Psychotesty pro piloty při přeletu hranic? Nová směrnice EASA překvapila

01.04.2025 8 příspěvků

Evropská agentura pro bezpečnost letectví přichází s nečekanou novinkou. Od července budou muset piloti při každém mezinárodním letu odpovídat na jednoduché otázky, které ověří jejich mentální kondici.

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek (Zdroj: Aeroweb.cz a skřítkové)

1. dubna 2025 – Brusel / Praha

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) dnes oznámila zavedení nové směrnice EU-APR-0104-2025, která vstoupí v platnost od 1. července 2025. Podle této vyhlášky budou muset všichni piloti všeobecného letectví absolvovat rychlý psychologický test při každém přeletu vnějších i vnitřních hranic EU.

Mobilní test: jednoduchý, ale důležitý

Testování bude probíhat prostřednictvím nové mobilní aplikace FlyCheck, která se automaticky propojí s letovým plánem. Jakmile se pilot přiblíží k hranici vzdušného prostoru jiného státu, aplikace mu zobrazí krátký test složený z několika otázek, například:

„Kolik je 3x7?“

„Vidíte na radaru letadlo, které letí přímo na vás. Co uděláte?“

„Co byste si raději dali: guláš nebo segedín?“

„Cílem je ověřit základní kognitivní funkce pilotů ve stresových situacích, především při komunikaci jiným než mateřským jazykem,“ uvedl mluvčí EASA Jean-Pierre Fliegle.

Neprošel? Přistaňte si

Piloti, kteří test nezvládnou, budou automaticky přesměrováni na nejbližší vhodné letiště k provedení přezkoušení. Aplikace je již nyní ve fázi veřejného testování. Česká jazyková mutace však zatím trpí drobnými nedostatky – například místo tlačítka „odpovědět“ se zobrazuje „vypnout motor“.

Aplikace FlycheckSnímek obrazovky testovací aplikace FlyCheck. Zdroj: Aeroweb.cz a skřítkové

Držíme tradici - testové otázky zůstávají chybné a tajné!

Stejně jako u teoretických zkoušek PPL nebo ATPL bude i databáze psychotestových otázek přísně neveřejná. Otázky s pravopisnými i faktickými chybami však piloty nepřekvapí – podle zástupců ÚCL jde o dlouhodobě osvědčený přístup, který podporuje „adaptabilitu v krizových situacích“.

Neoficiálně se navíc objevují informace o tom, že s novou databází se již nyní intenzivně obchoduje na anonymních leteckých fórech. Aplikace FlyCheck zatím obsahuje otázky jako: „Jaký je směr větru, když nefouká?“ nebo „Kolik kilogramů váží NOTAM o uzavřeném prostoru?“, popř. „Co udělá avionika G1000, když na ni 20 minut zíráte?“ – správná odpověď přitom prý není podstatná, hlavní je věřit si!

Reakce pilotů: Rozpačité úsměvy a nervózní vtipy

V českém leteckém prostředí vyvolala zpráva směsici pobavení a nejistoty. „Zní to jako blbost. Ale je pravda, že občas, když přelétám do Rakouska, taky zapomenu, proč vlastně letím,“ uvedl nejmenovaný pilot z jihu Čech.

Úřad mlčí. Nebo mluví?

Na dotaz Aerowebu, zda nejde o aprílový žert, Úřad pro civilní letectví odpověděl pouze: „Uvidíte v červenci.“

Plyšák povinně na palubě?

Zároveň se proslýchá, že ÚCL již pracuje na vlastním zpřísnění evropské směrnice, protože mu připadá příliš mírná. V zákulisí se hovoří o návrzích, jako je například povinnost nosit během přeshraničních letů antistresového plyšáka schváleného EASA nebo vyplňování „deníčku pocitů“ po každém letu delším než 45 minut.

Plyšák na palubě

Nezbytná výbava pilota - certifikovaný antistresák a deníček pocitů. Zdroj: Aeroweb.cz a skřítkové

Co bude dál?

Zda nová směrnice skutečně přispěje ke zvýšení bezpečnosti letecké dopravy, ukáže až praxe. Zatím se mezi piloty šíří hlavně otázky. Aplikace FlyCheck má ještě co dohánět, a některé formulace v návrzích ÚCL vzbuzují spíš úsměv než důvěru.

Jisté ale je, že červenec bude v evropském vzdušném prostoru opravdu zajímavý. A pokud jste si při čtení článku pokládali otázku, jestli je to všechno pravda… inu: Uvidíte v červenci!

Mohlo by vás zajímat

Vojtěch Novotný

Autor se rozhodl proměnit svůj sen o létání ve skutečnost a přetvořil koníčka v zaměstnání. Spoluzaložil řadu projektů, jako je letecký portál Aeroweb.cz, projekt Pilotem na zkoušku, leteckou školu AeroPrague nebo specializovanou zážitkovou agenturu Letecké zážitky.cz, stojí za vznikem Online učebnice pilota a vzdělávacího portálu kurzy.aeroweb.cz. V současné době působí jako ředitel letecké společnosti Mavisys, s.r.o.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Já bych raději s regulacemi nežertoval :)

01.04.2025 v 23:04 Jiri

Odpovědět

Realita?

01.04.2025 v 23:59 Pepa

Ty regulace jsou někdy tak debilní, že jsem tomu chvili i věřil.

Odpovědět

RE: Realita?

02.04.2025 v 10:20 Tomáš

No za rok možná neuvěříš :-) 

Odpovědět

Je to totální zbytečnost.

11.04.2025 v 17:16 Filip Zejda

Vstupovali jsme do zcela jiné Evropské unie než  do té co vidíme dnes. Byli jsme obelháni. Referendum za vystoupení z Unie není dovolené. To co provádí unie se svými občany jsme viděli za kovid totality, nesmělo se zpívat, vycházet z okresu atd. Aplikovali nám neověřené a neschválené preparáty které měly obsahovat pouze RMNA bohužel se zjistilo že obsahují DNA, jsou tedy způsobilé měnit naši DNA!  Toto už je příliš! Jestli Vám to nevadí, pak přemýšlejte proč a čím jste ovlivnění.  Kdo studoval psychologii nebo se jí alespoň zabýval do hloubky chápe že mnohé výstupy jsou z pozorování  psychologů a psychiatrů ta pozorování byla již v samém začátku chybná a ovlivněná tvůrcem experimentu. Krom toho význační  a slovutní psychologové se dopouštěli těch největších zvěrstev proti humanitě - viz  elektrošoky.  Lobotomie není nic jiného než, že Vám ostrou dluohou jehlou prorazí lebku a tam prohnětou náhodně mozkov závity. Takovým lidem by jste věřili? A jsou takoví dodnes, mnoho se nezměnilo!

S psychology mám své zkušenosti, Vím že nic pořádně nevědí a jen zkouší viz můj příběh:

Součástí zdravotní prohlídky byl i pohovor a testy u psychologa.

    Můj osobní názor je, že Psychologie a hlavně klinická Psychiatrie je „pavěda“ se všemi těmi vymýváními mozků a lobotomií a pouštěním desetitisíců voltů do mozku, takže před těmito lidmi příliš respektu necítím. Naopak vnímám je jako jednodušší, slabomyslnější slouhy své materialistické víry s tím, že převážně až na vyjímky věří v postupy naučené od jiných pomýlenců a to nazývají honosně lékařskou vědou.

Absolutně nepřipouští jakékoliv jiné světy, průniky mezi nimi a popírají ostatní nehmotné bytosti a zjevně materialistickou vírou nezdůvodnitelné jevy samozřejmě ke své vlastní škodě a hlavně škodě jejich pacientů.

    Také nesnáším jednoduché a stále se opakující stupidní práce a činnosti u kterých nevidím účel a smysl – to je práce pro roboty, ne pro myslící a kreativní jedince!

    U psychologa mne po několika stupidně jednoduchých testech, kde se na jedno téma ptají mnoha jinými otázkami, a snad doufají v to, že si nepamatujete to co jste někde v průběhu testu či jiného testu, či před lety sdělili. Dělají to tak, že Vás donutí přetáhnut pozornost k další desítce jiných témat a doufají, že jste zapomněli, že nebudete dostatečně konzistentní… No u jednoduchých lidí, nebo u těch co mají slabou krátkodobou paměť, nebo těch kteří se dostatečně nekoncentrují jim to možná vyjde a možná odhalí nekonzistentnost.

    U posledního testu nás posadili do učebny spolu s několika dalšími „pokusnými králíky“. Tam nám prvně sdělili krátké instrukce k provedení testu bez možnosti se na cokoliv zeptat. Pak nám na čas - velmi stresující a krátký, pouštěli z magnetofonu dvojici čísel a dvojici či trojici písmen, přičemž jsme ta písmena měli obrátit v pořadí a spojit s čísly a tento celek vyhledat na obrovské plachtě papíru formátu asi čtyř či pěti A4. Než jsem očima shlédl první odstavec následovalo další hlášení dvojic či trojic písmen a číslic hlasem z magnetofonu...

     Bylo to tak otravné a pro mne smysl naprosto postrádající. Hlas z magnetofonu plynul tak monotóně automaticky, rychle a tak otravně, že jsem tento test hrubě podcenil, jsouce přesvědčen, že tento jeden test z mnoha nemůže nijak výrazně ovlivnit výsledek všech testů provedených u psychologa.

    Při konečném pohovoru psychologa jsem se z úst psychologa na ÚLZ dozvěděl, že test je údajně na schopnost koncentrace, na krátkodobou paměť a na schopnost pracovat s volacími znaky.

    Tak to mě teda fakt dostalo. Tak debilně vykonstruovaný test podle mého možná zjistí, kdo je dostatečně bystrý, koncentrovaný a umí precizně pracovat s čísly a písmeny. A ty obracet a vyhledávat pod stresem. Dále zcela určitě zjistí, kdo je perfektně povolný zkoušet na sobě nesmysly aniž by mu to vadilo – je tedy dost dobrý adept být nepěkně předkloněným zaměstnancem.

    Dále mi bylo řečeno:

“ Komerční, ale hlavně dopravní létání pro Vás pane Zejdo není, přestože jste u všech jiných předešlých psychologických testů prošel - bohužel tím posledním, který zkoumá krátkodobou paměť jste neprošel. Respektive udělal jste ho na pouze cca 30 procent!“

    Proti tomu jsem se ihned ohradil a žádal další termín přezkumu s tím, že pokud trvají na tomto stupidním testu, tak se ho naučím.

    Psycholog mi s vítězoslavným a dosti škodolibým úšklebkem sdělil, že test je navržen tak, aby jej nebylo možné překonat, podvést nebo se jej naučit!  A že mi tedy další termín vypíše za měsíc, na to sice mám nárok, ale že je to konečná možnost a proti ní není odvolání a že mi doporučuje, abych to vzdal, neboť nemám žádnou šanci jej udělat. Tvrdil, že se to nikomu s tak nízkým procentním úspěchem ještě nepodařilo!

    Jel jsem domů na Vysočinu potupen a otráven a přemýšlel jak to udělat abych u příštího testu s čísly a písmeny uspěl. Když mi někdo řekne, že to nejde, nějaký přitroublý doktůrek, tak sám vím, cítím a věřím, že to vždy jde a konečně měl jsem motivaci stát se dopravním pilotem!

   Požádal jsem ženu a samozřejmě patřičně dlouhodobě motivoval, aby vytvořila obrovský papír dle mých instrukcí s dvojicemi a trojicemi čísel a to samé s písmeny tak jako na ÚLZ Praha, ale muselo to být o řád těžší. Požadoval jsem, aby mne každý den, když ještě budu tak nějak bystrý po práci, nebo při práci trénovala minimálně 30-45 minut ve stejné úloze jako u psychologa.

    Po měsíci jsem u otravné psychologické zkoušky opět neprošel, ale pouze o několik málo procent! Sám psycholog běžel za „přednostou stanice“ s tím jaký pokrok jsem udělal a že je to nemožné! To ještě prý nikdy neviděl! Psychologické učebnice, oborová odborná literatura toto nepopisuje… A že prý tvrdím, že si doma trénuju krátkodobou paměť!

    S kolegy psychology se na ÚLZ Praha dohodli, že jsem pro ně dost dobrý pokusný králík a že oni sami mi, přestože pokusy skončily, dávají další termín ze zvědavosti jestli jsem schopen test překonat, pokud ano, slibují, že mi dají Medical Class I. a nebudou mi bránit v letecké kariéře dopravního pilota!

Další termín vypsali velmi brzo...

    U třetího testu s písmeny a čísly na čas vyhledávané na velké plachtě papíru na kontrolu údajné krátkodobé paměti jsem v pohodě prošel. Bylo to také proto, že jsem se slečnou trénoval dvoufázově, ráno i večer, bystrý i unavený. V práci v přírodě, při procházce v lese, při plavání...

    Nakonec jsem i navzdory, nebo s „pomocí“ největších kapacit v leteckém lékařství prošel i zdravotní prohlídkou na dopravního pilota a získal Medical Class I.

Takže skutečně to není věda ale pavěda a takoví borci nám budou říkat co máme nemo nemáme dělat, když jsme unavení a letíme z mezinárodního letu?

Je to totální hloupost!

 

 

    Z mého životního příběhu plyne poučení: Nevěřte doktorům, ani těm největším údajným kapacitám v oboru to co Vám tvrdí – pokud to Vy vnímáte jinak!

 

    Tehdy nebyly možnosti jako dnes, kdy si můžete zvolit leteckého doktora, nebo zdravotní ústav, kde Vám prohlídku udělají a mnohdy i jinými a přijatelnějšími metodami.

    Letečtí doktoři jako Moravec, nebo Melechovský jsou jednak naprosto v pohodě a jsou i schopni Vás objednat velmi rychle, a kolikrát dostanete na výběr a můžete si zvolit termín a čas. Velmi často objíždí letiště a dělají lékařské prohlídky tam. Navíc dnes můžete prohlídku udělat i ve Vídni, nebo v Bratislavě, kdekoliv...

 

    To Vy jste jedinečná božská bytost, která pokud bude chtít dosáhne na vše co si budete přát. Tento můj příběh Vám ukazuje, že dokážete i věci, které si dnes neumíte představit, tak jako tenkrát já když jsem jel autem domů na Vysočinu. Jde jen o to jak moc budete chtít kýženého cíle dosáhnout – cestu si už najdete a zpravidla v určitém stupni si ona najde Vás ovšem až po Vašem značném vynaloženém úsilí a vizualizacích toho co chcete! Dnes se tomu říká Kvantování. I to je cesta. Tu v letecké komunitě propaguje pan Lexa.

 

    Jde o to myslet na věci které chcete, udělat pro to Vše co můžete a myšlenky se zhmotní! Takto se mi to stalo i s leteckou školou Vysočina, se stavbou hangáru v nezastavitelném území, s vybudováním vlastní plochy pro létání i v přání postavit si nové letadlo s vlastním motorem a vlastní konverzí za letu stavitelné vrtule za půl milionu.

 

     Dopravním pilotem jsem se nakonec nestal i když jsem absolvoval ATPL teoretický výcvik. S úspěšnou zkouškou před ÚCL. A Doučil se angličtinu do levelu 4. V průběhu teoretického kurzu jsem zjistil, že tato práce – dělat „Air autobus“ z bodu A do bodu B s mnoha omezeními, kvůli pasažérům, nákladu, osekávání nákladů a nutných povinných přestávek pilotů a posádky by mne neuspokojovala a ubíjela. Toto letectví je již neúměrně svázané a těžko v něm lze najít pocit volnosti. Navíc poslední čas ukázal, že i peníze v této oblasti jsou zoufalé a piloti v době covidové dělali skladníky a rozvážky jídel, aby vůbec nepřišli o hypotéky a půjčky do leteckého vzdělání. Nakonec se má intuice ukázala jako správná...

    Daleko více volnosti, tvůrčí činnosti a možnosti organizovat si vlastní čas mi dává má práce současná. Ale to už je jiný příběh přátelé.

Odpovědět

Husty

14.04.2025 v 8:00 Vaclav

Pane Zejda - opravdu nejde reagovat na vsechno. Jen jedna myslenka me zaujala :)

Podle Vas tedy za tu covid-divocinu muze EU? Me to spis pripada, ze si nas chaoticky predchozi premier (a bohuzel nejspis i budouci premier), chtel vyzkouset moc, tak toho vyuzil. To zavirani okresu a vymena ministra zdravotnictvi kazdy mesic podle "verejneho mineni" byly jeho vlastni napady, v EU se to odehralo mnohem klidneji...

Mimochodem, US byly taky pekne vyplasene... V cem podle vas udelala EU chybu?

Odpovědět

RE: Husty

15.04.2025 v 9:32 Filip Zejda

EU konkrétně její představitelka nějaká Lajnová kupovala nějaké preparáty přes SMS, které byly zkušební, nebyly dostatečně vyzkoušené a to vše od svého živoitního partnera,  který tyto firmy řídí a spolupodílí se na bussinesu. Něco se vyšetřovalo a jako obvykle bylo smeteno pod koberec.  Krom toho EU prostřednictvím svých úřadů všem tvrdila, že tato látka zůstane pouze v místě vpichu a obsahuje pouze rMNA. Výsledkem je, že cizí látky byly schované v tukových obalech, které lidský imunitní systém  rozpozná právě jako tukové obaly a nezasahují proti nim, nebo naopak a pak vzniká další problém. Vtěch tukových obalech  je cizí DNA ve velkém měřítku a obsahu, přestože tam neměla být! Lidé tak dostali genovou terapii, aniž by na to byli upozorněni, aniž by o tom věděli. Dále se tato rMNA a DNA a  GRAFEN šíří do celého těla a během hodiny po vpichu může být v mozku.  Tyto látky  také vytváří extrémně zvýšené riziko zacpávání cév, mrtvic, srdečních selhání a výskyt rakoviny ve formách a u mladých lidí kde dosud nebyly pozorovány v takovém měřítku.  A samozřejmě se zvyšuje mortalita a snižuje schopnost mít potomky.  Ale na tyto věci nejsem odborník. Doporučuji Vám se seznámit s knihami "Doba jedová  1a 2. S analýzami doktorky Pekové a s tiskovými výstupy Slovenského zplnomocněnce p. Kotlára. Dovoluji si připojit odkaz na poslední z nich kde je to vše velmi dobře vysvětleno.  https://www.youtube.com/watch?v=hbx0uaF4HAc  V celém světě se proti tomu zvedá vlna odporu a více se dozvíte s časem.

Odpovědět

RE: RE: Husty

16.04.2025 v 21:38 Pepa

Pane Zejdo jestli stejným způsobem přistupujete k práci s informacemi i při své konstrukční a bohužel i instruktorské činnosti, lituji vaše žáky a divím se, že jste ještě na živu. Možná by neuškodilo občas přistát (kromě dráhy se světelným systémem z vesnického elektra) i v realitě. 

Odpovědět

RE: RE: RE: Husty

17.04.2025 v 0:25 Martin

Krásně napsáno (od Pepy). Pan Zejda má krásný inspirativní příběh, od automechanika přes napotřetí projitým psychotestem, přes vysokou školu života v oborech letecké konstrukce a nově i všeobecného lékařství se zatím poslední zastávkou v "ezoterickém la la landu".

Doufejme že brzy popolede ještě o jednu stanici dále do zařízení kde mu pomohou a dají prostor k nerušenému rozjímání nad jeho zdravím. Třeba pak rozezná i aprílový žert, třeba už ve směrnici EASA APR-0104-2026 ... :-)

Vyhledejte prosím odbornou pomoc nebo si alespoň uvědomte svá omezení. Škola na kterou jste chodil vás jen těžko mohla připravit na obor kterému jste se začal "věnovat" ("ezo" lékařství). Najděte si z vaší oblíbené psychologie "Dunning–Kruger effect" a "Konfirmační zkreslení" a zkuste se pro jednou vnímat kriticky.

Odpovědět

Přidat komentář