V Japonsku vznikl nástupce Red Bull Air Race

20.08.2023 2 příspěvky

Osm špičkových pilotů ze šesti zemí se utká v novém unikátním formátu leteckých závodů AIR RACE X. Závodit budou i Martin Šonka a Petr Kopfstein.

V Japonsku vznikl nástupce Red Bull Air Race
V Japonsku vznikl nástupce Red Bull Air Race (Zdroj: AIR RACE X)

V Japonsku vznikl atraktivní seriál, který kombinuje skutečné létání s prvky rozšířené reality. „Budeme létat v reálném prostředí, jen každý jinde, ale přitom na stejné trati. Diváci pak díky moderním technologiím dostanou zážitek, který tu ještě nebyl,“ láká Petr Kopfstein.

„Na úvod bych rád zmínil, že se nevrací závod Red Bull Air Race, třebaže všichni piloti, kteří se objeví v novém seriálu AIR RACE X, jím prošli. Což současně svědčí o opravdu vysoké kvalitě, která na diváky čeká,“ vysvětluje pětačtyřicetiletý Petr Kopfstein. Za seriálem AIR RACE X stojí pilot Jošihide Muroja, někdejší pilot a mistr světa Red Bull Air Race, podporovaný japonskou automobilkou Lexus, jejímž ambasadorem je v Česku i Petr Kopfstein.

Petr Kopfstein bude jedním z pionýrů nového druhu závodů (Zdroj: Mediální zastoupení Petra Kopfsteina)

 

V čem je AIR RACE X jiný, speciální a jak bude fungovat? „Budeme závodit v reálném prostředí, jen každý z pilotů ve své zemi, na svých letištích. Trať ovšem bude pro všechny identická, byť výškově přizpůsobená dané lokalitě. Vybaveni budeme záznamovou telemetrickou jednotkou RDU (Remote Data Unit), která umožňuje měření polohy s přesností na 3 centimetry a rychlosti na 1/1000 sekundy,“ komentuje Petr Kopfstein. Trať všichni piloti odletí v přesně daném časovém okně, následně po přistání jeho tým stáhne data z telemetrické jednotky a během 90 minut odešle veškerá data na centrálu do Japonska společně s video záznamem letu z pilotní kabiny a pohledu z exteriéru. V Japonsku následně proběhne přepočet na hustotní výšku a další přepočty pro srovnání s ostatními piloty a kontrola dodržení pravidel, případně přidání penalizací, tak jako tomu bylo v minulosti.

AIR RACE X láká na svůj první závod

Přesuny letadel byly vždy jednou z nejnákladnějších položek – to v AIR RACE X odpadá. „Původně jsem se sám sebe ptal, jak to celé bude fungovat. Když jsem ale viděl detaily projektu a promluvil si se samotným Jošihide Murojou, jenž měl navíc vždy výborný technický tým, přesvědčil mě velmi záhy o kvalitě jeho vize. Tyto nové letecké závody totiž zajímavě kombinují realitu i virtuální svět,“ pokračuje zkušený pilot Petr Kopfstein.

Trénink bude probíhat také na trenažéru, aby piloti trať „nasáli“. „Další důležitou věc představuje fakt, že na trati nebudou nafouknuté pylony jako v minulosti, ale pouze zvýrazněné markery na zemi. Právě kvůli tomu je zapotřebí kvalitní trénink, abych poté nemusel místa hledat,“ poznamenává Petr Kopfstein, jenž v roce 2014 vyhrál Red Bull Air Race Challenger Cup a v témže roce i domácí akrobatický šampionát v kategorii Unlimited.

Dalším českým pilotem v sérii bude známý akrobat Martin Šonka, mistr světa z roku 2018. „Jsem moc rád, že se konečně něco reálne děje, a že si ve svém speciálu zase zazávodím. I když jinak, než jsem byl já i fanoušci zvyklí. Jde o nový koncept air race, ve kterém se díky moderním technologiím reálný svět prolíná s tím virtuálním, což může být pro spoustu fanoušků kdekoliv na světě velice atraktivní. Věřím, že je to zaujme, koncept se chytí a bude se dál rozvíjet,“ uvedl Šonka v tiskové zprávě

Martin Šonka byl v seriálu Red Bull Air Race velmi známým jménem (Zdroj: Agentura Nedori)

 

Co se týče jízdního řádu závodu, půjde o souboj každý s každým. Osmička pilotů bude mít na svůj let tři pokusy, započítá se ten nejlepší. Vítěz bere tři body, pokud bude rychlejší o více než půl sekundy než jeho soupeř. Remíza přináší jeden bod, a to v případě, kdy rozestup bude mezi oběma piloty menší než půl vteřiny. Nejlepší čtveřice poté ještě absolvuje semifinále, boj o třetí místo a finále. Tyto výsledky ovšem zůstanou skryté až do závodu v tokijské čtvrti Šibuja, jedné z vůbec nejrušnějších v japonské metropoli, který se uskuteční 15. října.

Diváci v proslulé Šibuji si budou moct stáhnout speciální aplikaci a sledovat unikátní závod na chytrých telefonech ve VR brýlích nebo na velkých obrazovkách přímo v japonské metropoli. Diváci uvidí díky AR letadla jednotlivých pilotů a stejně tak i reklamu promítanou na obloze. „Vysílání poběží také v televizi, čeští fanoušci budou moci sledovat závod na oficiálním webu airracex.com,” doplňuje Petr Kopfstein.

Díky použití technologie AR/VR mohou letadla létat i v ulicích měst (Zdroj: Styly | AIR RACE X)

 

„V podstatě – kam se fanoušci hnou, čekají na ně jedinečné pohledy, které posouvají náš sport zase o kus jiným směrem. Navíc i my piloti budeme v napětí, protože výsledky znát nebudeme,“ neskrývá nadšení rodák z Karlových Varů Petr Kopfstein, jenž už v Japonsku dva velké úspěchy zažil. V roce 2017 si vyletěl druhé místo v závodě Red Bull Air Race mezi Masters a v kategorii Challenger zde o dva roky dříve dokonce vyhrál. „Diváci ocení na AIR RACE X reálné výkony, které jsou zasazené díky AR do nádherných kulis. Myslím, že tenhle mix bude hodně bavit mladé lidi,“ podotýká Petr Kopfstein.
¨
Pořadatelé AIR RACE X svou pozornost upínají také do budoucnosti. Po letošním prvním iniciačním závodě v Japonsku plánují v roce 2024 další čtyři závody a cílem má být reálný závod v roce 2025. „Potenciál zde jednoznačně vidím,“ uzavírá Petr Kopfstein.

Více info na www.airracex.com

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Fraška

20.08.2023 v 13:06 Dzordzik

Tento "závod" bude jedna velká fraška. Lepší než nic, ale naprosto neférové. není možné, aby proti sobě závodili piloti na naprosto jiných místech, s jinými povětrnostními a teplotními podmínkami, byť poletí virtuálně stejnou trať. To jako jednomu bude foukat 7m/s a druhý bude mít bezvětří? Jeden bude mít skvělou viditelnost a druhý opar nebo mlhu? jaký má takové závodění smysl? Dle mého názoru je to jenom vykrádání značky původních závodů, ale s nimi to nemá reálně nic společného.

Odpovědět

RE: Fraška

21.08.2023 v 9:26 M!

Taky mi to přijde takové zvláštní. Možná by to mohlo být na simulátorech kompletně ;) Asi budou dopočítávat i vliv větru a další okolnosti těžko říct. 

Na druhé straně zase lepší něco než nic. Uvidíme co z toho vyleze. RBAR jsem docela rád sledoval, ale je jasné že náklady na přesun všech letadel a ansáblu musely být astronomické, proto zvolili tuto ekonomickou verzi. 

Odpovědět

Přidat komentář