Skyryse se dostal s jeho automatizovanou autorotací do knihy rekordů

25.11.2023

V případě, že dojde při letu vrtulníkem k vysazení motoru, je třeba stroj převést do autorotačního režimu letu. Tento úkon je z důvodu zachování otáček rotoru potřeba udělat velmi rychle, ideálně do dvou sekund. Startup Skyryse v oblasti leteckých technologií dokončil první plně automatizovanou autorotaci dříve v tomto roce. Usnadnit a urychlit má celkový postup. Skyryse se tak nyní dostal do Guinnessovy knihy rekordů.

Robinson R66 vybavený systémem od společnosti Skyryse dokončil 22. července na zkušebním letišti v Los Angeles svou první plně automatizovanou autorotaci.
Robinson R66 vybavený systémem od společnosti Skyryse dokončil 22. července na zkušebním letišti v Los Angeles svou první plně automatizovanou autorotaci. (Zdroj: Skyryse)

Startup se sídlem v Los Angeles, který se obecně snaží zjednodušit kokpit, udělal velký průlom na poli automatizovaná autorotace. "Každý rok přijde jen ve Spojených státech o život při nehodách v letectví více než 400 lidí," uvedl Mark Groden, CEO společnosti Skyryse. A právě jejich nový prvek má přinést nejen novou a usnadňující technologii, ale jeho hlavní devízou má být právě bezpečnost. 

Od automatizované autorotace si slibuje záchranu životů při vysazení motoru a postupně chce novinku implementovat do všech kokpitů vybavených Skyryse technologií.

Skyryse podle informací již v minulosti absolvoval několik přistání s automazivanou autorotací. Tehdy však ještě žádná z nich nebyla zcela bez lidského zásahu. První plně automatizovaný úkon přišel v červenci, kdy dva piloti pouze seděli v kokpitu a pozorovali počínání vrtulníku. O tom, že šlo o mimořádný počin, svědčí i to, že se v listopadu dostal do Guinnessovy knihy rekordů.

Tento rok se společnost dočkala také významného milníku na poli certifikace. FAA schválila navrhované postupy systému. Jako další musí společnost projít také pozemními a letovými zkouškami.

Podle zahraniční Asociace majitelů a pilotů letadel (AOPA) se počet nehod nekomerčních vrtulníků v posledním desetiletí drží relativně na stejné úrovni, ve Spojených státech se stává mezi 80 až 100 nehody ročně. Toto číslo je častější než u jiných leteckých nehod. 

 

Mohlo by vás zajímat

Témata

Vrtulníky


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář