(R)Evoluce. Tak strohý popis zvolil Kopter pro propagaci svého nového vrtulníku AW09. A není daleko od pravdy. Ve své váhové kategorii do 2,5 tuny se podle webu společnosti jedná o jediný jednomotorový stroj s úplně novým designem za poslední čtyři dekády. Jeho nové letové vlastnosti i výbavu, včetně nové převodovky nebo nízkovibračního hlavního a tichého ocasního rotoru, od tohoto týdne začínají pociťovat piloti evropského regulačního úřadu EASA, kteří mají za úkol ho otestovat v rámci certifikačního procesu. Ten by podle výrobce měl být hotový příští rok.
Kopter pro testy využívá 4. a 5. vyrobený stroj, na kterých dohromady nalétal okolo 130 letů. Hlavní testovací pilot společnosti Richard Grant uvedl, že následující testy se budou zaměřovat na dosažení ještě vyšší výšky, než aktuálně otestovaných 16 tisíc stop, a maximální rychlosti, která by se měla pohybovat okolo 300 km/h. Do konce roku chce Kopter také uvést 6. generaci stroje, která už má být první produkční.
„Těšíme se na úzkou spolupráci s EASA při hodnocení budoucích letů při cestě za oveřením našich výsledků a zajištění, že AW09 splní všechny potřebné podmínky pro certifikaci,“ uvedla mateřská společnost Kopteru Leonardo na svých sociálních sítích.
AW09 slibuje dolet až 800 km, kapacitu až osmi osob + pilot a nosnost externího háku až 1,5 tuny. Stroj, o jehož pohon se stará tisícikoňový motor Safran Arriel 2K by se měl ve vzduchu udržet 5 hodin. Jeho hlavní doménou má být univerzálnost, výrobce na svém webu nabízí několik různých konceptů rozmístění sedadel, ale i vizualizaci pro kargo a medical využití. Piloti dostanou glass cockpit Garmin G3000H umožňující lety při IFR nebo v noci s nočním viděním.
Zdroj článku: AIN