Problém s motorem, přistání do terénu, ztráta rychlosti

28.01.2005

Problém s motorem, přistání do terénu, ztráta rychlosti
Problém s motorem, přistání do terénu, ztráta rychlosti (Zdroj: Aeroweb.cz)
Dne 26. 8. 2003 O9:30 UTC vzlétl letoun s velitelem letadla a dvěmi cestujícími na palubě z letiště Slaný na soukromý let po trati Slaný - Žatec - Ústí nad Labem - Slaný ve výšce 1000 ft AGL. Let probíhal v silné termické turbulenci při nastavení ovládání motoru s mírně ochuzenou směsí. Při manipulaci s ovladačem chladicích klapek pilot omylem posunul plynovou páku na zvýšení výkonu motoru, což se projevilo přerušovaným chodem motoru. Jeho výkon se pilotovi podle jeho vyjádření nepodařilo stabilizovat ani postupným obohacováním směsi. Pilot se v důsledku nedostatečného výkonu motoru rozhodl pro bezpečnostní přistání na pole u obce Smolnice. Při rychlosti cca 110 kt vysunul podvozek a malé klapky. Po otočení do směru na přistání a vysunutí velkých klapek poklesla rychlost pod 80 km a letoun přes snahu pilota přistát na kola hlavního podvozku tvrdě dosedl na tři body. Následkem nárazu do země se ulomil příďový podvozek a letoun se přes příď převrátil na záda.

Rozbor

  • Pilot měl pro let odpovídající kvalifikaci a platné osvědčení o zdravotní způsobilosti.
  • Vzlet z letiště Slaný proběhl bez závad. Při chodu motoru s ochuzenou směsí
  • Pilot náhle posunul ovládací páku na vyšší výkon motoru, což mělo za následek jeho nepravidelný chod a pokles výkonu. Protože se chod motoru nepodařilo
  • Stabilizovat, rozhodl se pilot pro bezpečnostní přistání do terénu.Během přistávacího manévru po vysunutí velkých vztlakových klapek poklesla
  • Rychlost letounu pod 80 kt a letoun tvrdě dosednul na tři body. Při nárazu se ulomil příďový podvozek a letoun se převrátil přes příď na záda s následným celkovým poškozením.
  • Letoun byl ošetřován podle platných zásad a před letem byl bez závad.
  • Letiště nemělo na vznik nehody vliv.
  • Počasí pro let vyhovovalo, nemělo na vznik nehody vliv.

Závěry

Nepravidelný chod motoru a pokles jeho výkonu byl pravděpodobně způsoben rychlým posunutím ovládací páky motoru na vyšší výkon při práci motoru s ochuzenou směsí. Snížení rychlosti pod 80 kt bylo způsobeno vysunutím velkých vztlakových klapek před dosednutím letounu.

Příčiny nehody.

Hlavní příčinou letecké nehody bylo nezvládnutí techniky pilotáže při přistávacím manévru s omezeným výkonem motoru.Spolupůsobící příčinou bylo nesprávné ovládání motoru během letu.

Datum : 26.srpna 2003  UTC : 0950
Místo : Smolenice 
Typ letounu : C-210M

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář