Úřad pro civilní letectví na základě žádosti Vojenské kanceláře prezidenta republiky (VKPR) připravil úpravu rozsahu bezletové zóny LKP1. Zmenší se plošně i výškově.
LKP1 nově nebude kružnice zasahující do koryta Vltavy, části Bubenče nebo na Petřín, ale šestiúhelník, pokrývající pouze Hradčany a část Malé strany. Sníží se také výšková hranice pásma, a to z 5 000 stop AMSL na 4 000 stop AMSL. Piloti tak nově nebudou muset žádat o výjimečný vstup do zakázaného pásma například při průletu nad Vltavou nebo Petřínem.
VKPR k návrhu úprav přišla jak ze svých důvodů, tak i vyslechnutím jiných organizací. Výšková hranice se snižuje na přání Letiště Praha, kdy letadla při startu z dráhy 06 byla v přímém koridoru s LKP1. Zpřístupnění koryta řeky pak bylo na přání Aeroklubu České republiky, vzhledem k využití tohoto prostoru při společensko-kulturních akcích. Sama VKPR si od zmenšení pásma slibuje snížení administrativní zátěže, jelikož podle ní není nutné tyto oblasti při ochraně hlavy státu blokovat.
Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.
V nějakém jiném vlákně tady zaznělo, že je mýtus, že nad Prahu mohou jen dvoumotorová letadla. Pravda to je jenom částečně. V podmínkách vstupu do LK-R9 skutečně nic takového není. Jak ale jinak s jednomotorovým letadlem pod cca 5000 stop (což je také vertikální hranice R9) nad centrem Prahy vyhovíte ustanovení L2 3.1.2?
3.1.2 Minimální výškyS výjimkou, kdy je to nezbytné pro vzlet nebo přistání, nebo s výjimkou, kdy tak povolil příslušný úřad, letadlo nesmí letět nad hustě zastavěnými místy (města, vesnice a jiná obydlená místa) nebo nad shromážděním osob na volném prostranství, pokud není ve výšce, která by v případě vzniklé nouze umožnila přistání bez ohrožení osob nebo majetku na povrchu země.
Například v Kodani mají definován úzký VFR koridor, který vede severozápadní částí CTR letiště Kastrup nad přístavem/průlivem. Malá letadla ho využívají pro cestu skrz CTR od severu na jih a zjevně k vyhlídkám nad centrem města.