Bezletová zóna nad Pražským hradem se zmenší. Bude se moci létat i nad Vltavou

29.07.2024 5 příspěvků

Úřad pro civilní letectví na základě žádosti Vojenské kanceláře prezidenta republiky (VKPR) připravil úpravu rozsahu bezletové zóny LKP1. Zmenší se plošně i výškově.

Nové hranice LKP1
Nové hranice LKP1 (Zdroj: ÚCL)

LKP1 nově nebude kružnice zasahující do koryta Vltavy, části Bubenče nebo na Petřín, ale šestiúhelník, pokrývající pouze Hradčany a část Malé strany. Sníží se také výšková hranice pásma, a to z 5 000 stop AMSL na 4 000 stop AMSL. Piloti tak nově nebudou muset žádat o výjimečný vstup do zakázaného pásma například při průletu nad Vltavou nebo Petřínem.

Nové hranice prostoru (černé) oproti starým (kružnice)
Zdroj: ÚCL 

VKPR k návrhu úprav přišla jak ze svých důvodů, tak i vyslechnutím jiných organizací. Výšková hranice se snižuje na přání Letiště Praha, kdy letadla při startu z dráhy 06 byla v přímém koridoru s LKP1. Zpřístupnění koryta řeky pak bylo na přání Aeroklubu České republiky, vzhledem k využití tohoto prostoru při společensko-kulturních akcích. Sama VKPR si od zmenšení pásma slibuje snížení administrativní zátěže, jelikož podle ní není nutné tyto oblasti při ochraně hlavy státu blokovat.

Návrh vstoupí v platnost 10. srpna.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Omezení

30.07.2024 v 11:50 Dzordzik

Jednoznačně dobré rozhodnutí.

Odpovědět

R9

19.08.2024 v 16:04 Ika

Může toho nějak využít běžný smrtelník s vfr? Je nějaká praktická šance dostat se do R9 pro rekreační let? Děkuji.

 

Odpovědět

RE: R9

21.08.2024 v 8:13 Pepa

V nějakém jiném vlákně tady zaznělo, že je mýtus, že nad Prahu mohou jen dvoumotorová letadla. Pravda to je jenom částečně. V podmínkách vstupu do LK-R9 skutečně nic takového není. Jak ale jinak s jednomotorovým letadlem pod cca 5000 stop (což je také vertikální hranice R9) nad centrem Prahy vyhovíte ustanovení L2 3.1.2? 

3.1.2 Minimální výškyS výjimkou, kdy je to nezbytné pro vzlet nebo přistání, nebo s výjimkou, kdy tak povolil příslušný úřad, letadlo nesmí letět nad hustě zastavěnými místy (města, vesnice a jiná obydlená místa) nebo nad shromážděním osob na volném prostranství, pokud není ve výšce, která by v případě vzniklé nouze umožnila přistání bez ohrožení osob nebo majetku na povrchu země.

Odpovědět

RE: RE: R9

21.08.2024 v 11:12 Martin

Vymyslet by to šlo.

Například v Kodani mají definován úzký VFR koridor, který vede severozápadní částí CTR letiště Kastrup nad přístavem/průlivem. Malá letadla ho využívají pro cestu skrz CTR od severu na jih a zjevně k vyhlídkám nad centrem města.

Odpovědět

RE: RE: RE: R9

22.08.2024 v 8:42 Václav

Jasne ze by to slo, kdyby se chtelo. Viz "VFR transition route" nad KPHX (uvnitr Bravo space!)

Letis se Skyhawkem v 5000ft a pod tebou na finale rada 737cek a nejaky ten Dreamliner: uzasny pohled.

https://skyvector.com/?ll=33.959971432153154,-112.99779492385234&chart=121&zoom=4&fpl=M080F320%20KPHX%20EDDF%20KPHX

Odpovědět

Přidat komentář