Antonov 28 spadl na Kamčatce, 10 mrtvých
Středeční nehoda letounu An-28 na úpatí sopky Pjatibratka po sobě zanechala deset mrtvých a čtyři přeživší. Stroj registrace RA-28715 na lince z Petropavlovsku-Kamčatského do Palany havaroval za nejasných okolností při přiblížení v kopcích asi 10 km vzdálených od cílového letiště, ve výšce asi 200 m nad mořem. Okolnosti nehody se vyšetřují. Zveřejněné meteorologické podmínky dohlednosti zhruba dvojnásobně převyšovaly minima pro zdejší přiblížení. Letiště v Palaně (UHPL) je neřízené a umožňuje pouze vizuální přibližovací procedury.
Jedno z úspěšných přistání v Palaně
Nová světová výrobní jednička? BAE a EADS jednají o fúzi
Britská zbrojní společnost BAE Systems a celoevropský zbrojní koncern EADS v týdnu oznámily, že jednají o sloučení. Fúzí těchto dvou firem by vznikl největší výrobce zbrojní techniky na světě. Případné sloučení, na němž se mají subjekty dohodnout do 10. října, by však ještě musely posvětit evropské hospodářské orgány.
Zbrojovka BAE Systems je v současnosti největším evropským dodavatelem vojenské techniky, od pozemní přes loďstvo až po vzdušné síly. Holdingový koncern EADS, který vlastní například společnosti Airbus či Eurocopter a vyrábí i u nás nechvalně proslulé "Casy", se soustředí převážně na leteckou a satelitní techniku. V nově vzniklé společnosti by Britům připadlo 40 % akcií, zbylých 60 % by ovládala EADS.
Obě společnosti, které již na řadě projektů spolupracují, si od fúze slibují roční tržby až 72 miliard eur (1,8 bilionu Kč), zejména z evropského trhu. Jejich případné spojení však ještě budou muset odsouhlasit antimonopolní úřady a není vyloučeno, že se výměnou za jejich souhlas budou muset společnosti některých svých aktivit vzdát.
Airbus a Boeing věští vysokou poptávku po letounech
Dva největší výrobci civilních letounů na světě, evropský Airbus a americký Boeing, se v posledních týdnech předhánějí s odhady budoucí poptávky po nových letounech. Airbus při příležitosti zahájení letecké výstavy ILA v Berlíně uvedl, že Německo během následujících dvaceti let koupí více než tisícovku osobních a nákladních letadel. Podle společnosti by se mělo jednat o bezmála 700 strojů s úzkým trupem, 230 širokotrupých letounů s dvěma uličkami a stovku obřích letounů, jako je typ A380. Tento předpoklad vychází z roční prognózy Airbusu ohledně vývoje globálního leteckého trhu.
Již počátkem září se na podobné téma vyjádřil i zámořský Boeing, a to na účet Indie, jednoho z nejrychleji se rozvíjejících trhů s leteckou dopravou. Podle Boeingu nakoupí tato asijská země v příštích dvou desetiletích zhruba 1 500 letounů. Místní přepravci se však momentálně potýkají s rostoucími cenami pohonných hmot, jejich vysokým zdaněním a velkou konkurencí, což růst trhu značně brzdí.