J. Hammer se tak do světového seznamu rekordů zapsal letovým výkonem 2631 m se s Blaníkem L 13 TJ. Rekord byl uskutečněn v kategorii letadel se vzletovou hmotností 300 až 500kg, ve skupině 3 – proudové motory, dle sportovních pravidel FAI.
Let probíhal tak, že kluzák s instalovaným proudovým motorem odstartoval v aerovleku za letadlem ZLIN 137 T „ Čmelák“. Ve výšce 7 125 metrů nad mořem došlo k vypnutí kluzáku od vlečného letadla. Kluzák po nastartování proudového motoru pokračoval vlastní silou ve stoupání do maximální výšky 9756 metrů nad mořem. V této výšce bylo spotřebováno veškeré palivo pro pohon proudového motoru, kluzák pokračoval v bezmotorovém letu a přistál opět na letišti, kde vzlétl- v Jihlavě –LKJI.
Letový výkon, který je předmětem rekordu, začal okamžikem odpojení od letadla – nosiče a skončil po dosažení nejvyšší nadmořské výšky. Dosažená rekordní výška (převýšení) je rozdílem mezi výškou vypnutí a nejvyšší dosaženou výškou, tj. 2631 metrů.
Rekordní let se uskutečnil v rámci zkušebního programu výrobce proudového motoru První brněnské strojírny Velká Bíteš, a.s. Proudový motor TJ 100 C je určený pro pohon motorizovaných kluzáků a experimentálních letounů.
Čtyři české rekordy na letadle typu Blaník s proudovým motorem (L13 TJ) vytvořil v Jihlavě Jaromír Hammer již v červnu tohoto roku. Během prvního rekordu Blaník s proudovým motorem vystoupal do 3000 metrů za 21 min 30 sec. Ve druhém rekordu pokořil výšku 4517 m a třetím rekordem dosáhl výšky v horizontálním letu 4292 metry. Záznam o čtvrtém rekordu, rychlosti na přímé trati 200,496 km, putuval navíc do FAI (Mezinárodní letecké federace) se žádostí o uznání ustavujícího světového rekordu. Více se dočtete ZDE
Zdroj: TZ Aeroklubu ČR