V průběhu neletové zkoušky, došlo k náhlému vzletu UL vrtulníku
Redakce 27.01.2005
V průběhu neletové zkoušky – vyvažování rotoru, došlo k náhlému vzletu UL vrtulníku a následně jeho kolizi s osobním autem. Následkem toho se vrtulník převrátil a dopadl na silnici která přiléhá k objektu firmy. Vrtulník byl dopadem zcela zničen.
Při provádění vyvažování rotorových listů, došlo k náhlému zvýšení výkonu motoru a odpoutání vrtulníku od země, což nebylo plánováno. Pilot který tuto činnost prováděl, jednak obsluhoval řízení a jednak kontroloval přístroj VIBREX, kterým se vyvažování rotoru provádělo. Vzhledem k tomu, že se listy rotoru teprve vyvažovaly, na chodu vrtulníku se projevovaly značné vibrace, které způsobily, že vrtulník byl obtížně řiditelný. Dále je nutno vzít v úvahu tu skutečnost, že zkouška probíhala na oploceném dvoře firmy a současně přihlíželo ze vzdálenosti cca 10 m asi 10 zaměstnanců. Zároveň je nutno vzít v úvahu silnější vítr s nárazy. To vše byly skutečnosti, které se na vzniku nehody podílely.
3. Závěry
Příčinou vzniku pozemní nehody bylo podcenění jednak vlivu větru, dále letových vlastností vrtulníku a přílišné rozptýlení pozornosti pilota (pilot řídil vrtulník, sledoval přístroj VIBREX, přičemž na něm nastavoval a odečítal hodnoty), což vedlo k nezvládnutí techniky pilotáže. Bezprostřední příčinou vzniku pozemní nehody byl střet vrtulníku s osobním automobilem, což způsobilo převrácení vrtulníku a jeho pád na silnici.
Datum : 14.03.2003 11:50
Místo : Vestec
Typ letounu : ULLH Ultrasport 496
Mohlo by vás zajímat
Témata
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů