ÚZPLN se zabýval nehodou Z-37A u Velkých Opatovic

06.04.2024 Tento článek je součástí seriálu Rozbory leteckých nehod

Úřad pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod obdržel hlášení o nehodě letounu Z-37A dne 8. července 2023. Incident se stal u obce Velké Opatovice, pilotovým úkolem bylo toho dne provést biologickou ochranu kukuřice.

Letoun Z-37A známý jako Čmelák. Ilustrativní foto
Letoun Z-37A známý jako Čmelák. Ilustrativní foto (Zdroj: Orlita.net)

„Po provedené rekognoskaci ošetřované plochy došlo během pracovního průletu k zachycení a následnému přetržení vodičů vysokého elektrického napětí. Pilot tehdy shledal letoun schopný dalšího letu, a proto se rozhodl pro návrat zpět na letiště Chornice (LKCHOR),” uvádí vyšetřovací zpráva ÚZPLN.

Následná kontrola po přistání odhalila výrazná poškození letounu. Šlo o poškození směrového kormidla, horní pravé poloviny křídla a vrtule. Pilot zraněn nebyl. 

„Bohužel mou chybou bylo, že jsem zhlédnutím části vedení nízkého napětí mylně vyhodnotil, že toto vedení je identické v celé délce ošetřovací plochy, ale toto vedení bylo napojeno v okraji ošetřované plochy na vyšší řád vysokého napětí a byla rozdílná výška sloupů oproti těm, které jsem si prohlédl,“ uvedl k incidentu pilot pro vyšetřovatele z úřadu. 

Z LKCHOR provedl pilot vzlet v čase 5:30. Po střetu letoun bezpečně přistál na stejném letišti v čase 5:42. Celkový nálet na typu Z-37A u pilota činil 240 hodin, nálet při zemědělské činnosti potom 7 hodin (39 včetně výcviku). Pilot tuto konkrétní plochu ošetřoval poprvé. 

Místo, kde došlo k přetržení vedení. Zdroj: ÚZPLN.

 

U sloupu vysokého napětí došlo k přetržení dvou elektrických vodičů, které spadly na zem. Došlo k přerušení dodávek elektrické energie koncovým zákazníkům. Škoda na elektrickém vedení byla odhadnuta zhruba na 5 000 Kč. 

Závěrečná vyšetřovací zpráva připomíná, že při pracovních letech je zakázané podlétávat nadzemní vedení. Aplikace přípravků přes něj je také zakázána. Pilot je povinen vypnout aplikační zařízení v dostatečné vzdálenosti před přeletem. ÚZPLN nevydal žádné bezpečnostní doporučení. 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář