K nehodě došlo krátce po druhé hodině odpolední, kdy pilot ze Slovenska po výpadku levého motoru na stroji Colomban MC-15 Cri Cri (reg. OM-M644) skončil krátce po druhém nízkém průletu nad dráhou v kukuřičném poli. „Po vzlete z dráhy 24R som pokračoval do preletu. Po ukončení druhého preletu začal v ľavej zatáčke ľavý motor vynechávať, následne vysadil. Snažil som sa na plný výkon pravého motoru dotiahnuť na letisko, nepodarilo sa, skončil som v kukurici pred letiskom vedľa dráhy 06 R (tráva),“ vypověděl pilot druhý den. Čtyřiapadesátiletý muž podle zprávy létá od roku 2020 a celkem nalétal 135 h, převážně na strojích Diamond DA20 a Cessně 150. Na MC-15 má 48 h, včetně několika letů s nácvikem vysazení motoru. Jako příčinu vysazení levého motoru uvedl pilot závadu a nespolehlivou činnost levého karburátoru. Pilotovu výpověď potvrdil i další svědek slovenského původu.
Po příjezdu jednotek IZS na místo nehody byl pilot vyzvednut z trosek a převezen na vyšetření do českobudějovické nemocnice. Propuštěn byl ještě tentýž den, jelikož neměl žádná zranění. Letoun se při dopadu rozlomil na několik částí. Zatímco problémový levý motor zůstal na stroji, pravý byl kompletně utržen. a jeho vrtule měla ulomený jeden list. Zadní část trupu letadla i s ocasními plochami byla hned za pilotní kabinou zlomena směrem nahoru, přičemž pravá polovina křídla byla částečně oddělena a levá měla poškozený konec a deformovaný nosník. Přední a pravá podvozková noha byly při nárazu ulomeny.
Motory pro modely bez posádky
Vyšetřování odhalilo, že motory ZDZ 180, které letadlo poháněly, nejsou určeny pro lety s lidskou posádkou. Jde totiž o dvouválcové dvoutaktní pístové motory pro pohon velkých RC modelů, tedy strojů na dálkové ovládání, které mají vzletovou hmotnost vyšší než 29 kg. Motory jsou umístěny na pylonech na přídi trupu a pohánění dvoulisté, kompozitové, tažné nastavitelné vrtule. Výrobce před jiným užíváním varuje jak v dokumentaci motoru, tak na webových stránkách.
Nápad na takový letoun pochází z počátku 70. let, kdy francouzský letecký inženýr Michel Colomban navrhl stroj tak, aby si ho mohl postavit každý sám. S rozměry 3,9 m x 4,9 m x1,7 m a prázdnou hmotností pod 80 kg je dodnes nejmenším dvoumotorové pilotované letadlo na světě. Letadlo bylo schopno i akrobacie, a to za omezení platných pro dvoumotorové stroje.
Umístění dvou motorů v blízkosti středové osy znamená, že s ním mohou létat i piloti kvalifikovaní k řízení jednomotorových letadel, protože i při úplném selhání jednoho motoru, s rukama a nohama mimo řízení, letoun bez problému letí. Jediným efektem při jednomotorovém letu je jemné zatáčení na stranu vysazeného motoru.
Stroj OM-M644 byl postaven v roce 2016 a za tu dobu provedl 60 letů (včetně tohoto posledního) o celkové době 28 h 35 min. Motory měly nálet 48 h, vrtule 72 h. V den nehody měli pilot i letadlo veškeré platné doklady. Ultralight byl pravidelně servisován a byl tak v dobrém technickém stavu. Po příletu z Trenčína na Hosín mu zbylo v nádrži 10 litrů benzínu (klasický BA 95), na letišti bylo dotankováno dalších 8 litrů. Doplněné palivo ani letní tropické počasí nemělo na nehodu vliv.
Závěr
Příčinou nehody podle vyšetřovatele byl pilotem nezvládnutý přechod na jednomotorový let po vysazení levého motoru při provádění levé zatáčky po průletu v malé výšce (30 m nad zemí). Pilot měl pro let potřebnou kvalifikaci i zkušenosti a byl zdravotně způsobilý. Dechovká zkouška na alkohol byla negativní.
ÚZPLN nevydal žádné bezpečnostní opatření.