Indonéské úřady vyšetřily usnutí obou pilotů za letu

17.03.2024

Indonéská komise pro bezpečnost v dopravě (KNKT) zveřejnila závěry vyšetřování lednového letu společnosti Batik Air, u kterého došlo k vážnému bezpečnostnímu incidentu. Téměř půl hodiny oba piloti současně spali a nereagovali na volání.

Airbus A320 společnosti Batik Air
Airbus A320 společnosti Batik Air (Zdroj: Wikimedia Commons)

Incident se odehrál 25. ledna na letu ID6723 z města Kendari v provincii Sulawesi do indonéského hlavního města Jakarty. Na 2,5 hodinovém ranním letu byl v pilotní kabině Airbusu A320 (reg. PK-LUV) přítomen 32letý kapitán a o čtyři roky mladší první důstojník.

Po dosažení cestovní letové hladiny si oba piloti sundali sluchátka a kapitán požádal kolegu, zda se může prospat. Ten souhlasil a dalších 40 minut pilotoval on bez žádných problémů. Kapitán se následně probral a nabídl možnost vyspání se i prvnímu důstojníkovi. Ten ale možnost odmítl a kapitán tak znovu usnul.

Po přiblížení k Jakartě se první důstojník ohlásil řízení letového provozu a byl instruován změnit směr na waypoint KURUS, který se nachází severovýchodně od letiště. Tam ale letoun nezamířil.

Dopodrobna rozebraná trasa letu po ohlášení Jakartě (Zdroj: KNKT)

 

Hned minutu po navázání kontaktu totiž usnul i první důstojník a letadlo tak nikdo nepilotoval. Oblastní řídící se několikrát snažil posádku kontaktovat, včetně využití okolních letadel k předání zprávy, ale nedostalo se mu žádné odpovědi. 

Letoun pokračoval bez dohledu dalších 28 minut, než se znovu probudil kapitán. Jakmile si uvědomil, co se děje, probudil prvního důstojníka, v komunikaci s řízením letového provozu se pak vymluvil na „problémy s radiovou komunikací“ a následně provedli standardní přistání.

Vyšetřovatelé KNKT se do práce pustili ihned po přistání letu. Rychle zjistili, že s radiem ani jinou součástí letadla potíže nebyly. Později také zjistili, že nešlo o první let této dvojice toho dne a že první důstojník si už před prvním letem (na který se musela posádka dostavit 01:25 ráno) stěžoval kapitánovi na nedostatečný spánek. Ukázalo se, že pilot byl čerstvým otcem jednoměsíčních dvojčat a musel pomáhat své ženě.

Zde se také ukázalo, proč odmítl kapitánovu nabídku se za letu vyspat. To se totiž stalo už při prvním letu do Kendari, kdy byl naopak kapitán neznámo jak dlouhou dobu jediným bdějícím. 

Vyšetřovatelé objevili i nesrovnalosti se standardními procesy společnosti. V provozním řádu například stojí, že kokpit by měl každých 30 minut být zkontrolován kabinovým personálem, což se dle vyšetřovatelů nestalo.

KNKT nařídil aerolince vypracovat detailní postupy pro provádění kontrol pilotních kabin. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

Bezpečnost


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář