze zůstalo jediné sportovní letiště, mimochodem... :-(
Prestoze jsem byvaly Tocenak a zazil jsem na Tocne ty nejlepsi klukovske roky nejak nevidim duvod tam pristat vzhledem k tomu, ze si tam nemuzu ani dat kafe, ani pokecat s nejakyma lidma. Chtelo by to alespon nejake posezeni s parkem a kafem a nejakou partou lidi jinak to je fakt mrtve misto. Navic o povoleni se musi zadat predem a mailem nestaci tam zavolat pred letem nebo behem letu radiem, sluzba poskytovana ani neni, tak fakt nevim proc tohle vsechno?
1.To jak dopadl Aeroklub Točná zavinilo hlavně jeho vedeni ,
2. Stav letištních budov se hodil tak akorát na natáčení Černejch baronů,
3.Takže letiště má nového majitele který se chová jak uzná za vhodné.
- jo a jestli má Praha jedno sportovní letiště nebo deset je taky jedno /než jezdit metrem do Letňan, je lepší podstatně dál - třeba do Zbraslavic/.....
1. Aeroklub dopadl tak, že mu radnice vypověděla smlouvu na pronájem pozemků, která měla platit ještě min 10let.
2. Byl jsem členem aeroklubu a letištní budovy znám do nejmenších detailů. Odpracoval jsem na nich stovky brigádnických hodin. Mohly sloužit ještě desítky let.
3. Ano, letiště má nového majitele, který se zachoval jak uznal za vhodné: Všechny vyhodil, letiště oplotil, modeláře vydrezůroval tak že mají uniformy, na mrtvou plochu vystavil pro "oživení" dva vraky AN2,
Podmínky pro přílet nastavil tak aby si to každý raději rozmyslel a buduje si image se jak to všechno dělá pro ostatní...? Přitom je to už jen soukromá zahrádka jednoho zbohatlíka, na které má i svoje letiště.
Jasně můžeme stále ještě jezdit do Zbraslavic. Ale jak dlouho? Něž se najde další takový a letiště si také koupí? Vždyť stačí mít peníze a známé na vhodných místech.
Ne, že by mě téma nějak strašně zajímalo, byl jsem na Točné párkrát a většinou bylo bez provozu. Ale není tak trochu pravda, že nový majitel Aeroklub poměrně velmi slušně vyplatil, že se aeroklub Točná přesunul na letiště do Slaného, že mohl za tyto prostředky koupit pozemky na letišti ve Slaném, začít stavět nový velký hangár, atd.?
Pravdou je, že aeroklubu sice nepatřily pozemky, ale patřily mu všechny hangáry, budovy a další zázemí včetně čerpací stanice. Nový majitel tedy aeroklubu za tyto nemovitosti nabídl svoji cenu, nebo ať platí nehorázný nájem dokud je nezlikvidují.
Nevím zda se tomu dá říct slušně zaplatil, když si za to pak vyhozený aeroklub postavil ve Slaném jeden hangár a koupil pozemek. S tím co měl na Točné se to nedá rozhodně srovnávat.
Jen na upřesněnou. Aeroklub Zbraslavice má právní formu občanského sdružení, takže každý člen je spolumajitelem a rozhoduje se o věcech majetkových většinou. Takže o takovéto aerokluby nemějte strach. Mimochodem až přijedete na LKZB, aniž je poznáte, potkáte tam pár milionářů a suma darů pro AK za poslední roky nemá za první číslicí jenom 4 nuly. Vše je o charakteru majitele, já těch 400 Kč za přistání čtu jednoznačně: už mi sem nelítejte!!!
Co ja vím tak přistání na Točné je levnejší než v Letňanech. Tam krom 400,- zaplatíte ještě za cestujícího i parkování a když nedodržite hlukové postupy dají vám 5000,- pokutu. Na Točný je furt někdo na rádiu a poskytuje informace známému provozu.Pozemky pod letištěm patřily mnoha majitelům, které ten nynější vykoupil a tím letišti zajistil mnohem delší budoucnost. Ten od města , o kterém je v příspěvku řec, byl jen asi jedna třetina všech. A videli jste ten nový hangár? V horní části je velice příjemné posezeni s wifinou, výhledem na plochu a kafe vám tam udělají zadáčo a to vše pro ty co přiletí. A ta dráha. Golfový green. Prý to ale musí sekat každý týden, někdy i dvakrát. Jedno sekáni je cca 40 litrů nafty a dvě hlučné hodiny za volantem traktoru.
Přistání na letiště bez života mě moc neláká. Raději se setkám s jinými piloty než sedět s wifinou. Z výše uvedených příspěvků je znát rukopis PR oddělení zmíněného majitele.
Nechápu diskuze o 400kček. Děláte jak když tam lítáte linku. Starost by měla býti hlavně o letiště který jsou před zrušením. V Liberci se to možná bude parcelovat. Z Mělníka je pole.Žatec,Ústí nad Labem...
Tady se řeší letiště s dětským hřiště,novou příjezdovou komunikací,perfektně posekaný trávník,oplocení (kdy tam můžete nechat v "klídku" letadlo na víkend)...
Je krátkozrakostí tohoto státu/měst/obcí, že prodávají letiště do soukromých rukou. Opravdu se netěším až všechna letiště budou soukromá a majitel bude ať už formou přistávacích poplatků nebo jinou určovat "ty sem smíš a ty ne". A má to ještě jeden rozměr, že bude určovat i jaká škola/firma/aeroklub na tom soukromém letišti bude moci létat. Stejně jako si nikdo (zatím...) nemůže koupit kus dálnice, kolejí, řeky, by se neměla prodávat letiště soukromníkům. Jedná se o strategické objekty, kam by měla mít přístup široká veřejnost a ne pouze ten, kdo na to má nebo kdo je s kým kamarád... Bojím se, že neviditelná ruka trhu v tomto moc fungovat nemůže. Ono totiž v dnešním světě, aby někde vzniklo nové letiště je takřka nemožné a milonářů, co by chtěli svoje letiště a ještě žádné nemají bude jistě ještě dost... Tak abychom za pár let neřvali, že nemáme kde lítat.
Pravda je, že 400Kč není málo, nadruhou stranu třeba Kunovice za 330,- za UL, Letňany tuším 200,-, za kopcem Vilshofen (D) za 200,- (7,5 Euro).
Víc mi vadí nutnost žádat o povolení dopředu.
Na létání mě baví hlavně to, že můžu svobodně letět, přistát a potkávat lidi, které baví totéž a popovídat si s nimi.
Mě by asi bylo na vlastním soukromém letišti smutno, kdyby mi tam nikdo nepřiletěl. Jestli se bojí, aby jim tam někdo nedrhnul okruhy, proč není první přistání zdarma/zalevno, jako je to třeba v Nymburce ?
Jedna věc je to, co je vypublikováno, druhá je, zda ten poplatek po vás taky někdo bude skutečně chtít zaplatit. A troufám si tvrdit, že dost často, pokud někdo někam opravdu přiletí jen na kafe a kus řeči zjistí, že na letišti není momentálně pokladník, kasa nebo účtenky a mávne se rukou se slovy příště...
Díky vysokým poplatkům za přistání má ale provozovatel letiště v ruce bič na řekněme vychytralé provozovatele škol na sousedních letištích, kteří k němu přiletí rubat okruhy.....
.... To je obvyklý zlozvyk některých leteckých škol - přiletět mimo provozní dobu / v rozporu s AIP/, narubat tam okruhy a letět pryč. A když tam náhodou někdo je a chce zaplatit poplatky, tak se vymlouvaji, ze u sebe zrovna nemají peníze....
Znám jedno NEVEŘEJNÉ letiště kde nikdo nevybírá žádné poplatky, dráha je tam jako golfový green, nikdo nikoho nepronásleduje za neoprávněné přistání... Výsledek? Totální arogance od cizích letců kteří zde přistanou v rozporu s předpisy, odstaví své letadlo na dráze a nepřijdou říct do aeroklubu ani dobrý den. Je tohle v pořádku? Proč tu pláčete nad 400 Kč, když do svého stroje investujete statisíce? Co jste udělali pro to, aby jste měli vlastní pozemky na kterých budete provozovat letiště? Stát rozprodával tisíce hektarů za deseti tisícové sumy. Kolik z Vás nerespektuje soukromé vlastnictví a chodí si v lese a na lukách kudy uzná za vhodné? Točná to udělala správně - odkoupila pozemky a dělá si s nimi co uzná za vhodné a pokud tam chcete letět - domluvte se!!! Jistě tam budou rozumní lidé se kterými bude ta dohoda možná.... A začněte dělat něco pro to, aby jste udrželi provoz i na tom " svém" letišti.
teda, mám strach o to nase ceske létání, zaciná to byt o samých poplatcích, povoleních přistat, atd. Tiše závidím té velké zemi za oceanem, kde se neplatí poplatky žádne, letadla stojí polovinu, na letišti vám pujčí auto jen tak....., škoda, že to tak nejde u nás.
Přesně tak. Jako hlavní důvod bych viděl duševní úrověň našich lidí. Blbci jsou jak mezi majiteli soukromých letišť, jejich řiditeli a podobnými individui, tak mezi piloty, aeroklubáky, soukromými školami. Jen minimum lidí mezi sebou dokáže normálně lidsky slušně vycházet. A proto to tady vypadá jak to vypadá. Našinec pilot egoista nerespektuje, že se na soukromém letišti nemůže chovat jak dobytek, kterýmu patří celej svět. Majitel letiště se chová jak dobytek protože musí dávat najevo, že on je tady pánem, aby to všichni věděli a nezpochybnili... No a tak si tu všichni honíme trika a poměřujeme kdo má většího... Přitom z pohledu nezaujatého diváka jsou podobné scény, které bývají k vidění napříč všemi aspekty života v tomhle dementstánu spíš komické :-)
Tonda : Nesouhlasím s Vámi
Koupil jsem asi před 6 roky letiště v Boršicích u Buchlovic. Přistávací poplatky nejsou, přiletět může každý. Modeláři mají volný přístup. Postupně to zvelebuji a udržuji z pronájmu za hangárování. Jsem postižen létáním a radost mi kazí jen cyklisté kteří vstupem na dráhu soutěží o Bouchalův pohár - asi to budu muset oplotit
Nechápu moc rozhořčování se nad potřebou získat předbězný souhlas k přistání. Letiště je to neveřejné, a takových je v ČR docela dost. Souhlas je potřeba získat před přistáním na každém jiném neveřejném letišti a i na veřejném mimo provozní dobu. Že na to většina lidí kašle z vysoka je něco, čím bych se nechlubil. Stačí si někdy projet AIPy či jinou leteckou dokumentaci v zahraničí a možná leckoho překvapí, kolikrát tam uvidí poznámku "PPR only" (Prior Permission Required, Předbězné povolení vyžadováno). Já na Točnou teď taky nelétám, protože to je studenočumákov bez služeb, ale snížením poplatků na rozumnou úroveň (ano, napsal jsem rozumnou!) dává majitel najevo připravenost ke změně a pokud se to tam ještě trochu oživí (kupř. restaurace pro piloty i veřejnost by byla ideální a servírka by mohla vydávat souhlas k přistání hned při dotazu na to, jaké hotovky dnes mají), budu tam s chutí létat. Už proto, že letišť s restaurací, kde se člověk může stavit na oběd, máme u nás jako šafránu.
A zkoušel někdo z Vás ten souhlas získat? Třeba to nebude tak náročné, jak to vypadá. Na úplně jiném letišti jsem předem volal majiteli, jestli můžu. Odpověděl, že můžu přiletět kdykoliv, příště se ptát nemusím, jen ať dodržuji stanovené protihlukové postupy.
A na UL ploše, kde se zastavuji asi nejčastěji, jsou rádi, když tam někdo přiletí na pokec. Samozřejmě, nic nechtějí. Stejně mi to nedalo a jednorázově jsem jim na sekání přispěl. A jestli letos budu mít víc času a víc polétám, asi jim přispěji zase...
Před letem si určitě každý pilot dělá přípravu, takže není nejmenší problém v rámci toho zavolat na PPR letiště, zda mohu přiletět - vždyť v rámci přípravy to už na zemi musím vědět. Navíc proč bych nota bene letěl někam, kde nikdo není...Leda mrskat okruhy, abych nemusel platit...To je problém s mnoha školami - na vlastním letišti už jich mají plné zuby, tak létají otravovat jinam a jako kobylky se přesouvají zrovna tam, kde nikdo není a nemůže jim nadávat. Já vím, že někde létat musí, sám jsem okruhy také mydlil. Bohužel třeba u nás ještě nejmenovaná škola ze sousedního letiště (kde by museli platit poplatky za okruhy) nebyla schopna pochopit publikovaný okruh a potom máme problém se sousední obcí. Samozřejmě tam létá téměř výhradně, když na letišti nevidí žádné auto....U sousedů v Německu je téměř každé letiště PPR a všude se platí a nikomu to nepřijde divné...Nechci se pouštět do debaty o výši poplatku - vzhledem k celkové ceně létání je to marginální. To fakt asi zajímá nejvíc při výcviku. Mě poplatek za přistání v rozumné míře nevadí (u nás nevybíráme) a rád ho zaplatím. A není to asi ani o tom, zda za to obdržím nějakou službu. Z části to může být tzv. regulační poplatek, nebo na údržbu plochy, na některých letištích publikované poplatky ani nevybírají, jen je mají připravené na "hříšníky"
s letištěm se v ÚP HMP po roce 2010 vůbec nepočítalo
22.04.2014 v 11:29
St,Guenther
...no vzhledem k tomu, že v Územním plánu Prahy z roku 1999 (po úpravě z roku 2003) je plocha vedle okruhu a mezi Komořanským parkem a Cholupicemí určena ke kompletní bytové zástavbě od roku 2009, takže v roce 2003 odbor Územního rozvoje hl.m.Prahy rozhodl o uzavření a zrušení letiště a vydal obecně platný pokyn příslušným Městským částem, aby konaly. Vše je zdokumentované a vzhledem k tomu, že jsem tehdy ve státní správě pracoval, měl jsem dokumenty odb.Úz.rozv. MHMP v ruce a i o tom mluvil s lidmi z MČ Praha 4. Letiště mělo být zrušeno nejpozději s dokončením okruhu v roce 2010. To, že tam je "soukromá zahrada" a nikoli sídliště bylo tedy poněkud překvapivé a ke změně došlo v letech 2006-2010 a proti zachování letiště okolní obce vehementně protestovaly (a protestují dodnes) ... ostatně i tak si okolní obce a MCP4 vymohly (s pomocí závazné vyhlášky Hyg.stanice HMP) tak přísná pravidla, že se tam vlastně ani nedá létat (a permanetně se na HSHMP hromadí stížnosti na provoz a v obcích snahy o referenda na zrušení letiště).... v každém případě, kdyby byl realizován původní ÚP a tehdejší záměr MČP4 a přání okolních obcí, tak není dnes co řešit a už vůbec ne nějaké poplatky, protože Točná by vypadala jako Holešov, Bory, Žatec, nebo Slatina/Černovice ...
...a nevím co by s těmi podmínkami, které si vymohly okolní obce a MČ s pomocí Hygieny asi tak aeroklub, nebo škola dělaly...je tam zákaz jakéhokoli plachtařského provozu, počet pohybů je omezen, přelétávat se v okolí nesmí skoro vůbec nic a ničím, hluková omezení na úrovni šumění listů a při každém vzletu už na MP a na radnici v Cholupicích a Modřanech zvoní telefon se stížnostmi a už se alarmujou hygienici, aby změřili hlukovou zátěž... ale asi na počátku krize, když stavebnictví začalo skomírat, tak komunálním politikům a úředníkům přišlo jistější to někomu střelit hned, než čekat až developeři postaví a rozprodají byty...
...naprosto souhlasím se vším. Je to především o slušnosti a dodržování pravidel. Na našem letišti to tak funguje taky. A když někdo přiletí, chová se slušně a sám od sebe přijde s dotazem - kolik budu platit - tak mu řekneme - nic a ještě mu uděláme kafe.
Pánové, tahle diskuse - to je jako u piva po prohraném venkovském fotbale. Zavzpomínejte - vždyť se to (i tady) probíralo tolikrát... (1.) Jak píše Guenther - byly jen dvě možnosti. Točnou jak je teď (ať se to komukoliv líbí nebo nelíbí) anebo takovou, jako je teď "letiště Klecany" (nevzhledné haly na místě, kde si někdo představoval sídliště, na které nakonec nebyly peníze). (2.) k přistávacím poplatkům - ano, ty tak jsou (byly) skutečně nastaveny proto, aby regulovaly provoz, aby tam letadla "spíše nelétala", protože omezení počtu pohybů je podmínka "strpění" letiště v té lokalitě (! - viz Gunther). A pokuta za přistání bez povolení nebo mimo provozní dobu je v civilizovaném (spořádaném) světě normální - a na Točné ještě velmi mírná. (3.)"... staré hangáry mohly sloužit ještě 30 let" - to jsem se musel zasmát. Ano, i na mém rodném letišti je jeden hangár, který pamatuje hitlerjugend a různými fošnami, rozpěrami a berličkami je tato hrůza udržována v postavení alespoň věže v Pise - a nepochybuji, že i toto monstrum bude stát (s další armádou fošen a podpěrek) dalších 30 let - ale kam až se to někteří dostali, že takový skanzen z nouze považují za ctnost? Kdokoliv kdo přiletí z civilizované části světa se radši dívá jinam, aby nemusel vyslovit, co si o poměrech v takovém aeroklubu myslí. Pokud někdo obětuje své prostředky a postaví normální hangár - je to přece plus a ne ostuda. (4.) Létání není a nikdy nebylo zábavou lidovou a pro všechny. Za minulého režimu potichu platil za "zdarma létající aeroklubáky" nemalé prostředky stát - protože to z vojenských důvodů potřeboval. Výběr těch, kteří "směli" ale byl přísnější, než dnešní výběr těch, "kteří na to mají". Dnes se dají najít způsoby jak létat levně a do vzduchu se dnes skutečně dostane skoro každý, kdo chce. To bylo dřív nemyslitelné. Dívat se dnes na ty, kteří mají dost prostředků, aby si své létání zaplatili sami, jako na nepřátele, je projev závisti a čiré zabedněnosti. (5.) utrhněte zaprděné zadky ze židlí a zalétněte si na Točnou. Pak mluvte. Je zajímavé, že nejvíc odsudků mají ti, kteří píši "V životě už tam nepřistanu!" Obětujte 3,- Kč za jeden telefonát (povolení k přistání) a 20 minut letu (= hodnota přistávacích poplatků pro většinu ULL, pro motoráře asi tak 1 delší okruh) a zkuste to. Porozhlídněte se, nasajte atmosféru - a pak pište, jestli je to letiště mrtvé, ztracené, zapovězené, klubové a jánevím co ještě. Pak jo. Ale ti co tam byli, to kupodivu nepíšou, že...
Václav - dokonale shrnuto.
Pro úplnost je třeba dodat, že AK Točná si za peníze ( možná nějaké další ???, tak daleko nevidím) které dostalo za budovy na Točné, koupilo ve Slaném objekt bývalého ACHP (Slovairu), tj. plechový hangár na cca 2-3 Čmeláky zděné kanc. a soc. zázemí o cca 150m2 z cca 70.-80.-tých let a v současnosti staví další nový hangár cca 20x50m, byť na pronajatém pozemku. K likvidaci AK Točná tedy tato situace určitě nevedla, jen se tam asi potkali lidé, kteří se z nejrůznějších důvodů nedokázali dohodnout.
Tak v nedeli jsem po cca 30 letech pristal na Tocne. Pro jistotu jsem zavolal predem telefonem a ohlasil se. Byl jsem ujisten, ze stacilo se ozvat radiem pri priletu. Letel jsem trenerem. Sluzba na letisti byla velmi prijemna, poplatek vzhledem ke stari letadla zadny, moznost nahlednuti do hangaru, prijemny pokec. Az tam bude nejake obcerstveni v podkove tak to nebude mit chybu. Celkove spokojenost pro byvaleho tocenaka. Pro lidi bez citove vazby na toto misto mozna malo atraktivni, ale mohu doporucit. Je tam pekne. Tohle nema byt reklama jen sdeleni mych cerstvych pocitu...