Úřad pro civilní letectví uvedl 23. listopadu do provozu první Flight Design CTLS, které bude v České republice létat za podmínek Povolení k letu (PtF - Permit to Fly) s registrací OK-CPK. Nástupce úspěšného typu CTSW, létajícího v tuzemsku spolu s dalšími CTLS v kategorii ultralehkých letounů, by v budoucnu měl být převeden do nové evropské kategorie ELA (European Light Aircraft).
Než se tak stane, bude toto CTLS létat jako "dospělé" letadlo a jeho pilot musí být držitelem minimálně průkazu PPL. Pilotní licence LAA v tomto případě nestačí. S letadlem lze létat za podmínek VFR den a lze na něm provádět i tzv. nekomerční výcvik.
Typ letounu, který v továrnách německého výrobce vznikl již v roce 1997, je vybaven nejmodernější výbavou a avionikou - systémem SkyView s dvěma desetipalcovými obrazovkami a dalšími přístroji Garmin. Maximální dolet CTLS činí 2 000 km při ekonomické rychlosti 180 km/h.
Prázdná hmotnost letadla je 364 kg, při maximální vzletové hmotnosti 600 kg v kategorii ELA či nyní za podmínek PtF by tedy užitečné zatížení nemělo přesahovat 236 kg. Pro jeho dlouhý dolet si CTLS loni vybrali švýcarští piloti na cestu kolem světa v rámci expedice Azimut 270.
Povolení k letu je dokument Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) vydávaný letadlům, která nesplňují, nebo u nichž nebylo prokázáno, že splňují, použitelné certifikační specifikace, ale jsou způsobilá k bezpečnému letu za přesně stanovených podmínek. Netýká-li se schvalování leteckých podmínek bezpečnosti kontrukce, vydává Povolení příslušný úřad členského státu.
Další informace a technické údaje naleznete na webových stránkách výrobce www.flightdesign.com. Novinky o stroji OK-CPK najdete na stránkách OK Light Aircraft.
Dobrý večer,
omezení není žádné a provozně je letadlo pod PtF jako letadlo "dospělé", tedy GA (General Aviation). To znamená, že může přistát prakticky všude tam, kde mu majitel plochy dovolí (plocha SLZ, letiště ICAO a nebo i louka/les, když má odpovídající rozměry na start a přistání). V Evropě dnes létá již více jak 30 CTLS s tímto povolením.
Jestli máte zájem o létání s CTLS, můžete se na mě obrátit tel: 602 293 309. V Příbrami máme naše CTLS.
V případě dalších dotazů jsem rád k dispozici.
S pozdravem
Miloš Dermišek
Příspěvek pisatele pod značkou Toomitsch není zcela přesný. Na letadle pod PtF se nesmí dělat pouze komerční výcvik, tzn. za úplatu. Smí se však létat tzv.nekomerční výcvik.To znamená, že letadlo nelétá v letecké škole za úplatu, ale jen jeho majitel ho dá k dispozici pro svůj výcvik s instruktorem nebo pro létání v klubu, jehož je členem. Samozřejmě, že hodiny nalétané na tomto letadle si pilot počítá do náletu PPL.
Tento "hybrid" by měla řešit právě již několik let chystaná nová evropská obdoba americké kategorie LSA, která bude mít označení ELA a kde piloti budou létat s pilotním průkazem LAPL(Light Aircraft Pilot Licence). Podle posledních informací se očekává zahájení platnosti této nové kategorie ELA v horizontu měsíců. Technická stránka věci i podmínky provozování jsou již schválené a tak nyní musíme doufat, že úředníci EASA si pospíší.