Iljušin vzlétl 1. listopadu z Voroněže a let trval celkem 26 minut. United Aircraft uvedli, že celá akce byla provedena za účelem testování stability, řízení letounu a funkčnosti pohonných jednotek a přistávacích systémů.
Ruský výrobce letadel následně uvedl, že testování bylo úspěšné. Vyzdvihl také, že velká část přístrojů a dílů pro tento stroj byla dodána z ruské výroby, čímž poukázal na údajnou nezávislost na západních výrobcích. Na palubě prvního letu bylo pět členů posádky. Šlo o dva piloty, navigátora, technického inženýra a testovacího specialistu.
United Aircraft také dále uvedli podrobnosti letu. Iljušin byl vybavený motory Aviadvigatel PS-90A1 a dosáhl výšky 2 000 metrů. Nejvyšší dosažená rychlost byla 210 uzlů.
Ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov se nechal slyšet, že letoun si zachovává vysokou výkonnost svého předchůdce IL-96-300, ale má údajně zlepšené parametry. „Tato prodloužená a vylepšená varianta nám v budoucnu umožní rozvíjet a zlepšovat naše kompetence v oblasti výroby širokotrupých dálkových letadel," řekl Manturov.
IL-96-400 M má oproti předchůdci -300 prodloužený trup o celých 9,35 metrů a podle United Aircraft je schopno na palubě pojmout až 370 cestujících. Nové vybavení zahrnuje zmodernizované navigační a radiokomunikační systémy. „Vylepšený navigační systém zvýší bezpečnost letu a zjednoduší posádkám proces přiblížení na přistání," napsal výrobce na svých webových stránkách.