Místní airshow připravila pro diváky mnoho lákadel, které se jen zřídka vyskytují mimo území své působnosti. Prvním bonbónkem bylo rumunské duo letounů Mig-21 Lancer z čehož jeden byl k dispozici divákům na statické stojánce a druhý se předvedl v letové ukázce. Nejen pro českého diváka to byl lehce dojemný pohled a poslech. Po třech letech od vyřazení našich „jednadvacítek“ jsme si mohli připomenout jaké to tenkrát u nás bylo… Pro úplnost dodejme, že rumunské Migy budou vyřazeny v letech 2010-2012. Nahradit by je měly letouny Gripen, Eurofighter či F-16.
Druhou lahůdkou se stal pro nás nepříliš vzdálený, ale o to víc vzácný Su-22 polských vzdušných sil. Přiletěl pouze jediný kus a ke smůle všech nadšenců byl umístěn pouze na statické stojánce. Letouny Su-22 mají před sebou poslední necelé čtyři roky života a poté asi definitivně zmizí z evropského nebe.
Třetím tahounem byla dvojce řeckých letounů Vought A-7 Corsair II. Oba stroje stály na statické ukázce, ale i přesto přitahovali objektivy mnoha fotografů. Není se čemu divit – dnes už je to opravdová rarita spatřit tyto historiky. Corsairy budou dle plánu vyřazeny z provozu v roce 2012.
Zahájení leteckého dne bylo pojato průletem celkem šesti formací po třech letadlech. Na úvod transportní vrtulník Mi-17 s podvěšenou maďarskou vlajkou doprovázený dvojicí bitevních vrtulníků Mi-24. Následoval průlet dvou letounů An-26 z čehož první měl „na křídlech“ dva L-39 Albatros a druhý Migy-29. Závěrem se představila nová páteř maďarských vzdušných sil – 2x3 letouny JAS-39 Gripen.
Po zahájení už následoval bohatý letový program letových ukázek jednotlivých vystupujících účastníků. Vyzdvihnul bych zde ukázku britského Harieru, který bravurně dokazoval svoje přednosti – zejména visení nad RWY. Hledáčky fotografů se poté soustředily na výročně zbarvený Mig-29 připomínající sedmdesát let od založení letectva na jehož hřbetě byl vyobrazený Spitfire. Na řadu též přišli tradiční návštěvníci typu holandský a belgický demoteam na F-16kách. A také méně známé vystoupení finského Hornetu či francouzské Mirage 2000. Dá se říct že povinností byla letová ukázka švédského Gripenu jelikož maďarské letectvo stejně jako naše disponuje 12x jednomístnými a 2x dvoumístnými švédskými letouny. Nechyběla ani ukázka amerického transportního parníku C-17 Globemaster.
Nejedno oko potěšili nebeští umělci aneb chorvatská akrobatická skupina Krila Oluje. Další lahůdkou byla akrobacie turecké skupiny Turkish Stars na osmi F-5 Tiger. Vyvrcholením nemohl být nikdo jiný než italská famózní skupina „Pattuglia Acrobatica Nazionale Aeronautica Militare“ – tedy Frecce Tricolori!!! Jejich vystoupení jsou vždy naprosto dokonale sehraná. Opravdu je radost sledovat jak překrásně „tetují“ oblohu svými barevnými vyvíječi kouře.
Chybět nemohli ani zástupci české aviatiky. Rozsáhlou expozici představil podnik Aero Vodochody. Ať už se jednalo o civilní či vojenská letadla. Armáda zde ve spolupráci s Aerem prezentovala letouny L-159 jak v jednomístné tak i dvoumístné verzi. Ostatně není se čemu divit. Maďarské letectvo se totiž do budoucna může stát potenciálním zákazníkem AČR a Aera. Nyní již v Keckemétu probíhá výcvik maďarských letců na L-159B. Je to z důvodu, aby si piloti zvykli na skleněné displeje než přestoupí z Migu-29 do Gripenu. Chybět nemohl ani Delfín OK-ATS, který byl na přání HuAF opatřen na směrovém kormidle starým maďarským znakem.
Značně bohatá byla statická ukázka letounů. Uveďme transportní letouny An-26, Casa a C-27 Spartan. Z bojovějších letounů Tornado, F-16, L-39, Gripen, Mig-29. Nově zbarvený Lisunov Li-2. Z vrtulníků Mi-2, Mi-1, Mi-17, Mi-24 a Ka-26. Nechyběl ani průřez nedávnou historií maďarských vzdušných sil – Su-22, Mig-23, L-39 a několik verzí Migů 21. Překvapením bylo v jakém perfektním stavu byly tyto dnes již historické letouny. Od Maďarů by se nejen české letectvo mohlo něco přiučit – hlavně co se týká zachovávání vysloužilých letounů v reprezentativním stavu. Ale kdepak u nás se radši všechno sešrotuje…
Maďarská show se určitě řadí mezi evropskou špičku. Českým nadšencům do leteckého randálu a vůně spáleného leteckého petroleje také hraje do karet v celku ještě příjemná vzdálenost cca 600km (z Prahy). Rozhodně doporučuji si udělat tečku v kalendáři na příští rok a neváhat a vyrazit!