Honeywell představil dva programy pro autonomní a single pilot lety. Vede je brněnská pobočka

09.11.2023

Brněnské výzkumné a vývojové centrum společnosti Honeywell vede dva nové výzkumné projekty programu Evropské unie SESAR 3. Projekt DARWIN ověří a vytvoří klíčové technologie pro provoz s minimální posádkou během letu a v budoucnu jednopilotní provoz komerčních letadel. Projekt OperA vyvine a ověří řešení pro bezpečné začlenění strojů pokročilé letecké mobility do leteckého provozu.

Honeywell se snaží co nejvíce zautomatizovat letectví
Honeywell se snaží co nejvíce zautomatizovat letectví (Zdroj: Honeywell)

Projekt OperA (Operate Anywhere) řeší bezpečnou integraci nových účastníků pokročilé letecké mobility (AAM) – nákladních dronů a leteckých taxi – do leteckého provozu v Evropě. Projekt se zabývá zvýšením automatizace těchto letů a umožní postupný přechod z pilotovaných na bezpilotní lety, vývoj systémů pro optimální využití energie při letu a přiblížení, přesnou navigaci pro přiblížení a přistání a antikolizní systém pro vyhýbání se překážkám a letadlům. OperA se dále věnuje vývoji pozemní řídicí stanice, která umožní bezpilotní řízení více dronů jedním operátorem, a vývoji autonomního systému pro dynamické rozhodování včetně nestandardních situací. Projekt bude také řešit optimalizaci trasy letu například s ohledem na hluk. Konsorcium plánuje provést testovací lety v roce 2025.

Projekt DARWIN připravuje systém automatizované podpory pro piloty tradičních dopravních letadel.  V první fázi umožní snížit počet členů posádky během letu, poté provoz s jedním pilotem a položí základy pro budoucí plně autonomní lety. To pomůže vyřešit dlouhodobý nedostatek pilotů. Projekt se zabývá automatizací letu založenou na umělé inteligenci. DARWIN vyvine škálovatelný koncept spolupráce mezi člověkem a umělou inteligencí, který umožní postupně zavádět nové funkce a asistenty pilota dle doporučení agentury EASA pro umělou inteligenci.

Budoucnost letectví je hlavně v eVTOL strojích (Zdroj: Honeywell)

 

Projekt OperA připraví nebe na provoz leteckých taxi a nákladních dronů, zatímco projekt DARWIN pomůže provozovatelům tradičních dopravních letadel,“ vysvětluje Jolana Dvorská, Senior R&D Manager and Architect pro SESAR, Honeywell Aerospace. „Oba projekty se budou zabývat klíčovými výzvami při zavádění automatizace v příští generaci letadel a poskytnou nám příležitosti pracovat na nově vznikajících technologiích, jako je umělá inteligence, abychom ovlivnili způsob létání letadel v budoucnosti.

„Vývoj v oblasti pokročilé letecké mobility vyžaduje zcela nová a komplexní řešení. Jsme hrdí na to, že vedeme silná konsorcia se zkušenými partnery i mimo Brno, přičemž využíváme odborných znalostí vědců a inženýrů z brněnského výzkumného a vývojového centra Honeywell a zkušeností s podobnými projekty za posledních 15 let,“ říká Jan Ludvík, Technical Director, Advanced Technology Europe, Honeywell Aerospace.

Mezi členy konsorcia OperA patří Lilium, Pipistrel, Vertical Aerospace, ENAIRE, AENA, Skyports, Frequentis, LGS, ON, CRIDA, EUROCONTROL a subdodavatelé EASA a Nordic Unmanned. Projekt DARWIN sestává z průmyslových partnerů, výrobce letadel, předního výzkumného institutu, řízení letového provozu a hlavních evropských a regulačních institucí: Pipistrel, DLR, Slovenia Control, EUROCONTROL a EASA.

Výzkumný program SESAR 3, na kterém se podílí soukromý a veřejný sektor, je spolufinancovaný Evropskou unií s cílem urychlit realizaci udržitelného a digitálního evropského nebe prostřednictvím výzkumu a inovací.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář