Airbus A321XLR do podzimu nevzlétne

20.02.2024

Francouzský výrobce letadel Airbus minulý víkend uvedl, že nasazení očekáváného letounu A321XLR odloží o půl roku. Stále totiž nemá certifikaci.

A321XLR může být pro Airbus gamechanger. Pokud mu ovšem dá EASA zelenou
A321XLR může být pro Airbus gamechanger. Pokud mu ovšem dá EASA zelenou (Zdroj: Airbus)

Prodloužená verze A321 s větším doletem padla v nelibost regulátorům kvůli jedné značné novince - další centrální nádrži. Airbus díky prodloužení standardní nádrže pod sedačkami, a instalací další za ní, pojme téměř 33 tisíc litrů paliva, o téměř 3 tisíce více, než standardní verze. Dolet by se tak prodloužil o 1 400 km na 8 700 km. FAA i EASA ale v létě vyjádřily pochybnosti nad bezpečností tohoto nápadu a požadovaly po výrobci přidat mezi nádrž a podlahu kabiny bezepčnostní vložku, která ovšem váží 700-800 kg. 

Nová nádrž v zadní části letounu s kapacitou 12 900 litrů přidělala Airbusu spíše vrásky, než zvýšený dolet A321XLR (Zdroj: Flight Radar 24)

Airbus tehdy tvrdil, že i přes nařízení úřadů očekává zisk certifikace ještě během roku 2023, později ale své tvrzení upravil na začátek letošního roku. V pátek ale ředitel společnosti Guillaume Faury přiznal, že odstraňování překážek v certifikačním procesu se protáhne. Nyní tak svým zákazníkům slibuje první dodávky ve třetím čtvrtletí 2024.

Písmena XLR, značící prodloužený dolet, skrývají potenciál téměř 9 000 km (Zdroj: Airbus)

I přes průtahy a možné omezení doletu o 370 km kvůli zmíněným úpravám ale je o letadlo podle Airbusu stále enormní zájem. Server Aerotime uvádí, že francouzská firma aktuálně eviduje objednávky na 550 strojů A321XLR a celkem 6 100 nových letadel rodiny A321neo. Patří mezi ně jak standardní společnosti typu United Airlines, American Airlines nebo Qantas, tak díky až 30% snížení spotřeby ve srovnání s předchůdcem i nízkonákladovky JetBlue, Air Arabia nebo indický IndiGo. První stroje vstoupily do produkce v prosinci a zamíří k irské společnosti Aer Lingus. Ta je podle tiskového mluvčí připravená je okamžitě nasadit na své linky.

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

Airbus EASA


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář