Slovo do tryskové letecké (české) pranice, aneb proč to u nás vlastně nejde?

01.08.2008

V roce 2006 se objevilo na Aerowebu krátké čtení s obrázky, na nichž americký pilot létá s větroněm se dvěma modelářskými reaktivními motory. Bylo to trochu psáno jako objev století (což nemyslím zle), ale pamětníkům je známo, že takovýchto pokusů už bylo ve světě více, např. ve Francii na přelomu 40. a 50.let minulého století(!). Nakonec, nemusíme chodit tak daleko, loni byl podobný pokus realizován i na starém známém Blaníku u nás v Česku. Na větroni v citovaném článku však bylo zajímavé, že šlo o čistě amatérskou motorizaci reaktivním motorem, kterou musela v USA „nezakázat“ i všemocná FAA.

Slovo do tryskové letecké  (české) pranice, aneb proč to u nás vlastně nejde?
Slovo do tryskové letecké (české) pranice, aneb proč to u nás vlastně nejde? (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ještě jednou se vrátím do roku 2006. Když jsem tehdy zahlédl krátkou zprávičku, že v daleké Austrálii postavili amatérské dvoumístné reaktivní letadlo – homebuilt a to vzlétlo 1.dubna 2006, považoval jsem to tehdy za aprílový žertík. A ejhle, brouzdaje po internetu jsem zjistil, že to žertík nebyl. Opravdu se toho dne podařilo panu  Johnu Grossovi po osmi letech práce vzlétnout ve své  ¾nové  replice  reaktivní stíhačky z 50.let Grumman Panther F9F. Prokázal tak, že stavět a konstruovat homebuilty s reaktivním pohonem (teď se odmyslím od známých stavebnic amerických BD-5J či reaktivní verze francouzského Cri-Cri) nakonec jde (viz „http://www.aircentre.com.au/aircraft/news/2006/apr06wk3.htm“  nebo „http://www.airplane-pictures.net/image14632.html“).

Vampire

Nad obrázky a videem toho zajímavého australského éra jsem si pak připomněl ne tak vzdálenou dobu, kdy jsem absolvoval na pokračování několik diskusí na téma použití reaktivního motoru v amatérsky stavěném letadle v Česku, speciálně v ultralightu. Firma PSB Velká Býteš totiž vyvinula nový český letecký reaktivní motor s určením jako pomocná pohonná jednotka pro větroně a hlavní pro experimentální letadla – TJ-100. (viz:  http://www.pbsvb.cz/dlt_motory.php). Mne tehdy s kamarádem, rogalistou Petrem, napadlo využít unikátní vlastnosti proudového motoru pro pokus o rekordní let UL letadla, konkrétně pro dosažení světového rekordu v dostupu s motorovým rogalem. Nakonec, informovaní vědí, že tzv. „nelegální“ pokusy s proudovým pohonem rogala v Česku tu už byly. Jako milovník letecké historie 40. a 50.let minulého století jsem si také začal představovat, jaké se s atestovaným leteckým profesionálně vyráběným lehkým reaktivním motorem otevírají možnosti stavby UL replik zcela nové kategorie.

 Homebuilt - JG-2 Grumman Panther (replika)

V přípravě realizace možného rekordu jsme byli poměrně dost daleko.Měli jsme zalétané a ověřené rogalo, které bylo možno upravit pro zástavbu motoru TJ-100. Měli jsme jasnou představu o technickém řešení, speciální taktice rekordního pokusu, tj. o místu, způsobu a možném termínu letu kvůli relativně vysoké spotřebě paliva, měli jsme dojednaného sponzora a Velká Býteš přislíbila pro pokus zapůjčit bezplatně jeden motor. Pro jistotu jsem šel tak daleko, že jsem prostřednictvím Aeroklubu ČR požádal FAI o informaci, zda lze použít u letadla kategorie UL pro rekordní pokus reaktivní motor. Obdrželi jsme zprostředkovaně odpověď, že z technického hlediska UL je rozhodující pro uznávání rekordů pouze dodržení vzletové hmotnosti dle kategorie UL a dodržení přistávací rychlosti 65 km/hod. Typ motoru, použité konstrukční prvky, vybavení UL apod. nehrají pro uznávání rekordů UL roli.

TJ-100

Jedinou formální podmínkou z FAI byla nutnost „opapírování“ pokusného stroje jakoukoli příslušnou národní institucí, třeba jen pro samotný rekordní pokus. A tady nastal pro nás kámen úrazu, který jsme si z cesty nedokázali odvalit. Ani LAA, ani ÚCL v tomto směru neprojevili sebemenší náznak ochoty, naopak bylo nám několikrát jasně řečeno, že to nemáme ani zkoušet s oficiální žádostí. Reaktivní motor a ultralajt, to prostě v Česku oficiálně, ani ve stádiu zkoušek, neexistuje!!!  Tohle razantní úřední stanovisko, které jsme nechtěli a ani nemohli před sponzorem tajit, nám ho znechutilo tak, že svůj příslib sponzoringu odvolal a tím vlastně všechno skončilo. Škoda, i dnes jsem přesvědčen, že by to šlo, a že bychom reálně mohli překonat po patřičné technické přípravě dosud platný světový rekord v absolutním dostupu motorovým jednomístným rogalem, který dnes činí 9724 m nad mořem a je z roku 1994. Pozdější letové zkoušky českého motoru TJ-100 na L-13 mne v tomto názoru jen utvrdily.

 

Jak-15

He-162

Negativní úřední postoj v Česku k představě oficiální zástavby reaktivního motoru v ultralajtu obecně mi pak vzal chuť zkoušet dotáhnout do nějakého reálného konce jinou ideu, ideu stavby a provozování replik reaktivních letadel zmenšených a konstruovaných tak, aby spadaly do kategorie UL. Když je možno stavět UL repliky letadel Dr.I, E-III, SE-5, Tiger Moth či P-51 Mustang a Bf-109, aniž mají jejich majitelé ambice v nich překonávat rekordy v doletu, dostupu či v rychlosti, proč by nešlo stejným způsobem postavit zmenšené repliky a-la DH-100 Vampire, He-162 Salamander, P-80 Shooting Star či Jak-15?  Tuhle myšlenku jsme nezávazně probírali mimo jiné s Honzou Brskovským nebo bratry Kábrty či na katedře letadel ČVUT. Několik dotazů jsem učinil i na své známé v Německu a v Anglii, jestli by byl o takováto UL letadla – hračky vůbec zájem, hlavně pro nutně omezenou dobu letu kvůli spotřebě paliva. Překvapilo mne, že by byl, a slušný. Dokonce z Německa přišla idea zkusit stavět a nabízet jim zmenšené repliky i neuskutečněných projektů proudových letadel (pochopitelně hlavně německých z konce války), která zůstala dosud jen na papíře.

 

Homebuilt - JG-2 Grumman Panther (replika)

Myšlenka to byla zajímavá, ale já to vzdal. Ale když teď koukám na repliku Grummanova F9F Pantera z Austrálie, pravda, trochu vyšší kategorie než UL, říkám si, jestli přece jen nemá cenu tuhle myšlenku oprášit. Ale třeba ne, třeba jsem jen naivní a někdo kompetentní mi vysvětlí, proč se nesmí v Česku certifikovaný letecký motor o váze cca 21 kg a tahu jako R-912 s klasickou pevnou dvoulistou vrtulí vlastně zastavět a použít v obyčejném ultralajtu, když v něm může vrčet třeba domodělomotor z kombajnu.

Homebuilt - JG-2 Grumman Panther (replika)

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář