Francie je pro plachtaře zemí zaslíbenou. Obrovské množství termicky aktivních terénů, obvykle dobré počasí, vstřícnost místních lidí na letištích i mimo ně, výborné jídlo a pití a konečně i snesitelná vzdálenost jsou jen ty největší důvody pro létání v této zemi.
Francii jsem propadl již při létání na paraglide. Dostala mne nádherná panoramata, často pěkné letové počasí, silná termika, možnost nácviku nestandardních letových situací v kombinaci s kvalitním termickým létáním. Kromě samotného létání ve vysokohorském terénu mě vždy příjemně překvapilo, že místní lítači nikdy nevyžadovali žádné extra papíry nebo povolení, nekladli nikomu odjinud nesmyslné překážky, na které narazíme v Rakousku, Švýcarsku nebo i Německu. Zajímalo mne, jestli vše bude fungovat podobně bezproblémově i při létání na větroni.
V srpnu roku 2006 jsem se poprvé vypravil do Alp s větroněm Atlas, což je ultralehká kompozitová 15-timetrovka se zatahovacím motorem Rotax 447. Letadlo má slušný klouzák, je plně soběstačné, umožňuje i restart ve vzduchu a i pro létání v silných alpských podmínkách má výborné parametry. Volba letiště padla na plachtařské letiště v Chambery, hlavně proto, že toto letiště je v podstatě již v oblasti Alp, hned po startu je tedy možné letět ve vysokohorském terénu. Tato volba se ukázala být správnou jen zčásti.
Cesta do Chambery
Z Prahy do Chambery je to asi 1100 km. Dá se jet buď přes Švýcarsko, nebo severní cestou přes Německo a francouzské Alsasko – to je sice asi o 100 km delší, ale podstatně levnější vzhledem ke švýcarským poplatkům, které je nutné zaplatit v roční výši na auto i na přívěs. Cesta se dá pohodlně zvládnout za jeden den. Vyjížděl jsem po ránu, celou cestu jel po dálnici, večer kolem 22. hodiny jsem byl na místě.
Létání v Chambery
Letiště Chambery Challes-les-Eaux je plachtařské letiště jen pár kilometrů na jih od Chambery, pěkného městečka s krásným jezerem. Na sever od města je mezinárodní letiště s nepříliš velkým provozem, které bylo vybudováno v rámci příprav na zimní olympijské hry v roce 1992. Při sportovním létání provoz na mezinárodním letišti nijak nevadí, je třeba se jen vyhnout TMA na sever od Challes.
Na letišti je aktivní plachtařská škola, v létě sem přijíždí velké množství pilotů především z Francie a Belgie. Ubytovat se je možné v kempu na letišti nebo v některém z mnoha penzionů v okolí. Letadlo si lze bez poplatku přikurtovat hned u kempu, který je součástí letiště. Parkování letadla v místním hangáru je v sezóně velmi problematické. Na letišti panuje naprosto pohodová atmosféra. Let není třeba nikam hlásit nebo registrovat - to dává pilotovi velkou volnost, ovšem s nevýhodou, že po něm nikdo nepátrá, pokud se večer nevrátí. Letiště má kilometrovou asfaltovou i travnatou dráhu 15 / 33. Téměř vždy se startuje i přistává na 33.
Pokud jsme schopni odstartovat sami, což je můj případ, neplatíme za start a přistání žádný poplatek. Na letišti je navijáková služba, startovat je možné i v aerovlaku. Vzhledem k těsné blízkosti západních svahů je výška z navijákového startu většinou dostatečná. Já vypínal a zasouval motor obvykle po dosažení 3-4 minutách letu po dosažení 300 metrů výšky. Komunikace před startem a při přiblížení a přistání je ve francouzštině, jako ostatně na většině francouzských sportovních letišť. Je to známý problém – Francouzi prostě anglicky neumějí, a pokud umějí, nechtějí rozumět.
Z Chambery se většinou létá na východ, do velkého masivu Mont Blancu, s možným letem do švýcarských Alp. Problémem může být častý vývoj bouřek v oblasti hor, a to i v době, kdy nikde jinde bouřky nehrozí. Na místních nástěnkách je každé ráno vyvěšována kvalitně zpracovaná meteorologická situace, obsahující i podrobné informace o bouřkovém vývoji. Většinou se létá i při bouřkovém počasí, aktivní bouřce je možné se vyhnout a letět přes okolní hřebeny nebo doletět do cílového letiště údolími. V oblasti je i přes vysokohorský charakter terénu velký počet sportovních letišť, na která je možné při změně počasí přistát. Další možností je let na západ do o něco nižších Rhone-Alpes, nabízejí se i krásné lety na jih do oblasti Dauphineských Alp.
Létání v Alpách je specifické
Samotné létání v Alpách má svá specifika – létání v těsné blízkosti skalnatých svahů, létání v údolích mezi vysokými hřebeny, denní chod termiky, pravidla pro údolní vzdušné proudy, mistrálové situace (Mistrál je silný severní vítr, vanoucí několikrát v letní sezóně celou západní půlkou Francie), střídání technik svahování, termického točení a dlouhé vlny během jednoho letu, silné turbulence, klesavé proudy v závětrných rotorech . Místní piloti ochotně nabízejí alespoň teoretické seznámení se zvláštnostmi vysokohorského létání, mně se hodně hodily zkušenosti z předchozích mnoha leteckých výletů do Alp s paraglidem. Každopádně je dobré si nechat ukázat na mapě kopce a svahy, které mohou být při aktuálním počasí a vývoji nebezpečné.
Z Chambery jsem uskutečnil krásné lety přes jezero Annecy, masiv Haute-Savoie, údolní Chamonix a kolem Mont Blanc, masivy Saint-Maurice a Rhone-Alpes. Dostupy byly do 4000 AMSL, startovat bylo možné před 11. hodinou a přistávat po 19. V této oblasti nebyl vzduch přeplněn jinými větroni, jak je tomu například v o něco jižnějším masivu, kam se létá z letišť v Haute Provence. V oblasti jezera Annecy nebo u Chamonix je možné ve vzduchu potkat hodně paraglidů. Létání bylo příjemné i adrenalinové, někdy byla část letu poznamenána kličkováním mezi bouřkami, někdy byla o něco turbulentnější, než jsme u nás zvyklí. Nemohu ale říci, že bych se dostal do nepříjemných situací.
Silná termika často vytvoří oblačný poklop
Celkový dojem z dovolené byl skvělý. Chambery je pohodové letiště, velmi vhodná je alespoň základní znalost francouzštiny. V oblasti je mnoho možností i pro nelétavý doprovod – návštěva Grenoble, prohlídka Chartreuského kláštera a nádherných přírodních parků, výlet do Chamonix a pak lanovkou na Aiguille du Midi. Naprosto skvělé jsou místní sýry, vína, speciality. Jediným ne úplně optimálním prvkem je vliv vysokých hor na počasí – silná termika často vytvoří oblačný poklop, ze kterého prší nebo se vyvine místní bouřka. Proto jsem se pro příští létání ve Francii rozhodl pro jižnější oblast Haute Provence. O tom v dalším článku.