Letecký rejstřík
Všechna letadla, která létají pod českou imatrikulací OK jsou evidována v leteckém rejstříku, který vede Úřad pro civilní letectví (ÚCL). Tento rejstřík je přístupný na jejich stránkách nebo si letecký rejstřík můžete stáhnout na konci článku ve formátu MS Excel s možností pohodlného hledání a procházení. Data jsou aktuální k září 2008.
Letecký rejstřík UCL eviduje celkem 1 818 letadel
Za poslední cca 3 roky přibylo do leteckého rejstříku 100 nových motorových letounů, takže jich aktuálně má Česká republika k dispozici 846. Dále 691 kluzáků a 52 vrtulníků. Největší rozmach zaznamenaly vrtulníky, s přírůstkem sice jen 12 nových kousků, ale tímto se jejich počet rozrostl skoro o třetinu.
V následující tabulce jsou uvedeny počty jednotlivých typů letadel na konci roku 2005, aktuální stav a přírůstky za toto období.
Kategorie letadla |
Počet 12/2005 |
Počet 09/2008 |
Přírůstek |
% |
Letoun |
746 |
846 |
100 |
13% |
Kluzák |
663 |
691 |
28 |
4% |
Horkovzdušný balón |
116 |
143 |
27 |
23% |
Motorový kluzák |
80 |
84 |
4 |
5% |
Vrtulník |
40 |
52 |
12 |
30% |
Horkovzdušná vzducholoď |
2 |
2 |
0 |
0% |
Celkem |
1647 |
1818 |
171 |
10% |
Jaké je nejrozšířenější motorové letadlo v Čechách
Nejvíce letadel v leteckém rejstříku je typu Zlín Z-37 Čmelák.
Byl vyvinut v kooperaci firem Let Kunovice a Moravan Otrokovice. Jeho první prototyp pod označením XZ-37 vzlétl 29. června 1963. Letoun se začal sériově vyrábět od roku 1965 a jeho výroba v různých verzích trvala až do roku 1987. Celkem bylo vyrobeno 713 kusů. V dnešní době je většina těchto strojů odstavena v neletuschopném stavu před hangáry letišť a jako pomníky připomínají slavnou éru masového využití jako práškovacích letadel v zemědělství.
Nezlomná stodvaačtýra
Bedna kytu, krabice, pluh na vzduch nebo kuchyňská linka. Tyto a ještě plno dalších jmen označují legendární stroj českého nebe, který je ještě stále vidět na mnoha letištích, kde slouží jako výcvikový, turistický a vlečný letoun. Také jako prvotní typ pro výcvik akrobacie. To všechno je Zlín 142.
První ještě stále létající Z 142 byla do leteckého rejstříku zapsána v roce 1980 a poslední 1992. Průměrné stáří stodvaačtýry v Česku je 24 let.
Třetí místo patří Trenérovi
Letoun Z-226 vznikl v padesátých letech úpravou letounu Z-126. První ještě dnes létající Trenér byl vyroben v roce 1954 a poslední v roce 1972. Průměrné stáří těchto letadel je 50 let. I přes jejich stáří stále ještě můžeme tyto veterány vidět létat.
Další pořadí nám ukazuje následující tabulka
|
Typ |
Počet |
1 |
Z 37 |
134 |
2 |
Z 142 |
78 |
3 |
Z 226 |
73 |
4 |
CESSNA 172 |
58 |
5 |
Z 43 |
51 |
6 |
AN 2 |
34 |
7 |
B 737 |
32 |
8 |
L 200 |
30 |
9 |
Z 126 |
24 |
10 |
L 40 |
20 |
11 |
L 60 |
20 |
12 |
CESSNA 150 |
17 |
13 |
CESSNA 152 |
16 |
Asi nikoho nepřekvapí, že nejrozšířenějším větroněm v Čechách je legendární Blaník
O svoje Blaníky se staráme velice pečlivě, neboť za poslední 3 roky ubyly z rejstříku jen 2 tyto větroně. Aktuálně je evidovaných 223 oproti 225 v roce 2005. Více jich už nebude, ale pokud bychom toto tempo odpisu starých Blaníků udrželi, poslední by šel do šrotu v roce 2342. Ale ono se to bohužel zlomí mnohem, mnohem dříve. Průměrné stáří českého Blaníka je 41 let.
Druhé místo si drží VSO-10 alias Vosa
Český jednomístný samonosný hornoplošník kluzák smíšené konstrukce. Vosa vzlétla poprvé v říjnu 1976 a byla vyráběna v Orličanu Choceň v letech 1978-1990 jako náhrada větroně VT-116 Orlík II. VSO-10 nabízí oproti Orlíkům větší pevnost a větší výkony hlavně na větších rychlostech. Díky svým vlastnostem se stala oblíbeným větroněm v aeroklubech.
Standard Cirrus je třetí, celkem 55 kusů
Jednomístný samonosný středokřídlý celolaminátový jednoplošník, určený pro sportovní výkonné plachtění. Max. rychlost 220 km/hod a klouzavost 1:37 při 100 km/hod.
|
Typ |
Počet |
1 |
L 13 |
223 |
2 |
VSO 10 |
141 |
3 |
STANDARD CIRRUS |
55 |
4 |
VT 116 |
44 |
5 |
L 23 |
34 |
6 |
ASW15 |
25 |
7 |
DISCUS CS |
16 |
8 |
VT 16 |
14 |
9 |
VENTUS |
14 |
10 |
ASW19 |
11 |
11 |
Glasflügel 304 |
11 |
12 |
L 33 |
11 |
Nejoblíbenější značkou motorových letadel je Zlín, pak dlouho nic a Cessna
Přibližně 50% všech letadel u nás pochází od výrobce Moravan Otrokovice tedy značky Zlín. Cessna si drží přibližně 15% podíl. Raritou jsou z tohoto pohledu dnes velmi oblíbená letadla firmy Cirrus Design a Daimond Aircraft.
Zlín |
394 |
51% |
Cessna |
118 |
15% |
Let Kunovice |
84 |
10% |
Antonov AN 2 (Andula) |
34 |
4% |
Piper |
32 |
4% |
Cirrus |
8 |
1% |
Daimond |
6 |
1% |
Top 10 provozovatelů motorových letadel v ČR
Každé letadlo v České republice má dle leteckého zákona určeného provozovatele, který odpovídá ze jeho provoz a dodržování leteckých předpisů, zejména údržby a vedení prokazatelné evidence o provozu. Provozovatel letadla nemusí být jeho majitelem, pouze převzal na sebe tuto odpovědnost. Následující tabulka ukazuje přehled největších provozovatelů letadel
|
Provozovatel
|
Počet
|
1
|
Aeroklub České republiky, o.s.
|
112
|
2
|
Air Special, a. s.
|
89
|
3
|
České aerolinie a.s.
|
49
|
4
|
F AIR, spol. s r.o.
|
21
|
5
|
Letecká škola BEMOAIR s.r.o.
|
18
|
6
|
MORAVAN-AEROPLANES a.s.
|
11
|
7
|
Letecké akrobatické centrum ČR, o. s.
|
11
|
8
|
DSA a.s.
|
11
|
9
|
Slovácký aeroklub Kunovice o.s.
|
10
|
10
|
AGROAIR, spol. s r.o.
|
10
|
11
|
Aeroklub Zbraslavice, o.s.
|
10
|
12
|
Travel Service a.s.
|
10
|
13
|
Piper OK, a.s.
|
8
|
Jaké je průměrné stáří českých letadel
Nejstaršími kousky v českém rejstříku jsou Zlíny 126 a 226, v průměru kolem 50 let provozu. Pokud létáte na Cessně 150, pak byla pravděpodobně vyrobena před 37 lety a učí se na ni létat již 2 generace pilotů, tedy nejdříve váš otec a nyní Vy. Jak jsou na tom jiné typy letadel ukazuje následující tabulka, seřazeno dle průměrného stáří letadla.
Typ |
Počet letadel |
Průměrné stáří |
|
Z 126 |
24 |
54 |
|
Z 226 |
73 |
50 |
|
L 60 |
20 |
50 |
|
L 40 |
20 |
49 |
|
Z 326 |
6 |
48 |
|
L 200 |
30 |
47 |
|
Z 526 |
12 |
37 |
|
CESSNA 150 |
12 |
37 |
|
Z 42 |
14 |
33 |
|
Z 37 |
129 |
33 |
|
AN 2 |
34 |
31 |
|
CESSNA 152 |
14 |
29 |
|
Z 43 |
51 |
28 |
|
CESSNA 172 |
57 |
28 |
|
Z 142 |
78 |
24 |
|
PIPER PA28 |
8 |
22 |
|
PIPER PA34 Seneca |
9 |
21 |
|
CESSNA 182 |
7 |
19 |
|
L 410 |
14 |
19 |
|
Z 50 |
13 |
19 |
|
Z 143 |
7 |
8 |
|
PIPER PA32 |
6 |
2 |
|
SR20 |
8 |
2 |
|
P 92-JS |
5 |
2 |
|
|
|
|
|
Letecký rejstřík sportovních létajících zařízení vedený LAA
Letecký rejstřík sportovních létajících zařízení vedený LAA
V leteckém rejstříku vedeném ÚCL však budete marně hledat ultralehká letadla, která jsou pod správou LAA. Letecký rejstřík těchto letadel není veřejně přístupný, nicméně na náš požadavek o sdělení aktuálních počtů jsme obdrželi rychlou a exaktní odpověď.
Rejstřík LAA |
Počet |
Ultralight (ULLa) |
2 200 |
Motorové rogalo (MZK) |
671 |
Ultralehký vrtulník (UH) |
28 |
Motorový paragliding (MPK) |
581 |
Celkem |
3 480 |
V období od 1.1. 2006 do 1.9.2008 (tedy za přibližně stejnou dobu, za kterou přibylo cca 100 letadel do rejstříku UCL) přibylo 421 sportovních létajících zařízení. Ultralehkých letadel je tedy v Česku skoro 3x více než dospělých letadel v rejstříku UCL (včetně dopravních letadel).