O jménech navigačních bodů

18.01.2010 2 příspěvky

Každý letec ví, že k navigaci jsou potřeba nějaké vhodné opěrné body. „Leťte přímo na Stehelčeves, potom točte doprava na Okoř a po jeho přeletu ohlaste Pole,“ mohl by znít příkaz řídícího letového provozu pilotovi zimbabwského letadla, který by z toho asi byl docela jelen. Možná antilopa nebo zebra.

O jménech navigačních bodů
O jménech navigačních bodů (Zdroj: Aeroweb.cz)
Pro usnadnění navigace jsou po celém světě rozmístěny navigační body, které mají nejčastěji pětipísmenná jména a tato vymyšlená slova jsou dvou nebo tříslabičná, výjimečně jednoslabičná (Maďarsko: STEIN). Nahlédneme-li do některého jejich seznamů (http://www.fallingrain.com/world), najdeme zajímavé názvy. V Iráku mají body jako KOPEC, KONVE, PIVOT; v Maďarsku je ROMKA, OPERA, na Haiti BODLO, v Itálii mají DOLAR, KAMPA či JOSEF, v Česku známe BESNO, BODAL nebo DOBIL.

Nabízí se myšlenka, kdo a jak tyhle názvy asi vymýšlí? Dělají to na Eurocontrolu nebo snad na národních středisích řízení letového provozu? Musí být taková slova dobře vyslovitelná a srozumitelná? Největším oříškem je však asi samotný název navigačního bodu. Odkud jeho tvůrci čerpali? Některé body jsou docela zřejmé, například BERKA nedaleko Křivoklátu bude odvozena od slova Berounka, DOPOV podle nedalekých Doupovských hor, LETKO podle vesnice Letkov na opačné straně Plzně, ETATU podle nedaleké vsi Všetaty, KADNO podle celkem již dost vzdáleného Kladna, LABEG nepochybně podle blízké řeky, LETNA podle toho, že se nachází v Praze poblíž Václavského náměstí, LIBOC zase leží u Prahy v Přední Kopanině. MONOV jistě podle Ostravy-Mošnova, MIKOV podle blízkého Mikulova, RONOV podle Rožnova pod Radhoštěm. Ale je zde spousta dalších bodů, jejichž název nejspíš nevychází z místopisu: ROKEM, SUNER, SUPIL, KOLAD, CERNO (šumavská Černá hora je od něj pěkně daleko), PADKA, KONAR, LALES, ASTUT nebo BABUS.

Ale kdyby se někomu zdálo, že navigačních bodů je nedostatek, mohli bychom zde navrhnout celou řadu dalších, navíc se silným logickým názvoslovím. Tak třeba známé české věznice, kde sídlí vrazi a jiní těžcí zločinci, jsou nejenže dobře identifikovatelné z výšky (plzeňské Bory jsou vysloveně krásnou hvězdicí!), ale mohly by být výtečnými navigačními body s názvy jako ZABIL, TOPIL, DUSIL, UTEKL nebo KRADL. V nové době by se názvosloví mohlo zpoplatňovat, například jako registrační značky automobilů, takže u okrajů měst by mohly být body jako TESCO, DELVI nebo LIDLO, známý autobazar by si zaplatil navigační bod AAAAA (jako bych už slyšel řídícího, jak to koktavě hlásí do rádia a pilot mu to stejně koktavě potvrzuje).


Přehledový radar a vysílací středisko ŘLP na kótě Písek

Jistý pilot ČSA si svého času zadával do FMS letounu Boeing 737, na němž tehdy létal, navigační bod TURDA dle své přezdívky. Kdyby byl nad Prahou větší provoz, mohl by na pozici ministerstva dopravy zřízen bod PRUDA případně TUNEL, v místech dalších státních úřadů KORUP či PENIZ, nad parlamentem BLAFY nebo ZUMPA a nad kanceláří ředitele jedné z amatérských organizací navigační bod MAMRD. Smíchovský tunel by měl svůj bod TUBUS, někde nad jižní Moravou by bylo VINKO, nad Plzní samozřejmě PIVKO, GAMBA nebo nad tamější univerzitou tolik oblíbený TITUL, nad hranicí se Slovenskem by se skvěla VODKA. Nad suchými mezemi by pak mohl být navigační bod SUKAL, ale nad ním by se smělo létat jen po 22. hodině a nikoliv s dětmi na palubě.



Ty by mohly tou dobou létat jen přes bod USNUL. Nad letištěm v Ruzyni mohl být v minulosti temný bod LASAK, jenže ten by se během let přesouval od jednoho výnosného místečka k druhému, byl by to putovní navigační bod, a dost možná, že by doputoval až do té věznice v Borech a vznikl by ZHASL. Polohu nehody letadla by značil bod SPADL, ovšem příkaz řídícího „All navigation to SPADL, than KONEC“ bych teda na místě pilota slyšet nechtěl. Všeobecně známým a přijímaným by byl jistě letňanský plachtařský navigační bod DOUDA. Divím se, že si ŘLP už nezřídilo nad Jenčí bod RIDIL, ale kdo by si sám nad sebe posílal letadla, že? Navrhuji také zřizovat sezónní navigační body, jako například (dle regionu) SANTA, MOROZ nebo JEZIS, případně označit místa, s nimiž jsou spojeny různorodé osobnosti světového jména, jako např. v místě bývalých budov Světového obchodního centra v New Yorku USAMA, nad Vatikánem PAPEZ nebo pro piloty extrémně pravicového nacionalistického přesvědčení vytvořit bod ADOLF.



Náš letový plán na dnešní večer by tedy mohl znít: 1700 DEP DOMOV 1730 HOSPA 1731 KAMOS 1732 PIVKO 1740 PIVKO 1750 KOŘAL 1800 VINKO 1820 RUMIK 1830 VODKA 1850 PIVKO 1900 UPITO 1920 VOMIT 2100 TELKA 2115 TLACA 2130 PIVKO 2145 VYPIL 2200 PAREK 2230 MOTAL 2300 SPADL 0300 DOMOV 0305 TRABL 0310 KUFRY 0330 KONEC.

Tak šťastný let!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Body

18.01.2010 v 9:21 DK

Kdysi daval jeden zodpovedny pracovnik SLI jmena navigacnich bodu take podle svych milenek. To byla krasa.

Odpovědět

bodiky

21.01.2010 v 17:47 odnem

V jedne nejmenovane spolecnosti se na toto tema stala takova humorna historka.....V nestrezenem okamziku kdesi nad arabskym morem cpt vlozil do FMS bod (PR_EL) ktery vypadal ze je tam kde ma byt. F/O ktery byl v te chvli na zachode se vratil akorat aby mohl prevzit radio a udelat ukazkovy position report "XYZ 123 position LADOL 0513 flight level 380 DORAD at 0542 PR_EL next". Ridiciho na Bombay radio to velmi prekvapilo co za novy bod ve svem vzdusnem prostoru ma. Zpusobilo to maly zmatek na dane HF frekvenci, kterou zaroven pouziva i Pakistan a Afghanistan.

Odpovědět

Přidat komentář