Piloti EASA zahajíli certifikační lety nového švýcarského vrtulníku

28.06.2024 3 příspěvky

Testovacím pilotům EASA se do rukou dostal nový evropský vrtulník Kopter AW09. Výrobce slibuje revoluci ve schopnostech a konfigurace interiéru.

Kopter AW09
Kopter AW09 (Zdroj: Kopter)

(R)Evoluce. Tak strohý popis zvolil Kopter pro propagaci svého nového vrtulníku AW09. A není daleko od pravdy. Ve své váhové kategorii do 2,5 tuny se podle webu společnosti jedná o jediný jednomotorový stroj s úplně novým designem za poslední čtyři dekády. Jeho nové letové vlastnosti i výbavu, včetně nové převodovky nebo nízkovibračního hlavního a tichého ocasního rotoru, od tohoto týdne začínají pociťovat piloti evropského regulačního úřadu EASA, kteří mají za úkol ho otestovat v rámci certifikačního procesu. Ten by podle výrobce měl být hotový příští rok.

Kopter pro testy využívá 4. a 5. vyrobený stroj, na kterých dohromady nalétal okolo 130 letů. Hlavní testovací pilot společnosti Richard Grant uvedl, že následující testy se budou zaměřovat na dosažení ještě vyšší výšky, než aktuálně otestovaných 16 tisíc stop, a maximální rychlosti, která by se měla pohybovat okolo 300 km/h. Do konce roku chce Kopter také uvést 6. generaci stroje, která už má být první produkční.

Testovací piloti EASA (v modrém) společně s techniky Kopteru (Zdroj: Kopter)

 

„Těšíme se na úzkou spolupráci s EASA při hodnocení budoucích letů při cestě za oveřením našich výsledků a zajištění, že AW09 splní všechny potřebné podmínky pro certifikaci,“ uvedla mateřská společnost Kopteru Leonardo na svých sociálních sítích.

AW09 slibuje dolet až 800 km, kapacitu až osmi osob + pilot a nosnost externího háku až 1,5 tuny. Stroj, o jehož pohon se stará tisícikoňový motor Safran Arriel 2K by se měl ve vzduchu udržet 5 hodin. Jeho hlavní doménou má být univerzálnost, výrobce na svém webu nabízí několik různých konceptů rozmístění sedadel, ale i vizualizaci pro kargo a medical využití. Piloti dostanou glass cockpit Garmin G3000H umožňující lety při IFR nebo v noci s nočním viděním.

Zdroj článku: AIN

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

Vrtulníky EASA


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Hmmm

29.06.2024 v 8:36 Pan Václav z Prahy

A o EC135 přestane být zájem... 

Odpovědět

Zajímavá inovace na klasické koncepci

29.06.2024 v 9:01 Petr Laierman

Na první pohled zaujme na nové helikoptéře krom pětilisté nosné vrtule především mírně dolů skloněný ocas. Tato koncepce dává tušit novinku spočívající v určitém sklonu hřídele pohonu vyrovnávací vrtule. S tímto inovativním řešením lze zřejmě předpokládat zlepšení směrových vlastností ve vyšších rychlostech. Koneckonců čisté línie kabiny již samy o sobě naznačují, že se bude jednat o mimořádně rychlého "kvapíka."                                                                          Naproti tomu implementace hřídelí ovládání náběhu nosných listů vedených od desky cykliky  tubusem pohonného hřídele, ale za novinku považovat nelze. Tohoto řešení už používá u svých strojů jiný výrobce. 

Odpovědět

RE: Zajímavá inovace na klasické koncepci

02.07.2024 v 10:43 Ilja

Podobný nosník ocasního rotoru měl i Sycamore, má to řešení nějaký vážný důvod? 

Odpovědět

Přidat komentář