Ranvej dlouhá jen 50 metrů? Pro eSTOL Electra žádný problém

04.06.2024

Americká společnost Electra Aero minulý týden provedla první test svého hybridního letounu s posádkou. Více než technologie je ale působivé to, že EL-2 Goldfinch dokázal odstartovat z velmi krátké ranveje.

Electra Aero EL-2 Goldfinch
Electra Aero EL-2 Goldfinch (Zdroj: Electra Aero)

Vůbec první pilotovaný let hybridního letounu typu eSTOL, tedy elektrického letounu se standardním stylem vzletu a přistání, byl impozantní. Během 103 minut dlouhého testu stroj vystoupal do výšky 1 980 metrů, nejnižší zaznamenaná rychlost pak činila úctyhodných 46 km/h. Ještě větší perličkou ale byla vzdálenost, kterou potřeboval pro vzlet a přistání. Do vzduchu se totiž dostal už po 50 metrech, při přistání pak „spotřeboval“ jen 35 metrů.

„Ovládání letounu v nízkých rychlostech je výjimečně a skvěle potvrzuje naše předpoklady,“ uvedl viceprezident a generální manažer Electry JP Stewart. „Díky tomu věříme ve schopnosti devítimistného stroje, který chystáme. Budeme pokračovat ve vývoji technologií, včetně systému thrust-by-wire tak, abychom mohli letět na přiblížení ještě pomaleji a dále posunuli vzletové a přistávací vlastnosti.“

První testovací let měl za sebou EL-2 už v listopadu, tehdy ještě bez posádky. Inženýři po ozkoušení letových systémů a funkcionality začali pracovat na zpomalení letounu a cvičili vzlety, přistání a přiblížení. První řízený test pilotoval bývalý armádní pilot Cody Allee, který nyní zastává funkci hlavního technika v obranářské firmě ABSI.

 

EL-2 pohání osm motorů, které mohou běžet buďto v hybridním, nebo v plně elektrickém režimu. Elektřina se bere z baterií (pro start a přistání) a turbogenerátoru (během letu). Ten může krom udržitelného paliva využívat i vodík a krom pohánění stroje za letu dokáže i nabíjet baterie. K zajištění velkého vztlaku motory ženou vítr přes křídlo do velkých klapek a křidélek, které ho naopak tlačí dolů. Electra slibuje, že vzletová a přistávací rychlost by díky tomu měla být pouhých 56 km/h, stroj by tak oproti konvenčním letadlům měl využít jen desetinu ranveje. 

A proč chce společnost létat ještě pomaleji, když se konkurence snaží o opak? Electra si svůj stroj představuje jako tišší a ekologičtější náhradu vrtulníků, ovšem s méně pravidly, než mají plně elektrické stroje. To ovšem neznamená, že by se mělo jednat o pomalý stroj. Při cestovní rychlosti cca 320 km/h slibuje společnost dolet až 800 kilometrů, což jsou lepší čísla než většina vrtulníků. Využití by měl najít jak v přepravě cestujících, tak v nákladních letech.

Společnost doufá, že do roku 2028 představí devítimístnou variantu stroje. Už v lednu pokořila hranici 2 000 předobjednávek od amerických firem, ale i indické JetSetGo, která na předobjednávkách elektrických letounů utratila přes 1,3 miliardy dolarů (29,5 miliardy korun). Zájem o stroje projevily i téměř všechny složky americké armády.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář