Evropský gigant v letectví představil stroj na začátku března v německém Donauwörthu, kde zároveň otevřel i nové testovací centrum pro technologie eVTOL a rozšířené městské mobility (AAM). Do prvního vzletu CityAirbusu NextGen, který je naplánován na tento rok, se bude soustředit pouze na něj. Později se otevře i dalším projektům. Samotný stroj pak má na trh vstoupit během druhé poloviny dekády.
„Představení CityAirbusu NextGen je důležitý a velmi reálný krok, který děláme směrem k AAM a našim budoucím produktům a trhu,“ uvedl Balkiz Sarihan, šéf městské letecké mobility v Airbusu. Airbus přitom v minulosti neměl zájem o vstup na toto pole, boom okolo této kategorie strojů ho ale donutil změnit názor. Koneckonců, není prvním zavedeným výrobcem, který představil svůj prototyp. Nedávno to například udělal i výrobce vrtulníků Sikorsky.
Meet our #CityAirbus NextGen, our all-electric, four-seat #eVTOL prototype. Based on a lift and cruise concept, it boasts an 80-km operational range and a cruise speed of 120 km/h – making it perfectly suited to a variety of flight operations in our cities and communities. pic.twitter.com/DmKxiAj56s
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) March 7, 2024
CityAirbus NextGen na rozdíl od své konkurence není vůbec žádný drobeček. S rozpětím křídel okolo 12 metrů a váhou dvou tun ani náhodou nepřipomíná něco, co by mělo rozšířit městskou mobilitu. S doletem 80 km a maximální rychlostí 120 km/h se navíc nemůže pouštět ani daleko mimo aglomeraci. Airbus o něm přesto mluví jako o „skvěle vhodném pro spoustu leteckých operací v našich městech a komunitách.“ Vypadá to, že v Toulouse ví něco víc...
Zdroj článku: Airbus/Aerotime