Ať už jsou předpisové základny, metodiky výpočtu a ověřování životnosti jakékoliv, fyzika a její mechanismy zůstávají stejné. Existují zkušenosti, pravidla a doporučení, která lze zobecnit a doporučit všem pilotům a těmi se dnes budeme zabývat.
Jak může každý z nás přispět ke snížení opotřebení konstrukce a čemu je dobré věnovat zvýšenou pozornost?
Vibrace konstrukce, která může nastat opakovaně při dané provozní situaci, například během startu, anebo zcela náhodně. V každém případech je nutné se tím zabývat, kontaktovat provozovatele, popřípadě výrobce a konzultovat s ním podrobnosti a možné příčiny. Už jenom z toho důvodu, že sběrem informací může dojít následně ke zjištění, které pomůže všem ostatním a lze jej zveřejnit například formou bulletinu. Přídavné vibrace mohou podstatným způsobem zvýšit provozní namáhání konstrukce a iniciovat tak únavovou trhlinu. Dalším cyklickým namáháním může dojít k jejímu poměrně rychlému růstu a následné destrukci konstrukce.
Neobvyklé zvuky vycházející z konstrukce, řízení nebo podvozku. Může to být tiché klepání, vrzání a další nestandardní akustické projevy. Podobně jako u vibrací, i zvukový doprovod se může vyskytovat pouze v určitém intervalu rychlostí, při určitých manévrech nebo zcela nahodile. Někdy je možné takový jev zaznamenat pouze během letu, jindy během pojíždění. V každém případě to není opomenutelný fakt, který by v nás mohl uchovat pocit jistoty a bezpečí. Pokud nejsme sami schopni určit příčinu a vyřešit ji, je nutné požádat o pomoc majitele, odborníka nebo výrobce.
Zvýšená vůle v řízení by sama o sobě neměla způsobit únavové poškození. Může se však jednat o projev tohoto poškození a je potřeba na něj ihned reagovat dříve, než dojde k případnému dolomení dotčeného dílu.
Vizuální anomálie identifikovaná během předletové kontroly. Pokud je nějaký degradační projev okem viditelný, například rozsáhlá povrchová koroze, deformace nebo únavové trhliny, nelze takové letadlo bez opravy dále provozovat. Názor, že to přeci ještě jeden další let vydrží, nelze v žádném případě akceptovat. Vizuálně detekované poškození totiž může být pouze malá část celku (viz. Obr. 1). Poškozená konstrukce již nemůže zajistit přenos původně zamýšleného maximálního provozního zatížení. V degradovaných oblastech a vrubech dochází ke zvýšenému namáhání a dalšímu růstu poškození.
Dodržování pravidel, která jsou dána příručkou, provozním řádem, předpisy a dalšími dokumenty. Každý sám za sebe si můžeme sáhnout do svědomí a vnitřně si položit otázku, zda opravdu jednáme tak, jak bychom měli. Ať už se to týká provozu samotného, servisu a údržby nebo výcviku žáků. Někdy je to obtížné. V případě nehody a jejího následného vyšetřování je však zájem směřován také na obsah příslušné dokumentace a dodržování předepsaných povinností a intervalů. Při rozborech leteckých nehod někdy nastává velké překvapení, co vše bylo porušeno a z jakého důvodu…zbytečně. Ještě nikdy jsem se nesetkal s případem, že by porušování pravidel vedlo k navýšení životnosti konstrukce letadla.
Špatná údržba je téma, které jsem zmínil již v předcházejícím článku o motorech. U draků je to stejné, bez výjimky. Bohužel, některé z tragických nehod byly způsobeny nejenom úmyslně zanedbanou údržbou, ale také absencí předletové prohlídky. Málokdo si dokáže do důsledku představit, co může způsobit nýt nebo malý kousek plechu při střetu s tlačnou vrtulí či náhle nefunkční ovládání výškovky.
Provozní nekázeň, která s rostoucími zkušenostmi a počtem nalétaných hodin může u některých pilotů vést k pocitu, že vlastně určitá pravidla zrovna oni dodržovat nemusí. Důsledky takového chování však mohou poznamenat někoho jiného až mnohem později.
Nebát se přiznat, pokud se mi něco v provozu nepovedlo. Může to znít jakkoliv neuvěřitelně, ale například v případě tzv. tvrdého přistání může dojít k drobným plastickým deformacím a zbytkovému napětí, která dalším opakovaným zatěžováním mohou způsobit iniciaci a vznik únavové trhliny. Ta se však projeví až po delší době s jiným pilotem, na jiném místě, za jiných podmínek. A dobrat se pak prvotní příčiny, která způsobí poškození či dokonce nehodu už nebude možné.
Pokud jste dočetli tento článek až do tohoto místa, rád bych Vám poděkoval za Vaši pozornost. Věřím, že Vám bezpečnost není lhostejná a že se nám podaří vyvarovat se zbytečných chyb. Rád bych také poděkoval mému oblíbenému magazínu Aeroweb za spolupráci a ochotu publikovat technicky orientované články týkající se bezpečnosti provozu.