ÚCL aktualizuje podmínky provozu bezpilotních letadel v omezeném prostoru LKR10–UAS

27.01.2025

Úřad pro civilní letectví (ÚCL) aktualizuje podmínky provozu bezpilotních letadel v geografické zóně LKR10. Nové podmínky vejdou v platnost dne 1. února 2025. Tyto změny zohledňují bezpečnostní a provozní požadavky na moderní bezpilotní systémy. Cílem je zajištění bezpečného a efektivního využívání vzdušného prostoru nad Českem.

Letící dron s kamerou
Letící dron s kamerou (Zdroj: Česká krajina)

Omezený prostor LKR10 je vyhrazená oblast ve vzdušném prostoru České republiky, který spadá pod správu Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Tento prostor byl vytvořen s cílem regulovat provoz bezpilotních letadel (UAS) a zajistit bezpečnost jak pilotovaných letů, tak pohybu dronů. LKR10 zahrnuje celý vzdušný prostor FIR LKAA, aniž by měnil jeho stávající strukturu nebo klasifikaci. Prostor je definován tak, aby umožnil bezpečné sdílení vzdušného prostoru mezi různými kategoriemi uživatelů, včetně pilotovaných letadel, komerčních dronů a rekreačních provozovatelů. Legislativní základ pro omezený prostor LKR10 byl poprvé položen v roce 2020. Tehdy byly stanoveny základní parametry provozu dronů, včetně maximálních povolených výšek a omezení v blízkosti řízených letišť. Dokument z této doby poskytl pouze rámcovou úpravu.

V roce 2023 došlo k významné aktualizaci pravidel provozu v LKR10, kdy byl zaveden systém tzv. gridů. Tento systém rozdělil vzdušný prostor do jednotlivých sektorů s přesně definovanými výškovými limity a vzdálenostmi od vztažných bodů řízených letišť CTR/MCTR. Pro provoz v těchto sektorech bylo nutné získat povolení a dodržovat přísnější bezpečnostní standardy. ÚCL se rovněž zaměřil na intenzivnější edukaci provozovatelů a zavedení elektronického systému registrace dronů, což umožnilo lepší dohled nad provozem.

Mapa oblastí LKPR/LKKB/LKVO včetně vyznačených gridů (Zdroj: Létejte zodpovědně)
Mapa oblastí LKPR/LKKB/LKVO včetně vyznačených gridů (Zdroj: Létejte zodpovědně)

Nejnovější legislativní úprava z roku 2025 zpřesňuje a rozšiřuje podmínky provozu v LKR10. Mezi hlavní změny patří zavedení důslednější koordinace s řízením letového provozu v případech, kdy dron operuje blíže než 5 500 metrů od letiště nebo překračuje povolené výškové limity gridu. Nový dokument rovněž ukládá provozovateli povinnost identifikace potenciálních konfliktů před zahájením letu a zpřísňuje požadavky na získání oprávnění k provozu. Administrativní nároky na provozovatele se tak zvyšují, ale výsledkem má být větší bezpečnost celého systému.

Hlavní rozdíl tedy spočívá v důrazu na koordinaci a dodržování provozních pravidel. Lze říci, že verze z roku 2025 se více věnuje jeho aplikaci v praxi a přísnějším pravidlům pro provoz v blízkosti řízených oblastí. Tyto změny reflektují zvyšující se hustotu provozu a potřebu integrace dronů do vzdušného prostoru, přičemž kladou větší odpovědnost na provozovatele i dálkově řídící piloty. Detailní informace si můžete přečíst na TOMTO ODKAZU.

Znění celého dokumentu, konktrétně verze platné do 01.02.2025 a i verze platné od 01.02.2025, naleznete ZDE.

 

Zdroj: Úřad pro civilní letectví

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář