Výcvikový let probíhal v podvečerních hodinách na letišti v Benešově. Instruktorka se studentkou naplánovaly hodinový letový výcvik, kterému předcházela stejně dlouhá pozemní příprava a předletová příprava letounu (Tecnam P2002, reg. OK-AOC). Ten byl před letem technicky v pořádku, měl platné dokumenty a na palubě bylo veškeré potřebné vybavení. Hmotnost (557 kg) a vyvážení letounu (25,9 % SAT) byly v provozních limitech. Během letové hodiny provedly sedm přistání s letmým vzletem, s rozdílovými simulacemi pro nácvik nouzových postupů. Poslední let prováděly nácvik vysazení pohonné jednotky v poloze po větru pravého okruhu RWY 24.
Až po dráhu vše v pořádku
Po nastavení volnoběhu, pro simulaci ztráty výkonu motoru, studentka nastavila vztlakové klapky do polohy pro vzlet a pokračovala v klouzavém letu směrem k prahu RWY 24 rychlostí 70 uzlů, rozpočet na přistání se jevil v pořádku. Po přeletu nad obcí Semovice, studentka vysunula plně vztlakové klapky do polohy pro přistání, rychlost klouzání udržovala 60-65 uzlů, rozpočet se stále jevil dostatečný pro přistání. Závěrečná fáze přiblížení vycházela na práh RWY, mírně napravo od středové osy.
Při provádění přechodového oblouku instruktorka zpozorovala před pravou polovinou křídla prahové světlo na RWY 24, zvýšila výkon, ale uslyšela zvuk nárazu do světla. Nastavila tedy výkon na volnoběh a obě začaly brzdit. Letounu poklesla pravá polovina křídla na zem a zabočil k pravému okraji RWY 24.
Letoun definitvně zastavil 115 m od prahu dráhy, 5 m vpravo od kraje v úhlu cca. 75° od osy. Před zastavením letoun ulomil pravou podvozkovou nohou postranní světlo na RWY 24, pravé kolo pak zůstalo mezi trupem letounu a vztlakovou klapkou, připojené brzdovou hadicí. Letoun přišel o šest spodních potahových panelů trupu a poškodil si druhou trupovou přepážku. Obě ženy vyvázly bez zranění.
Na vině byl špatný odhad i péče o RWY
Vyšetřovatelé dospěli k závěru, že příčinou nehody byl špatný úsudek instruktorky. Ta se domnívala, že přistání těsně za práh RWY bude dostačující a nevzala v úvahu, že RWY 24 je osazena světly. Z metodického hlediska výcviku provedla chybný postup. Rozpočet nácviku přistání se simulovanou vysazenou pohonnou jednotkou, by měl mít bod dosednutí cca v 1/3 plochy (RWY). Instruktorka měla nácvik přerušit v bezpečné výšce nad zemí a provést postup nezdařeného přiblížení. Šlo přitom o zkušenou pilotku, která má nalétáno bez čtyř minut 1 603 hodin (z toho 77 h 19 min na tomto typu letadla).
Vyšetřovatelé se ale věnovali i obsluze letiště. Tu „pokárali“ za vysokou trávu v okolí světel. Ze vzrostlého porostu vyčnívaly pouze vrchní části výstražných kuželů umístěných u světel.