Wisk Aero veřejně předvedla svůj eVTOL stroj

26.07.2023 1 příspěvek

Aerotaxi od Wisk Aero má být plně autonomní a začít létat ke konci dekády. Firma předvedla stroj v rámci veletrhu EAA AirVenture.

5. generace stroje už má za sebou první lety
5. generace stroje už má za sebou první lety (Zdroj: Wisk Aero)

Wisk Aero, jedna z předních spoelčností v závodu o funkční eVTOL aerotaxi, provedla v úterý na veletrhu EAA AirVenture krátký ukázkový let 5. generace svého letounu. Plně autonomní letoun jedním stiskem tlačítka vertikálně vzlétl, provedl dva nízké průlety nad hlavami stovek diváků, následně se chvíli vznášel na místě a poté přistál. 

„Právě jste viděli dvoumístný (6. generace už je čtyřmístná - pozn. red.) eVTOL stroj se vznést jako helikoptéra, letět v režimu pevných křídel jako letadlo a provést několik těchto přechodů - vše zmáčknutím tlačítka,“ popsal ukázkový let obecenstvu šéf společnosti Wisk Aerospace Brian Yutko. „Pokud víme, jedná se o vůbec první takovou veřejnou ukázku.“ Dodal také, že na palubě letadla nejsou žádné ovládací prvky a všechny manévry a přechody byly naprogramovány.

5. generace stroje má ještě dvě místa, šestá ale unese čtyři osoby (Zdroj: Wisk Aero LLC)

 

Na řadě je certifikace

Americká společnost doufá, že do konce dekády získá od amerického úřadu pro letectví (FAA) všechny potřebné certifikace k provozu, Yutko ale poznamenal, že je to běh na dlouhou trať. „K certifikaci neexistuje jednoduchá cesta. FAA má velmi přísná pravidla, což je správné. Vytvořili jsme společně certifikační program a s FAA se nám výborně spolupracuje. Plníme všechny požadavky a pochodujeme dále na cestě k certifikaci.“

6. generace stroje byla také k vidění (Zdroj: Wisk Aero LLC)

 

Společnost také opět vystavila šestou generaci stroje, která ale ještě nelétá. Podle Yutka jsou si obě verze velmi podobné a inženýrský tým tak může poznatky z letů s pátou generací přenést i do té nejnovější. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.


Témata

VTOL stroje


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Certifikace

28.07.2023 v 7:39 Radek

Certifikace bude problem, bez pilota to nikdo jeste 5 let nepovoli. Necekane situace jako hejno ptaku, setkani s dronem nebo jinym strojem, vletnuti do mraku nebo oblaku dymu, to jsou nebezpecne situace, jak to chteji zvladnout? Taky to neprojde bez zachranneho padaku.

Odpovědět

Přidat komentář