27. 6. - aktualizace
V původní je zprávě níže je uveden odkaz na nařízení EASA, které kromě zákazu akrobatických prvků a dalšího nařizuje inspekci letadel L13. Nové nařízení EASA je doplněno o inspekci a zákazy pro letadla L13A, přesně tak, jak je to uvedeno v závazném bulletinu. Tímto nahrazuje původní nařízení.23. 6. - původní zpráva
Dne 18. června byl vydán závazný bulletin L13/109a, který nařizuje okamžitou kontrolu oblasti uchycení křídel všech letounů L13 a L13A. Stalo se tak v důsledku nehody nad Rakouskem, při které přišli o život dva zkušení piloti. Letadla bez příslušných kontrol nejsou způsobilá k letu a mnoho Blaníků, pilířů českých aeroklubů, tak stojí na zemi. Dobrou zprávou, alespoň po finanční stránce, je to, že kontrolu nemusí provádět přímo výrobce, ale kdokoliv s licencí údržby letadel dle ICAO, Annex 1 s typovou kvalifikací L13/L13A.
Vše odstartovala tragická událost z první poloviny června. Dva piloti prováděli s Blaníkem několik akrobatických figur, načež se vraceli na letiště. Některé zdroje uvádějí, že se letoun dostal do klesavého proudu na závětrné straně hor - tzv. fénu. Jisté je pouze to, že ve výšce zhruba 500 m došlo k odlomení pravého křídla a následnému pádu. Dosavadní vyšetřování ukázalo, že oba muži byli v době pádu v bezvědomí, pravděpodobně důsledkem nárazu do hlavy při propadu letounu v době odlomení křídla.
Na základě toho byla nařízena okamžitá kontrola kritických částí letounu, zvláště pak oblasti uchycení křídel a spoje s pásnicí na únavové vady materiálu. Tuto inspekci provádí technici vizuálně, lupou s šestinásobným zvětšením. Příslušné nařízení EASA okamžitě zakazuje provádění výkrutů, přemetů, souvratů, překrutů, zvratů a letů na zádech. Letadla bez těchto kontrol nejsou způsobilá k letu a při zjištění jakýchkoliv trhlinek či jiných závad musí být letadlo odstaveno.