Vývojáři elektrického aerotaxi udělali další důležitý krok a jejich eVTOL letoun Archer Midnight se poprvé vznesl do vzduchu. Prozatím k tomu došlo bez posádky, ta by ale měla přibýt po další sérii testování.
„Tento let představuje dosud nejvýznamnější milník stroje Midnight. Průmysl eVTOL je o další krok blíž k dosažení komerčně životaschopného letadla na trh,“ uvedl provozní ředitel Archer Midnight Tom Muniz.
K vývoji elektrického aerotaxi Archer Midnight dochází už delší dobu a inženýři, kteří se na jeho vzniku podílejí, si od specifického letounu hodně slibují. Má totiž vyřešit problémy s pozemní dopravou v řadě světových měst a zajistit přepravu osob na kratší vzdálenost, například z centra na letiště. Ta by měla být podstatně kratší než doprava pomocí automobilů.
Vývojáři stroj koncipují tak, aby se mohl využívat pro rychlé cesty, jež trvají deset až dvacet minut a letoun během nich urazí vzdálenost okolo třiceti kilometrů, a to tam i zpět. Výhodou je fakt, že by měl umět přistávat i startovat vertikálním způsobem jako vrtulník a bez potřeby ranveje.
Pro co nejvyšší rychlost a efektivitu je letoun vybaven dvanácti elektrickými motory, které jsou umístěny na křídlech. Ty by se po každém letu měly dobíjet. Ovládání zvládne jeden pilot, jenž může přepravit až čtyři cestující nebo náklad několika stovek kilogramů. Oproti helikoptérám by měly být elektrické zdroje i tišší, bezpečnější a zcela bez emisí.
Zahájení komerčního provozu elektrického aerotaxi Archer Midnight je naplánováno na rok 2025 a očekává se, že se letoun bude využívat hlavně ve Spojených státech amerických, a to třeba v Chicagu, Los Angeles nebo New Yorku. Letoun by se ale měl uplatnit i v americké armádě. Společnost Archer ale není jediná, jež aerotaxi ve spojení s USAF vyvíjí. Pokouší se o to i startup Joby nebo BETA technologies.