ČTK: Krajský soud v Plzni rozhodl, že firma PlaneStation musí do dvou měsíců od obdržení rozsudku vyklidit záložní vojenské letiště Líně. Nájemce, který letiště od roku 2000 provozuje, ve středu uvedl, že se ještě dovolá k Nejvyššímu soudu. Dovolání ale nemá odkladný účinek. Nejvyšší soud může odložit vykonatelnost rozhodnutí, a posunout tak dvouměsíční dobu pro vyklizení, která začíná plynout od nabytí právní moci.
Armáda má s letištěm své plány, chce tam postavit logistické centrum pro české vojáky i NATO a základnu aktivních záloh krajského vojenského velitelství. Česká armáda chce v Líních vybudovat logistické centrum pro české vojáky i NATO a základnu aktivních záloh krajského vojenského velitelství ve velikosti jednoho praporu kolem 600 lidí. Více o tomto tématu jsme psali zde.
"S ohledem na plány armády je to středeční rozhodnutí klíčové, protože to vyklizení je základní. To dlužné nájemné a bezdůvodné obohacení už je 'jenom' finanční plnění," řekl právní zástupce ministerstva Václav Cihla. Pokud by PlaneStation nesplnil dvouměsíční lhůtu na vyklizení, tak ministerstvo může podat návrh na soudní výkon rozhodnutí nebo na nařízení exekuce. Je na to připraveno.
PlaneStation Pilsen s.r.o. si letiště od státu pronajala v roce 2000 na 50 let s opcí na dalších 50 let. Ministerstvo obrany mu ale v únoru 2012 nájemní smlouvu vypovědělo kvůli neplacení nájmu od února 2010. V roce 2013 pak ministerstvo podalo žalobu na vyklizení areálu, která se ve středu také projednávala. "Výpověď z nájmu považujeme za platnou, nájem skončil v roce 2012," uvedl po verdiktu pro ČTK předseda senátu Jiří Levý.
Firma PlaneStation přestala nájemné v roce 2010 platit z toho důvodu, že ho prý nemohla plně využívat. Dlouhodobě argumentuje tím, že ministerstvo obrany ji předložilo nepravdivé parametry přistávací a vzletové dráhy, kvůli kterým v Líních nemohou přistávat větší dopravní letadla. Firma tak požadovala slevu na nájemném a úpravu nájemní smlouvy, což však ministerstvo odmítlo.
"Čekal jsem, že to bude tak 50 na 50. Rozumím, k čemu se přiklonil odvolací soud. Teď počkáme na vyhotovení rozsudku v písemné formě a následně budeme podávat dovolání. A mezitím budeme informovat naše podnájemce o krocích, které budeme dále podnikat," řekl jednatel firmy PlaneStation Petr Kutný. Podnájemců na letišti, od nichž firma stále inkasuje nájem, je podle něj 60 až 70. Jde například o aviatické školy, piloty, logistické a dopravní firmy, opraváře vozidel a kovovýrobu.
Bylo také stanovené datum, do kdy musí nájemce prostor vyklidit. Mluvčí ministerstva obrany Simona Cigánková uvedla, že ministerstvo řídí, že se aktuální nájemce bude pokyny řídit. Jakmile prostor vyklidí, rezort obrany bude moci využít letiště dle svých předchozích a dlouhodobých plánů.
Do loňského listopadu plánovala v Líních automobilka Volkswagen (VW) postavit s podporou státu továrnu na baterie do elektroaut za 120 miliard Kč, od projektu ale odstoupila. Hned poté armáda zveřejnila nové plány využití letiště. Chce tam postavit logistické centrum pro české vojáky i NATO, základnu aktivních záloh a do roku 2028 tam bude provozovat leteckou záchrannou službu. K tomu, aby mohla na svých záměrech začít pracovat, musí mít pravomocný verdikt soudu o vyklizení areálu, což soud nařídil. "Jakmile ho budeme mít (rozhodnutí soudu), tak budeme dál jednat a připravovat využití letiště," řekl ČTK 8. března první zástupce náčelníka generálního štábu Miroslav Hlaváč.
Nechci sýčkovat, ale nevím, nakolik bude armáda na letišti, kde chce vybudovat logistické centrum NATO, základnu aktivních záloh a další (jistě utajované) objekty, ochotna strpět civilní a zejména sportovní provoz. Aby to pro sportovní letce, kteří bojovali za záchranu letiště, nebylo pověstné Pyrrhovo vítězství. Místo gigafactory je vyhodí armáda. Ale samozřejmě, všechno je lepší než likvidace letiště. Poměry se v budoucnu mohou změnit, ale likvidace letiště by byl nevratný krok. Nezbývá než dál držet palce.
Jsem jedním z pilotů, kteří v Líních létají. Aktivně jsem bojoval proti gigafactory a jsem toho názoru, že bude lepší, když nás vyhodí armáda, než se dívat na ničení letiště, které by už nikdo nenahradil. A to si myslím, že při troše dobré vůle by smíšený provoz byl možný. Chvíli se holt budem chodit koukat na provoz "za plot", lítat jinde, a pak to třeba jednou, pro nás sportovní piloty, dobře dopadne.
Aha, takze, kdyz tam nemuzete litak kvuli armade, ktera by u nas ubranila mozna 10 km fronty, tak to je ok, ale kdyby to bylo kvuli fabrice co zamestna 1000+ lidi a zvedne v te oblasti platovy prumer, to by byla katastrofa. Tomu rikam obetavost pro viru ;)
(Nic proti ACR, dela co muze, ale sama bez spojencu toho moc nezmuze...)
Nic proti zaměstnávání 1000 lidí, ale všichni vědí, že tam ti volní zaměstnanci nejsou, a ani nikde jinde u nás. Proč stavět montovnu pro cizince? Cizinci zde zamětnávající cizince, k čemu by nám to bylo? Takhle zůstane alespoň letiště zachované.
Václave prosím Vás, z Plzně asi nebudete, tak si aspoň přečtěte těch pár článků k tématu, které jsou tady na Aerowebu. Vaše argumenty se v nich probíraly a posuzovaly už na začátku celé té patálie. Pokusím se reagovat alespoň podobně povrchně, jako Vy - Armáda na letišti znamená zachované letiště a pro nás alespoň naději v to, že se na to letiště jednou vrátíme. Nebo že se dohodneme na nějaké formě smíšeného provozu. Gigafactory na letišti znamená nenávratně zničené letiště, které už navzdory planým slibům nikdy nikdo nikde nepostaví.
Volnych zamestnancu jsou 2% a ti nikdy delat nebudou, to souhlasim. Ale tech 98% dela za nejake penize a kdyz prijde nabidka lepe zaplacenne a mene namahave prace, tak jich nejake procento tu nabidku prijme. A treba ti "strasni cizinci" zase muzou zaplnit ty jejich mene ocenovane prace, ktere delali doposud. Kazdopadne bych v tom videl positivum (pokud bych tedy chtel je tam videt :). Zvyseni zivotni urovne, mene namahy pro "nase lidi", vice zaplacenych dani...Myslim ze by to bylo lepsi nez tato "konzervace minulosti". Krome toho uz nas dnes ani tak neohrozuji imperialiste zapadni, jako spis novodoby jeden imperialista vychodni - tak bych Mosnov povazoval za dulezitejsi nez Line, kdyz uz se tady vsichni ohanime strategickymi vyznamy letiste a pasujeme se do role vojenskych strategu. To ja ale nezacal ;)
Zrovna na Plzeňsku, že by docela primitivní značně automatizovaná montovna byla potřeba a ještě zvedala platový průměr? To jste zcela mimo realitu této oblasti české republiky a branže o které se bavíme. A jak už tady zaznělo, češi by tam byly rozhodně menšina, podobně jako třeba v průmyslové zóně v nedalekém Holýšově.
Proč tam něco takového stavět? Mě napadá jediný důvod. Někdo dostal slíbeno hodně "jablek", když to "ošetří".
Jak a jestli vůbec tam bude fungovat koexistence armády a případného civilního provozu je otázkou. Spíše ne, ale jak se tak se situací seznamuji, kluci tomu šli dost naproti... Škoda. Létal jsem tam rád a to muzeum v hangárech je pěkné.
??? To jste zcela mimo realitu... ??? Srovnejte platy treba ve Skodovce Vrchlabi a nejakym podobnym podhorskym mesteckem bez zapadni fabriky (Police nad Metuji, Broumov). Rekl bych, ze rozdil bude tak jedna ku dvema, pokud ne vyssi. A to skodovka taky neni zadny inovator, jen sem dovezli nemecke linky a montuji auta. Nejake podrizene design centrum tam asi taky je, ale to by ta baterkarna mela nejspis taky...
Pánové, nechcete už toho nechat? Rozhodnutí padlo a bylo učiněno na zcela jiných místech, než v této diskusi, která na něj neměla absolutně žádný vliv.
Takový veliký a atraktivní objekt mohl být k dispozici sportovním letcům pouze v přechodném meziobdobí, kdy pro něj majitel dočasně neměl využití, tak jej poskytl k užívání, dokud se využití nenajde. Podobný, ikdyž ne tak dramatický, vývoj byl na Tuřanech. V nultých a první polovině desátých let vždy odpoledne přiletěla, a za hodinu zase odletěla, linka z Londýna, jinak byly Tuřany sportovní letiště. Sídlilo na nich několik leteckých škol a poměry ze strany letiště byly velmi vstřícné. Dnes je všechno jinak.
Těžko si představit, zvláště v dnešní napjaté době, že v Líních budou výzbrojní sklady NATO, a nad nimi budou Cessny a UL létat okruhy, nebo že se po areálu budou pohybovat členové aeroklubů a jejich návštěvy.
Ale nas to,Petre, bavi. Me tedy urcite. Polemika tribi argumentaci a logicke uvazovani ;)
Krome toho nesouhlasim, ze by tato a ji podobne diskuse mely nulovy vliv na to, co se nakonec stane. Zadnemu demokratickemu vladci neni lhostejno, kdyz se zacne projevovat nespokojeny dav a srocovat se napriklad na letistni plose. Tak radsi ustoupi, i kdyby ten jeho puvodni zamer byl docela poctivy... A dav se zacne srocovat prave na zaklade podobnych diskusi a striktnich jednostranych nazoru...
Ja jen od zacatku tvrdim, ze z toho mohl byt alespon nejaky uzitek, ted neni de-facto zadny.
A GA letani pobliz municaku bych si predstavit umel, ale tezko u nas. V UK nas napriklad pasove odbavili na travnatem letistatku velikosti Vrchlabi, a jeste nam z pleziru zahrali ceskou hymnu :) V US jsme leteli s C172 kolmo nad KPHX bez FPL (jen na ATC clearance po radiu) a pod nami na finale za sebou 5 airlineru od 737 az po Dreamliner ;) A taky to slo.
Petře, rád bych Vás upozornil, že podobná diskuse, doplněná několika články, odstartovala odboj, díky kterému se na v Líních stále leště může létat. A to ať s tím souhlasíte nebo ne, ať si o tom myslíte co chcete, věříte nebo nevěříte - to je prostě fakt.
Když je v těch Tuřanech všechno jinak, to znamená co? Že tam není komerční provoz? Nebo že tam nejsou sportovní letci? Nebo jak tomu mám rozumět?
Kromě toho, velikost areálu v Líních umožňuje provoz případného vojenského objektu úplně mimo letecký provoz na letišti. Podobně je tomu totiž i ve Kbelích a v Pardubicích. Já to nechci srovnávat, každé letiště to má trochu jinak, ale jít to klidně může, jenom se musí najít nějaká vůle a já věřím, že se najde. Civilních firem je dost ve Kbelích, v Pardubicích a myslím, že i v Mošnově. A vojenské letiště typu Náměšť nebo Čáslav z Líní asi nikdo chtít dělat nebude.
Takže ne, nechceme toho nechat, bojujeme o vlastní přežití. A ten boj není dokončený stejně, jako není prohraný. Ale chápu, že zrovna tahle věta z Vašeho příspěvku asi nepatřila mě.
Protesty sportovních letců určitě daly VW najevo, že v Líních bude odpor silnější než jinde. S protesty určitě počítali, koneckonců ani teď na ostravsku místní se stavbou baterkárny nesouhlasí. Pokud by protesty letců a okolních obyvatel byly jedinou překážkou, asi by to nestačilo. Možná by to VW přesměrovalo k jiné lokalitě. O definitivním zániku projektu rozhodly ekonomické aspekty. Určitě kolegům letcům z Líní držím palce (sám jsem podepisoval příslušné petice), aby se podařilo najít nějakou formu koexistence s armádou, to už jsem psal v prvním příspěvku. Ale majitel je majitel, záleží na něm.
Z Tuřan jsem odešel před 9 lety, ještě před změnou provozovatele, takže nyní mám jen zprostředkované informace. Po změně provozovatele došlo k zásadnímu obratu ve vztahu k malým provozovatelům. Dopravní provoz na letišti zůstal, ten nese slušné peníze, a provozovatel je taky pouze nájemník (majitelem je kraj), takže nemůže jit proti zájmům kraje. Malým provozovatelům (školy, jednotliví majitelé letadel) byly ukončeny nájemní smlouvy. Těm, které vyhodit nemohli, protože na letišti měli svoje nemovitosti, znepříjemnili život, jak jen to šlo. Herbstu postavili 15 metrů před vraty hangárů plot, na pojížděčkách postavili brány, které má právo otevřít pouze ostraha letiště (nastartování motoru vně brány je incident, který se hlásí pomalu pánubohu), o výcvikové lety se musí žádat den předem (čas, letoun, činnost atd.). O zvýšení všech možných poplatků do astronomické výše ani nemluvě, to je v těchto případech samozřejmý folklór. Jako pohádka dnes zní výše poplatků z doby před 10 lety - za UL - letmé přistání 30,- Kč, plné 60,- Kč, za pohyb v CTR 5,- Kč/min. Pravda, to vše +DPH. Hlásit dopředu se nemuselo nic, po nastartování se pilot ohlásil na frekvenci se žádostí o pojíždění a letové povolení. Taky byl takový provoz, že nás v exponované časy (odpoledne) čekávalo na uvolnění dráhy několik po pojížděčkách a další na okruhu. Pouze, když přiletěla významná státní návštěva (princ Charles), byl na 10 minut vyhlášený motorový klid. (A to jsme ještě brblali, že máme chvíli čekat.) Přiletět na Tuřany zakázáno není, jen podmínky jsou stanoveny tak, aby co nejvíc odrazovaly.
... Takže ne, nechceme toho nechat, bojujeme o vlastní přežití. ...
Mno, on Petr nemyslel, abyste nechal toho "demonstrovani za zachranu strategickeho letiste", ale myslel nechat toho naseho dohadovani na teto diskusi. A myslel to na me stejne jako na Vas ;) Ale tady s Vami souhlasim: Nechceme ;)
ježe ono to ani nebyo o gigafaktory a zaměstnávání lidí. Dlouho se vědělo že VW tam nic stavět nebude. Ale byla to perfektní zámínka na to rozbořit letiště, pozemky dobře přesunout na spřáteleéné subjekty, vydělat hromadu peněž na trnsformaci a rekultivaci. Výsledkem by byla hromada rozkradených peněz, zničené letiště a pozemky divně zašantročené...
S VW něco dělám a od nich jsem věděl informaci min pul roku před oficielním oznámení že žadná gigafaktory od VW nebude. Pokud jsem to věděl já, tak lidé zabývající se přeměnou letiště na VW zónu určitě taky.
že byla na "rekultivaci" letiště vyčleněno ve státním rozpočtu cca 10mld si snadno najdete (bez staveb infrastruktury)
že by na tom řada subjektů fest vydělala je snad jasné
že by pozemky po odpískání záměru tak nějak se popřesunuli vám dokládá historie všech podobných aktivit.
>>>S VW něco dělám a od nich jsem věděl informaci min pul roku před oficielním oznámení že žadná gigafaktory od VW nebude. Pokud jsem to věděl já, tak lidé zabývající se přeměnou letiště na VW zónu určitě taky.
pul roku? Kdyz ty reci proti se vedly uz dva roky?
>>>že byla na "rekultivaci" letiště vyčleněno ve státním rozpočtu cca 10mld si snadno najdete (bez staveb infrastruktury)
No a? Ekologicke skody po komunistickych severnich Cechach staly v dnesnich cenach mnohonasobne vic.
>>>že by na tom řada subjektů fest vydělala je snad jasné
No to je jasne. Kazdy subjekt snad neco dela proto, aby vydelal. Jestli ale myslite, ze tam nekdo neco zdefrauduje, tak snad na to mame policajty a soudce.
>>>>že by pozemky po odpískání záměru tak nějak se popřesunuli vám dokládá historie všech podobných aktivit.
Z toho mi tedy plyne, ze uz nepostavime ani kilometr dalnice ani okresni nemocnici, kdyz se u nas vsechno rozkrade. S tou nasi tradici smeliny a defraudaci bohuzel castecne i souhlasim, ale to prece neni argument pro/proti letisti, nebo pro/proti baterkarne...