Létání je možno mít jen jako hobby, ale v tomto článku bych Vám chtěl představit Private pilot licence (PPL) aneb licenci soukromého pilota letounů.
První kontakt s leteckou školou
„Dobrý den, jmenuji se Novák a chtěl bych u Vás začít létat výcvik PPL". Takto v mnoha případech začíná komunikace mezi klientem a leteckou školou či aeroklubem. Není se čeho obávat,
žádná škola většinou nikoho neodmítne a všichni Vám vyjdou vstříc.
V některých školách se například vyžaduje lékařská prohlídka již před podpisem smlouvy. Na PPL stačí Medical Cetrificate Class II (dále už jen jako MCC II/I), ovšem pro toho, kdo uvažuje o možné profesionální dráze bych doporučil MCC I (tuto prohlídku v následující části popíšu). Tady začíná výcvik PPL a ne, jak by se mohl čtenář mylně domnívat, že kurs začíná nasednutím do letadla.
Lékařská prohlídka
Nejdřív půjdete odevzdat krev a moč, následuje zubař a poté tolik obávané psychotesty – ty začínají jakýmsi testem na krátkodobou paměť – přezdívaný „plachta". Následují otázky, které Vám pokládá počítač, na to pozor, otázky se jinak formulované opakují!!! Řekl bych, že se na nich zkouší jestli mluvíte pravdu. Dále následuje test inteligence a po jeho vykonání je pohovor s psychologem, který mimo jiné sdělí úspěšnost Vašich psychotestů. Poté jdete k psychiatrovi a dále pokračuje prohlídkou na interně, ORL, očním, chirurgii, RTG plic a nakonec druhý den je vyšetření mozku.
Když jsem se snažil všechno zvládnout v jeden den, tak mi bylo sděleno, že to musí být v jiný den než psychotesty, prý mohou zanechat nějaké negativní stopy a v případě neúspěchu se toto vyšetření dá zopakovat až za rok. Pokud je vše v pořádku, dostanete MCC I a „běžíte" s ním do letecké školy, kde mezitím personál připraví smlouvu o výcviku, klient podepíše a složí zálohu.
Výcvik
Většinou dostanete nějakou základní výbavu a učební materiály a už nic nebráni teoretickému výcviku. Ten trvá zhruba 90 hodin – min. 40 hodin před prvním letem, protože před zahájením praktického létání musí žák získat teoretické základy zahrnující letecký zákon, všeobecné znalosti letadla, lidskou výkonnost, základy letu a komunikaci. V průběhu praktického výcviku probíhá další výuka teorie, která je zaměřena především na otázky letecké navigace, meteorologie a
samozřejmě na přípravu před závěrečnou pilotní zkouškou.
Po absolvování teoretického základu následuje praktické létání, které obsahuje celkem 45 letových hodin. Výcvik většinou probíhá na nejrozšířenějším turistickém letounu, který byl speciálně vyvinut za účelem poskytování základního výcviku pilotů PPL letounu Cessna 150/152. To je dvoumístný jednomotorový celokovový hornoplošník. Díky jednoduchosti jeho ovládání a vysoké bezpečnosti letu je využíván drtivou většinou předních leteckých škol.
Zkoušky
Po úspěšném vykonání teoretické zkoušky a ukončení výcviku žák absolvuje praktickou zkoušku z letových dovedností v délce cca 1,5 hodiny letu. Ta se skládá z techniky pilotáže letadla a z navigačního traťového letu. Po složení zkoušky obdrží žák licenci Soukromého pilota letounů s mezinárodní platností.
Přehled škol a cen za výcvik PPL naleznete v katalogu škol.
Výcvik soukromého pilota PPL(A) v Praze Letňanech
Pokud se rozhodujete pro pilotní licenci a chcete létat na moderních a skvěle vybavených letadlech, pak jsme tu přesně pro vás...