Letoun, který bude v muzeu, je věrnou replikou postavenou podle původní dokumentace britské továrny Sopwith z roku 1916. Označení letounu odpovídá stíhačce se kterou na západní frontě létal nejlepší australský stíhač Robert Alexander Little.
Repliku ve skutečné velikosti postavil pro Nadační fond letadla Metoda Vlacha pan Ing. Petr Tax se svým týmem, originální americký hvězdicový motor Warner Scarab pro repliku zakoupil, zrepasoval a zapůjčil Ing. Petr Handlík. Ten také s replikou v polovině září poprvé vzlétl. Stavbu repliky financoval Historical Flying Club, který byl pro podporu staveb historických letadel založen v Mladé Boleslavi v roce 2012.
Stroj za letu letu vykazuje dobré vlastnosti, které odpovídají vlastnostem originálu létajícímu v první světové válce. Bude ozdobou stálé expozice leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi.
Slavnostní křest proběhne v pondělí 7. října v 16:00.
Sopwith Triplane byl britský trojplošník, který brázdil oblohu během 1. světové války. První let si odbyl 28. května 1916, jeho život ale byl kvůli obtížnému servisování a špatné konstrukci krátký. Ve výzbroji ho kromě Britů měli i Francouzi, Řekové a dokonce i carské a následně sovětské Rusko. Ti ho například vybavili místo kol lyžemi a mohl tak startovat ze zasněžených ploch.
Jednomužný stroj měl na délku 5,74 m, rozpětí křídel pak bylo 8,08 m. Poháněl ho devítiválcový vzduchem chlazený pístový motor Clerget 9B s výkonem 130 koní (97 kW). Letoun měl maximální rychlost 188 km/h, dostup 6 200 m a dolet 517 km sliboval výdrž ve vzduchu až dvě a třičtvrtě hodiny. Osazen byl zpravidla kulometem ráže 7,7 mm. Kromě Mladé Boleslavi jsou původní stroje či repliky k vidění i v Anglii, USA, Kanadě a Rusku.
Video z prvního letu stroje (Zdroj: Letecké muzeum Metoděje Vlacha)