Lilium se připravuje na certifikaci eVTOL stroje

21.09.2023

Lilium jako první výrobce představil plně elektrický eVTOL stroj, dlouho ale sbíral na tento projekt finance. Nyní oznámil, že začal skládat prvních sedm strojů.

Lilium Jet
Lilium Jet (Zdroj: Lilium)

Letoun se bude vyrábět v továrně španělské společnosti Aciturri Aerostructures. Ta je součástí dodavatelského řetězce pro přední výrobce letadel, včetně Boeingu, Airbusu (i jeho vojenské části) nebo Embraeru. Společnost bude zajišťovat složení trupu, po dokončení se pak stroj bude přesouvat ze španělského Valladolidu do centrály Lilium v německém Wesslingu.

Výrobní linka Aciturri ve Španělsku (Zdroj: Lilium)

 

„Jsme nadšeni, že můžeme odstartovat výrobu prvního trupu Lilium Jet v Aciturri (firma, která bude mít konstrukci na starost - pozn. red.), což nás posouvá o krok blíže k přetvoření udržitelné letové regionální mobilitě,“ uvedl provozní ředitel Lilium Yves Yemsi. „Vidíme to jako další důkaz, že náš přístup spojení se s osvědčenými leteckými dodavateli k doručení nejmodernějšího eVTOL letounu na trh je optimální strategie, díky které postupuje na cestě k certifikaci a uvedení Lilium Jet do provozu.“ Prezident společnosti Klaus Roewe dodal, že nejde jen o technický krok, ale o potvrzení vytvoření zážitku z létání, ruku v ruce se slibem efektivity, komfortu a bezpečnosti.

Řez unikátním způsobem vyřešení umístění motorů. Celá jeho část se bude ohýbat (Zdroj: Lilium)

 

Lilium Jet se bude chovat jako konvenční letadlo. Výjimkou ale budou motory, které budou zabudovány v klapkách letadla a podle konkrétní fáze letu se budou naklánět do vertikální nebo horizontální polohy. Vrtule navíc budou schovány uvnitř konstrukce, půjde tedy o tunelový elektrický vektorový tah. To zajistí menší hlučnost, větší aerodynamickou účinnost a větší prostor pro užitečnou zátěž. Délka stroje je 8,5 m, rozpětí křídel 13,9 m a vnitřek pojme krom pilota až 6 pasažérů. Cestovní výška by měla být 3 000 metrů, rychlost až 280 km/h a dolet přes 250 km. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář