Stručný popis události:
Pilot instruktor s dalším pilotem na palubě, který nebyl ve výcviku odstartoval s UL letounem v 10:30 UTC na letišti Točná k přeletu přes MCTR Praha Kbely na letiště Vodochody a zpět na Točnou.
Posádka vstoupila do MCTR Praha Kbely v prostoru Průhonice s odpovídačem nastaveným v kódu 7072. Po přeletu letiště Praha Kbely obdržel pilot povolení od dispečera AFIS letiště Praha – Letňany k průletu CTR Ruzyně směrem na letiště Vodochody. Po přeletu letiště Praha - Letňany pilot pokračoval plánovaným kurzem 315° na letiště Vodochody. Po několika minutách letu pilot uviděl letiště, ke kterému změnil kurz na 285°. Tím došlo k záměně letiště Vodochody za letiště Praha Ruzyně. Když se UL letoun nacházel v prostoru finále cca 5 km před prahem RWY 24, pilot zjistil svoji chybu a pravou zatáčkou pokračoval na sever, aby CTR opustil.
Pilot nebyl během letu v CTR na spojení se službou řízení.
Dopravní letoun, který se nacházel na přiblížení RWY 24 zahájil vyčkávání.
Komentář LAA:
Pilot si měl před letem provést řádnou navigační přípravu se zvýrazněním letiště Praha Ruzyně. Během letu měl důsledně ověřovat svoji polohu a směr letu. Polohu letiště v dohledu měl znovu ověřit kompasem. Potom by nemohlo dojít k této záměně. Zde je vidět, že i ve známém prostředí a dobré dohlednosti je nutné věnovat navigaci náležitou pozornost, hlavně v řízených prostorech i v jejich blízkosti.
Hlavní inspektor provozu ULL Zdeněk Doubek
Zdroj: LAA