Prodloužená verze A321 s větším doletem padla v nelibost regulátorům kvůli jedné značné novince - další centrální nádrži. Airbus díky prodloužení standardní nádrže pod sedačkami, a instalací další za ní, pojme téměř 33 tisíc litrů paliva, o téměř 3 tisíce více, než standardní verze. Dolet by se tak prodloužil o 1 400 km na 8 700 km. FAA i EASA ale v létě vyjádřily pochybnosti nad bezpečností tohoto nápadu a požadovaly po výrobci přidat mezi nádrž a podlahu kabiny bezepčnostní vložku, která ovšem váží 700-800 kg.
Airbus tehdy tvrdil, že i přes nařízení úřadů očekává zisk certifikace ještě během roku 2023, později ale své tvrzení upravil na začátek letošního roku. V pátek ale ředitel společnosti Guillaume Faury přiznal, že odstraňování překážek v certifikačním procesu se protáhne. Nyní tak svým zákazníkům slibuje první dodávky ve třetím čtvrtletí 2024.
I přes průtahy a možné omezení doletu o 370 km kvůli zmíněným úpravám ale je o letadlo podle Airbusu stále enormní zájem. Server Aerotime uvádí, že francouzská firma aktuálně eviduje objednávky na 550 strojů A321XLR a celkem 6 100 nových letadel rodiny A321neo. Patří mezi ně jak standardní společnosti typu United Airlines, American Airlines nebo Qantas, tak díky až 30% snížení spotřeby ve srovnání s předchůdcem i nízkonákladovky JetBlue, Air Arabia nebo indický IndiGo. První stroje vstoupily do produkce v prosinci a zamíří k irské společnosti Aer Lingus. Ta je podle tiskového mluvčí připravená je okamžitě nasadit na své linky.