Jak jsme my ultralightisté cvičili vývrtky na Blaníku
Barbora Langová 14.08.2007
Konečně je to tady. Držíte v ruce vysněný pilotní průkaz, inkoust ještě nezaschnul, ale výcvik jště není ukončen. Asi jako u všeho, u i létání je třeba se dále rozvíjet, a vydáním pilotního průkazu vaše zkušenosti teprve začínají. Výcvik naučí, jak se v letadle nezabít, ale k umění dobře létat vede ještě dlouhá cesta.
V každém ultralightu najdete zřetelnou cedulku s nápisem:
"Úmyslné vývrtky a akrobacie jsou zakázány.“
Věta, která je zřejmá každému pilotovi a v hlavě jasné NE vývrtkám a jiným kouskům, které nemají v malém létání co dělat. Ale co když… se něco stane? Jsme připraveni reagovat v krizových situacích? Teorii známe každý: V případě, že se dostanete do vývrtky, je třeba potlačit knipl a dát opačnou nohu než je směr rotace. Jak snadné…ale co když…potlačíte málo? Nebo moc? Nebo dáte příliš mnoho nohy? A jak vlastně poznáte, že jste ve vývrtce?
Proto to pár pilotům nedalo a vydali jsme se na sousední letiště do Krnova, vyzkoušet a naučit se vybírat vývrtky. Blaník jen pro nás a usměvavý instruktor nás již čekal na startu. Po důkladném vysvětlení teorie prvnímu pilotovi, oblékli padák…trošku nezvyk, ale my motoráři bychom stejně neopustili stroj :). Nutno dodat, že pro mnohé to byly první zkušenosti v kluzácích . Vlečná 226 se vznesla a bylo velmi zajímavé pozorovat ji před námi.
Co to vlastně je vývrtka jsme psali zde.
http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=161&kategorie=14
Ten pocit motoru stále zůstával. A po vypnutí takové krásné ticho, jen svištění větru. Ovšem nepřišli jsme si užívat, takže rychle, přitahovat, přitahovat, abychom zcela vytratit rychlost, plnou nohu a už jsme byli ve vrtáku…Zde se projevily první chybičky teorie bez praxe…jak že to bylo? Tu chviličku, než jsme si vzpomněli už byla jedna otočka pryč…aha, potlačit knipl a dát opačnou nohu….a je to. Jak snadné. Ještě vyzkoušet na druhou stranu a vybrat si spirálu a praxe je za námi.
Není radno zkoušet si vybírat vývrtky na ultralehkých letadlech. Ta cedule tam není jen tak. Toto létání je především pro krásu. Ale otázka, co když se náhodou něco stane. Budeme umět zareagovat? Proto si myslím, že je velkým přínosem si zaplatit patnáct minut v Blaníku s instruktorem, který vám představí úskalí vývrtek, ukáže, jak se má vybrat a koneckonců odborný dozor v těchto podmínkách dodá klid, co se týče bezpečnosti našich letů. Přece jen osnova výcviku na ultralehkých letadlech je omezená a zkoušet si něco na vlastní pěst je riziko samo o sobě. Proto vřele doporučuji seznámit se s vývrtkami a dalšími úskalími nanečisto s kluzákem a pod dohledem. Co kdyby jednou náhodou.
Mohlo by vás zajímat
Zkušenosti a doplnění našich čtenářů