„Po provedené rekognoskaci ošetřované plochy došlo během pracovního průletu k zachycení a následnému přetržení vodičů vysokého elektrického napětí. Pilot tehdy shledal letoun schopný dalšího letu, a proto se rozhodl pro návrat zpět na letiště Chornice (LKCHOR),” uvádí vyšetřovací zpráva ÚZPLN.
Následná kontrola po přistání odhalila výrazná poškození letounu. Šlo o poškození směrového kormidla, horní pravé poloviny křídla a vrtule. Pilot zraněn nebyl.
„Bohužel mou chybou bylo, že jsem zhlédnutím části vedení nízkého napětí mylně vyhodnotil, že toto vedení je identické v celé délce ošetřovací plochy, ale toto vedení bylo napojeno v okraji ošetřované plochy na vyšší řád vysokého napětí a byla rozdílná výška sloupů oproti těm, které jsem si prohlédl,“ uvedl k incidentu pilot pro vyšetřovatele z úřadu.
Z LKCHOR provedl pilot vzlet v čase 5:30. Po střetu letoun bezpečně přistál na stejném letišti v čase 5:42. Celkový nálet na typu Z-37A u pilota činil 240 hodin, nálet při zemědělské činnosti potom 7 hodin (39 včetně výcviku). Pilot tuto konkrétní plochu ošetřoval poprvé.
U sloupu vysokého napětí došlo k přetržení dvou elektrických vodičů, které spadly na zem. Došlo k přerušení dodávek elektrické energie koncovým zákazníkům. Škoda na elektrickém vedení byla odhadnuta zhruba na 5 000 Kč.
Závěrečná vyšetřovací zpráva připomíná, že při pracovních letech je zakázané podlétávat nadzemní vedení. Aplikace přípravků přes něj je také zakázána. Pilot je povinen vypnout aplikační zařízení v dostatečné vzdálenosti před přeletem. ÚZPLN nevydal žádné bezpečnostní doporučení.