Rozbor: Nehoda ultralightu na Leteckém dni Hosín

25.10.2023 5 příspěvků Tento článek je součástí seriálu Rozbory leteckých nehod

Úřad pro zjišťování příčin leteckých nehod vydal v pondělí zprávu věnující se nehodě ultralightu při zářijovém leteckém dni na letišti Hosín u Českých Budějovic. Pilot podle závěrů nezvládl výpadek jednoho z motorů. Ty navíc nebyly určené pro let s lidskou posádkou.

Colomban MC-15 Cri Cri na místě nehody
Colomban MC-15 Cri Cri na místě nehody (Zdroj: Zdroj ÚZPLN)

K nehodě došlo krátce po druhé hodině odpolední, kdy pilot ze Slovenska po výpadku levého motoru na stroji Colomban MC-15 Cri Cri (reg. OM-M644) skončil krátce po druhém nízkém průletu nad dráhou v kukuřičném poli. „Po vzlete z dráhy 24R som pokračoval do preletu. Po ukončení druhého preletu začal v ľavej zatáčke ľavý motor vynechávať, následne vysadil. Snažil som sa na plný výkon pravého motoru dotiahnuť na letisko, nepodarilo sa, skončil som v kukurici pred letiskom vedľa dráhy 06 R (tráva),“ vypověděl pilot druhý den. Čtyřiapadesátiletý muž podle zprávy létá od roku 2020 a celkem nalétal 135 h, převážně na strojích Diamond DA20 a Cessně 150. Na MC-15 má 48 h, včetně několika letů s nácvikem vysazení motoru. Jako příčinu vysazení levého motoru uvedl pilot závadu a nespolehlivou činnost levého karburátoru. Pilotovu výpověď potvrdil i další svědek slovenského původu. 

Letoun v den nehody prováděl svůj 60. let (zdroj: ÚZPLN)

 

Po příjezdu jednotek IZS na místo nehody byl pilot vyzvednut z trosek a převezen na vyšetření do českobudějovické nemocnice. Propuštěn byl ještě tentýž den, jelikož neměl žádná zranění. Letoun se při dopadu rozlomil na několik částí. Zatímco problémový levý motor zůstal na stroji, pravý byl kompletně utržen. a jeho vrtule měla ulomený jeden list. Zadní část trupu letadla i s ocasními plochami byla hned za pilotní kabinou zlomena směrem nahoru, přičemž pravá polovina křídla byla částečně oddělena a levá měla poškozený konec a deformovaný nosník. Přední a pravá podvozková noha byly při nárazu ulomeny.

Pohled na zlomenou zadní část letounu (Zdroj ÚZPLN)

 

Motory pro modely bez posádky

Vyšetřování odhalilo, že motory ZDZ 180, které letadlo poháněly, nejsou určeny pro lety s lidskou posádkou. Jde totiž o dvouválcové dvoutaktní pístové motory pro pohon velkých RC modelů, tedy strojů na dálkové ovládání, které mají vzletovou hmotnost vyšší než 29 kg. Motory jsou umístěny na pylonech na přídi trupu a pohánění dvoulisté, kompozitové, tažné nastavitelné vrtule. Výrobce před jiným užíváním varuje jak v dokumentaci motoru, tak na webových stránkách. 

Letoun před vzletem na leteckém dnu (Zdroj: Airhistory.net | Alastair T. Gardiner)

 

Nápad na takový letoun pochází z počátku 70. let, kdy francouzský letecký inženýr Michel Colomban navrhl stroj tak, aby si ho mohl postavit každý sám. S rozměry 3,9 m x 4,9 m x1,7 m a prázdnou hmotností pod 80 kg je dodnes nejmenším dvoumotorové pilotované letadlo na světě. Letadlo bylo schopno i akrobacie, a to za omezení platných pro dvoumotorové stroje.

 

Umístění dvou motorů v blízkosti středové osy znamená, že s ním mohou létat i piloti kvalifikovaní k řízení jednomotorových letadel, protože i při úplném selhání jednoho motoru, s rukama a nohama mimo řízení, letoun bez problému letí. Jediným efektem při jednomotorovém letu je jemné zatáčení na stranu vysazeného motoru.

Příď havarovaného letounu s motory (Zdroj: ÚZPLN)

Stroj OM-M644 byl postaven v roce 2016 a za tu dobu provedl 60 letů (včetně tohoto posledního) o celkové době 28 h 35 min. Motory měly nálet 48 h, vrtule 72 h. V den nehody měli pilot i letadlo veškeré platné doklady. Ultralight byl pravidelně servisován a byl tak v dobrém technickém stavu. Po příletu z Trenčína na Hosín mu zbylo v nádrži 10 litrů benzínu (klasický BA 95), na letišti bylo dotankováno dalších 8 litrů. Doplněné palivo ani letní tropické počasí nemělo na nehodu vliv.

Závěr

Příčinou nehody podle vyšetřovatele byl pilotem nezvládnutý přechod na jednomotorový let po vysazení levého motoru při provádění levé zatáčky po průletu v malé výšce (30 m nad zemí). Pilot měl pro let potřebnou kvalifikaci i zkušenosti a byl zdravotně způsobilý. Dechovká zkouška na alkohol byla negativní.

ÚZPLN nevydal žádné bezpečnostní opatření.

 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

jsem

27.10.2023 v 13:41 m

netušil že něco takového existuje :)

podle webu jsem našel že by každý motor měl mít cca 50hp. Takže by to mělo (sice blbě) ale trochu letět i na jeden motor s takhle malým letadlem. Ale jestli byl borec ve 30m v levé zatáčce tak asi nestihl pořádně zareagovat.

Je vůbec OK používat takové neceertifikované motory na letadle? Ale možná bylo v kategorri experimental?

Odpovědět

RE: jsem

24.12.2023 v 17:19 Tomáš Mühlstein

To nic,tak jste to zjistil s 50-ti letým zpožděním.České papíry to nejspíš stejně,co by dvoumotorové letadlo,stejně nedostane.Mám pocit,že předpis pro ULL nesplnuje ani jeho min. rychlost.(možná jako experimental)

Odpovědět

RE: RE: jsem

26.12.2023 v 18:13 Petr Tichý

Dva motory těsně u sebe by se daly považovat z hlediska předpisů jako motor jeden. Při vysazení jednoho motoru se letounek chová jako jednomotorový - nevzniká asymetrický tah. Potíž je s vysokou pádovou rychlostí (90 až 95 km/h), danou malou plochou křídla. Konstrukce letounku vznikla dávno před předpisy pro UL kategorii. Ve Francii létal jeden Cri-Cri na srazy obřích modelů "po ose", tedy s pilotem. Na srazu majitel přepojil táhla řízení na serva a létal s ním jako s RC modelem. Po skončení srazu s ním zase odletěl.

Odpovědět

Zkopírováno ze stránek výrobce ZDZ

24.12.2023 v 17:05 Tomáš Mühlstein

MOTORY ZDZSpolečnost ZDZ Engines sro se sídlem v České republice s hrdostí představuje svou působivou řadu dvoutaktních plynových motorů Giant Scale pro RC modely letadel, PPG, ULL, microlight a mnoho dalších aplikací. S 23 lety zkušeností v navrhování a výrobě RC plynových motorů jsme si v našem oboru vydobyli reputaci excelence.

Naše motory jsou vyráběny se zvláštní péčí, aby bylo zajištěno, že poskytují spolehlivý, lehký a neomezený výkon pro vaše modely letadel, ultralehká letadla, mikrolehká letadla, motorový paragliding, rogalo tříkolky a mnoho dalších letadel. Když si vyberete naše motory, získáte řadu výhod, včetně:

Skvělý poměr výkonu a hmotnostiElegantní a hladký design (většina motorů má nyní celou klikovou skříň vyrobenou CNC)Minimální vibraceRychlá a lineární odezva plynuTichý a stabilní provoz i při nízkém volnoběhuSnadné startování a spolehlivý výkonPlně stíněné zapalování, bez jakéhokoli rádiového rušeníJsme si jisti, že naše motory vám pomohou posunout váš zážitek z létání na další úroveň. Se zaměřením na kvalitu, výkon a inovace si naše motory získaly důvěru pilotů po celém světě. Přejeme mnoho úspěšných letů se ZDZ Engines.

S pozdravem,

Váš personál ZDZ

Odpovědět

RE: Zkopírováno ze stránek výrobce ZDZ

27.12.2023 v 12:48 Martin Lauko

https://www.zdz.eu/file/engines-instructions-rev04062019mj/

The engines produced by ENGINES, s.r.o. are not intended for powering any manned machinery or manned means of transport. The company is not responsible fora any damage to persons or property if the engines are used for this purpose. The ZDZ ENGINES are intended only forpowering radio controlled models, mainly model aircraft and unmanned aerial vehicles in which no people are transported.

Odpovědět

Přidat komentář