Cílem tohoto dokumentu je seznámit odbornou i laickou veřejnost s významnými zjištěními, které ÚZPLN v průběhu roku 2022 učinil, včetně informací z analýzy problémů společných pro různé oblasti civilního letectví.
Zpráva zároveň také úzce navazuje na jednotlivé čtvrtletní rozbory za rok 2022 a odráží se od nich. Úřad uvedl, že celkem přijal 1 373 hlášených událostí. To je nejvíce za minimálně pět let. Zmínil také, že vzrostla aktivita ve všeobecném letectví, stále významně ale byl nižší objem obchodní letecké dopravy. To lze vysvětlit hlavně pandemickým obdobím, kdy dopravníh letadel příliš nelétalo.
Nejvíce incidentů za rok 2022 bylo hlášeno ve třetím čtvrtletí. Z celkového počtu úřad přijal 36,5 procenta hlášení právě v tomto období.
ÚZPLN také incidenty rozdělil podle toho, do jaké kategorie letadel spadají. Prvních z nich představují letadla do 2 250 kg (včetně událostí v parašutickém provozu). Ty představují 40,6procentní podíl. Počet událostí v provozu nad 5 700 kg pak činil 44,9 procent. Nejnižší podíl pak by ve třetí a poslední kategorii, která se týká segmentu letadel od 2 251 do 5 700 kg. Ten tvořil pouhá 4,2 procenta.
Obchodní letecká doprava
Dokument také rozděluje události podle typu dopravy. Jako první zmiňuje události v obchodní letecké dopravě. Jde o provoz, kterým se rozumí provoz letadel pro přepravu cestujících, nákladu nebo pošty za úplatu nebo jiné hodnotné protiplnění. Spadají sem převážně letadla s hmotností nad 5 700 kg.
Z hlediska bezpečnosti ÚZPLN hodnotí pozitivně, že se nestala žádná událost letadel, která by spadala do kategorie letecká nehoda. Na území ČR se také stala pouze jediná událost spadající z hlediska závažnosti do třídy vážný incident (podle zprávy jde o „Selhání nebo závada systému/součásti nesouvisející s motorem). V zahraničí se tuzemskému dopravci staly dvě události spadající do této kategorie.
Všeobecné letectví – neobchodní provoz
Všeobecné letectví má podle dokumentu na území ČR svá specifika. Meziroční srovnání provozní bezpečnosti ovlivňuje skutečnost, že na rozdíl od obchodního provozu nejsou dostupná hodnověrná data o provozu jiných než složitých letadel používaných mimo licencovaný obchodní provoz, vyjádřené počtem letů nebo dobou letu. Největší podíl na provozu a současně také na událostech, které souvisely s bezpečností letu, měla letadla do hmotnosti 2 250 kg.
Incidentů v této kategorii už bylo logicky o něco více. V roce 2022 došlo ke čtyřem fatálním nehodám, k 14 nehodám bez fatálních následků a dalším 4 vážným incidentům. Obecně lze tato čísla podle zprávy považovat za zhoršení situace, oproti minulým letům totiž čísla narostla. Pozitivně ale naopak ÚZPLN hodnotil stav u leteckých nehod vrtulníků, kde se nestala žádná fatální nehoda.
Stejně jako v předchozích letech, v roce 2022 došlo k potenciálně nejvážnějším incidentům s ohledem na bezpečnost leteckého provozu, když došlo ke snížení minima rozestupu, nesprávnému výskytu letadla, vozidla nebo osoby v ochranném prostoru vzletové a přistávací dráhy, neautorizované narušení řízených, omezených či zakázaných prostorů.
Všechny vážné incidenty, které ÚZPLN obdržel, se diskutovaly a byla k nim zřízena také pracovní skupina pro řešení otázek bezpečnosti. Jako zásadní se pak podle dokumentu ukázala opatření směřující k lepší výměně informací přispívající k lepšímu zvládání rizik.