Návrh ministerstva financí na zjednodušení agend a zrušení duplicit v organizačních složkách státu se značně dotýká i fungování českého letectví. Včera zveřejněné náměty ministra Miroslava Kalouska k diskusi počítají se sloučení Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) s Drážním úřadem (DÚ) a Státní plavební správou (SPS). Podobný osud by měl potkat i Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN), jehož pracovníci by se spojili s drážními inspektory.
Podle zveřejněného návrhu by sloučení ÚCL, DÚ a SPS v jeden správní úřad ušetřilo bezmála 61 milionů. Sloučení leteckých vyšetřovatelů s Drážní inspekcí a tedy faktický zánik ÚZPLN by měl přinést do státní kasy dalších 14 milionů. "Jedná se o návrh ministerstva financí k diskusi za účelem snížení nákladů státní správy. Výsledek může být i jiný a bude záležet na konečném rozhodnutí vlády," sdělil Aerowebu Radek Ležatka z tiskového oddělení ministerstva.
"Naši instituci o tomto návrhu nikdo neinformoval, ačkoliv v minulosti již nějaké pokusy o zrušení Ústavu byly," vysvětlil pro Aeroweb ředitel ÚZPLN Pavel Štrůbl. "Pakliže by k nějakému konkrétnímu kroku ve smyslu zveřejněného n5;vrhu došlo, okamžitě bychom informovali evropské organizace. ÚZPLN je zřízen zákonem a jeho nezávislost je dána i Evropskou Unií," připomněl Štrůbl platnou českou legislativu i nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 996/2010 o šetření nehod a incidentů.
Na jedne strane se skudli miliony a na strane druhe rozkradaji miliardy. Stejne jako kdyz krachuje vyrobni firma - vyhaze delniky a montery, co tvori prodejne hodnoty a nabere dalsi namestky. Typicky cesky, socialisticky zpusob vedeni...
Tak v tomhle Kocourkově se už snad všichni papaláši zbláznili..... Sjednocením těchto úřadů ušetří na čem??? Bude snad letecké nehody šetřit drážní inspekce?? To už doporučuju znovurestaurovat odborníka-fíru Standu Grosse - ten rozuměl všemu..:-( 61 milionů úspora je asi fakt důvod rozkopat něco, co funguje.:-( Banda blbů zase rozhoduje o stolu o tom, o čem nic neví. A přitom máme v Čechách takovou krásnou tradici, jako je defenestrace... Akorát se to asi málo praktikuje.:-(
Když ten úřad nebyl,šetřil nehody ÚCL.Pak zcela zbytečně vzniknul,a teď zanikne.OK.Ale,pak by se to mělo vrátit do starejch dobrejch kolejí,tedy ÚCL,protože pod dráhou bude většina nehod způsobena absencí kolejového svršku :-)
Vznik ÚZPLN rozhodně nebyl zbytečný. Vznik vyšetřovací instituce nezávislé (především finančně) na správním leteckém úřadu (tedy ÚCL) byl jednou z podmínek vstupu ČR do Evropské Unie. Dočtete se to v dnes již neplatné Směrnici Rady 94/56/ES, kterou právě nahradilo Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 996/2010 a převzalo z ní tyto myšlenky.
No podle mého, byl vznik UZPLN naprosto zbytečný. Soudím to podle toho co produkujou za závěrečný zprávy a podle kvality a obshu pár jrjich uspávacích přednášek které jsem absolvoval. Prakticky jediná ze závěrečných zpráv není jednoznačná a bezpečnostní dopručení z nich prakticky taky nevypadne. A pokud jejich závěry není možné použít u případného soudu jako zprávy odb. orgánu, tak jsou opravdu k ničemu. Přikláním se k tomu, aby letectví řídil UCL a vyšetřoval i nehody. A pokud UZPLN vznikl jako nutnost pro splnění nejaké nesmyslné kolonky EU tak to sorry a le to je fakt důvod financovat tkovouhle trafiku.
Pro zrušení UZPLN není na úrovni mezinárodního leteckého práva žádný prostor. Opět je vidět, že politická rozhodnutí byť jen na úrovni spekulací či plánů nevychází z důkladného nastudování dané problematiky.
Současná podoba Ústavu není v žádném případě ideální a je zapotřebí daleko více optimalizovat jeho fungování a výstupy jeho práce. Historická SLI je ale v dnešní době nepoužitelný koncept. Zároveň však rozhodně není řešením vznik "superinstituce", která by kombinovala dohled na všemy druhy dopravy, poté by vznikal konflikt pravomocí s MD a jediným východiskem by bylo takovou instituci zpolitizovat! A o politicky řízených institucích občané, odborníci na konkrétní odvětví, vědí své ...
Naprosto souhlasím s názorem a příspěvkem Petra, jen se divím, proč to UZPLN někdo už dávno nezrušil, či nepohnal k zodpovědnosti, za jeho "Vyšetřovací zprávy", které jsou v podstatě úplně bezcenné cáry papíru, když obecně nemohou sloužit jako cenné a vážené podklady ke stanovení viny či neviny, při všech souvisejících právních sporech po nehodě. Tímto upozorněním je totiž malými písmeny velmi nenápadně opatřena každá závěrečná zpráva o nehodě či incidentu vydaná. Naprosto nechápu dosavadní tolerování tohoto vrcholu alibismu. V tomto světle se přímo nabízí paralela UZPLN s oním Ministerstvem zbytečností....
to Fanda: Ale to je právě smyslem těchto institucí, na jejichž vzniku naebazíruje jen EU ale i ICAO, jejich závěry se na základě mezinárodních standardů nesmí použít u soudu !!! Jejich existence je pouze za účelem zvýšení bezpečnosti civilního letectví! Podívejte se na předpis L13 (hlava 3 článek 3.1), což je vpodstatě česká verze Annexu 13 k Chicagské úmluvě. To že neuvádí bezpečnostní doporučení vyplývá z toho, že to může u nás vydávat pouze ÚCL :-(