Americké letectvo investuje do eVTOL strojů

07.08.2023

Stroje Archer Aviation by měly lítat i pro americkou armádu
Stroje Archer Aviation by měly lítat i pro americkou armádu (Zdroj: Archer Aviation)

Americké letectvo (USAF) v pondělí uzavřelo dohodu s Archer Aviation na dodávku šesti jejich eVTOL strojů Midnight. Více než o nákup jde o investici do firmy, obě strany si totiž budou sdílet data z testovacích a certifikačních letů a budou se společně podílet na pilotním výcviku a vytvoření údržbových a servisních kapacit. Armáda za to všechno zaplatí 142 milionů dolarů.

„Nové kontrakty značí uznání americké armády, že inovativní eVTOL stroje od Archeru mají potencionální přínos u našich ozbrojených sil,“ uvedla firma Archer v tiskové zprávě. „Na základě dohod Archer vytvoří a poskytne inovativní schopnosti, které posílí obranu USA.“ K podpisu se zvlášť vyjádřil i generální ředitel společnosti Adam Goldstein. Dohoda podle něj znamená silný závazek ozbrojených sil k technologii, kterou stroje Archeru nabízejí. „Je jasné, že vývoj a komercializace technologie eVTOL zůstává národní prioritou. Těšíme se na spolupráci s americkým ministerstem obrany a letectvem na integrování (strojů) Midnight do jejich letového parku se zaměřením na transportní, logistické a záchranné operace.“

Archer Midnight (Zdroj: Archer Aviation)

 

Není to přitom první dohoda, kterou obě strany mezi sebou mají. První navázání spolupráce proběhlo už před dvěma lety a od té doby pokrylo několik projektů. Šlo například o sérii programů AFWERX, skrze které mají komerční inovátoři pomoci armádě řešit jejich problémy a výzkumy. Navazuje také na květnové rozhodnutí firmy o vytvoření poradního sboru pro vládní služby. Ta má umožnit Archer Aviation větší zapojení do vladního sektoru a složek veřejné bezpečnosti.

Společnost plánuje stroje Midnight uvést do provozu v roce 2024. Uletět mohou až 160 kilometrů, v realném provozu ale budou optimalizovány na krátké, ale rychle se opakující lety o vzdálenosti maximálně 30 kilometrů. Nebude se tak ztrácet čas nabíjením letounu, jelikož na takovou vzdálenost bude potřeba na nabíječce být jen 12 minut. Nosnost je 450 kilogramů.  

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

VTOL stroje


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář