Evropský výrobce dopravních letadel Airbus oznámil úspěšné dokončení dalšího důležitého kroku ve vývoji nového typu A350 XWB. Evropský agentura pro bezpečnost letectví (EASA) schválila do provozu motor Rolls Royce Trent XWB určený výhradně pro nový airbus. Schválená pohonná jednotka bude namontována na verzích -800 a -900.
Rolls Royce Trent XWB při testování v Kanadě
Rolls Royce testoval celkem osm prototypů motoru v různých klimatických podmínkách. Dosud motory nalétaly přes 3 100 letových hodin. Jako testovací letoun pro nové motory sloužil největší z rodiny airbusů A380.
Trent XWB je největší proudový motor pro civilní trh na světě, není však nejsilnější. Toto prvenství drží motor GE90-115B létající na Boeingu 777-300ER s tahem 514 kN oproti 430 kN u Trentu XWB.
Kvůli problémům konkurenčního Boeingu 787 Dreamliner (psali jsme ZDE a ZDE) Airbus uvažuje, že by pro A350 nepoužil lithium-iontové baterie, ale vrátil by se ke starším typům akumulátorů. Rozhodnutí závisí na vyřešení problémů s bateriemi u Boeingu a na případné změně předpisů, která by mohla lithium-iontové baterie zakázat nebo omezit jejich používání.
Nedokončený prototyp A350 XWB
Díky novým motorům a celkovému designu letounu má mít A350 až o 25 procent nižší spotřebu paliva oproti jiným dopravním letounům ve stejné kategorii. Přímý konkurent Boeingu 787 by měl poprvé vzlétnout před letošním pařížským aerosalonem, který se bude konat v polovině června v Le Bourget. První dodávky nového stroje by měly začít v roce 2014. Airbus v této chvíli registruje 617 objednávek na A350 XWB všech verzí.