V Mladé Boleslavi se bude křtít replika prvoválečného trojplošníku

04.10.2024

Už v pondělí 7. října se v leteckém Muzeu Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi odehraje vskutku historický křest. Muzeijní sbírky se totiž rozšíří o věrnou repliku Sopwith Triplane.

Letoun před svým budoucím domovem
Letoun před svým budoucím domovem (Zdroj: Letecké muzeum Metoděje Vlacha)

Letoun, který bude v muzeu, je věrnou replikou postavenou podle původní dokumentace britské továrny Sopwith z roku 1916. Označení letounu odpovídá stíhačce se kterou na západní frontě létal nejlepší australský stíhač Robert Alexander Little.

Repliku ve skutečné velikosti postavil pro Nadační fond letadla Metoda Vlacha pan Ing. Petr Tax se svým týmem, originální americký hvězdicový motor Warner Scarab pro repliku zakoupil, zrepasoval a zapůjčil Ing. Petr Handlík. Ten také s replikou v polovině září poprvé vzlétl. Stavbu repliky financoval Historical Flying Club, který byl pro podporu staveb historických letadel založen v Mladé Boleslavi v roce 2012.

Replika mladoboleslavského letounu při záletu (Autor: Petr Kolmann

 

Stroj za letu letu vykazuje dobré vlastnosti, které odpovídají vlastnostem originálu létajícímu v první světové válce. Bude ozdobou stálé expozice leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi.

Slavnostní křest proběhne v pondělí 7. října v 16:00.

Sopwith Triplane byl britský trojplošník, který brázdil oblohu během 1. světové války. První let si odbyl 28. května 1916, jeho život ale byl kvůli obtížnému servisování a špatné konstrukci krátký. Ve výzbroji ho kromě Britů měli i Francouzi, Řekové a dokonce i carské a následně sovětské Rusko. Ti ho například vybavili místo kol lyžemi a mohl tak startovat ze zasněžených ploch.

Ruská úprava trojplošníku (Zdroj: Wikimedia)

 

Jednomužný stroj měl na délku 5,74 m, rozpětí křídel pak bylo 8,08 m. Poháněl ho devítiválcový vzduchem chlazený pístový motor Clerget 9B s výkonem 130 koní (97 kW). Letoun měl maximální rychlost 188 km/h, dostup 6 200 m a dolet 517 km sliboval výdrž ve vzduchu až dvě a třičtvrtě hodiny. Osazen byl zpravidla kulometem ráže 7,7 mm. Kromě Mladé Boleslavi jsou původní stroje či repliky k vidění i v Anglii, USA, Kanadě a Rusku.

Video z prvního letu stroje (Zdroj: Letecké muzeum Metoděje Vlacha)

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář