Robinson R88 – revoluční jednomotorový vrtulník míří na trh

17.03.2025

Americká společnost Robinson Helicopter představila nový vrtulník R88, který je navržený pro širokou škálu misí a má potenciál výrazně ovlivnit trh. S vysokým výkonem, spolehlivostí a příznivou cenou slibuje být revolucí ve světě jednomotorových víceúčelových vrtulníků.

Robinson R88
Robinson R88 (Zdroj: Robinson Helicopter Company)

V pondělí 9. března 2025 představila americká společnost Robinson Helicopter Company (RHC) svou první zcela novou helikoptéru po necelých 15 letech vývoje. Nový jednomotorový vrtulník Robinson R88 představuje výrazné rozšíření výrobního portfolia tohoto renomovaného výrobce. Je navržený pro širokou škálu různých misí – od hasičských a zdravotnických zásahů přes průmyslové lety až po osobní přepravu. Svým výkonem, spolehlivostí a příznivou cenou má potenciál výrazně ovlivnit trh jednomotorových víceúčelových vrtulníků.

Robinson Helicopter uvedl nový, výkonnější a všestrannější model R88

Nový vrtulník R88 pohání prověřený motor Arriel 2W od společnosti Safran Helicopter Engines. Motory Arriel mají globálně "natočeno" již více než 66 milionů letových hodin a jsou oblíbené zejména díky své robustnosti, spolehlivosti a výkonu v nejnáročnějších podmínkách.

Pro každý zakoupený vrtulník R88 poskytuje Robinson Helicopter Company revoluční servisní balíček Arriel 2W Serenity. Tento balíček, vůbec první svého druhu, nabízí provozovatelům vrtulníků garanci pokrytí neplánovaných výměn motoru po dobu pěti let, respektive 2 000 letových hodin. V rámci balíčku rovněž získají vyspělý systém monitorování technického stavu motoru a pokročilé digitální konzultační služby, což významně usnadňuje provoz, plánování údržby a snižuje provozní náklady.

Největší kabina ve své třídě a flexibilní konfigurace interiéru

Robinson R88 je dosud největším vrtulníkem, jaký společnost Robinson představila. Prostorná kabina má objem 7,8 m³ (275 krychlových stop) a pojme až osm cestujících v hlavním prostoru plus standardní dvoumístný kokpit. Maximální užitečné zatížení činí až cca 816 kg (1 800 liber) při úplném naplnění palivových nádrží.

Rovná kabinová podlaha umožňuje rychlou úpravu rozložení sedaček podle aktuálních potřeb mise – od standardního pasažérského uspořádání přes VIP klubová sedadla až po zdravotnické konfigurace pro lety HEMS. Manipulaci s nákladem navíc usnadňují široké zadní dveře výklopné směrem dolů, kompatibilní s běžně používanými transportními nosítky.

Video

Zdroj: Robinson Helicopter Company

Mohlo by vás zajímat