EASA možná omezí dolet A321XLR

25.07.2023

Airbus A321XLR má oproti zbytku rodiny jednu extra nádrž, což je pro evropského regulátora až moc velký nestandard. Požaduje proto větší bezpečnostní prvky.

EASA možná omezí dolet A321XLR
EASA možná omezí dolet A321XLR (Zdroj: flightglobal.com)

Zmiňovaná zadní centrální nádrž se nachází těsně za křídly, mezi standardní centrální nádrží a zadním zavazadlovým prostorem a Airbus díky ní slibuje dolet až 8 700 km, o 1 400 km více, než zvládne A321neo. 

Podle zpráv agentury Reuters tato čísla ale nemusí platit. EASA totiž nádrž bere jako netradiční prvek a před certifikací stroje po Airbusu požaduje mezi ní a podlahou kabiny přidat ochrannou vložku. Ta má ale podle zdrojů obeznámených s problémem přidat letounu mezi 700 a 800 kilogramy hmotnosti, což by mohlo dolet snížit o 370 kilometrů.

Zadní centrální nádrž je netradiční novinka zajišťující velký dolet. Airbusu to u certifikace stroje ale moc nepomáhá (Zdroj: Flightradar24)

 

„Integrace RCT (Rear Center Tank - pozn. red.), umístěné pod podlahou kabiny, je kvůli designu a poloze považována za neobvyklý prvek ve vztahu ke konstrukčním praktitkám u velkých komerčních letadel,“ stojí ve dřívějším prohlášení EASA. Evropskýá regulátor proto vydal dokument, skrze který chce zabezpečit „adekvátní ochranu cestujících před hrozbou požáru a propálení podlahy, vznícení palivových výparů a explozí nádrže, jakožto zajištění nárazuvzdornosti nádrže tak, aby palivo neunikalo v dostatečném množství k vypuknutí vážného požáru u jinak přežitelné nehody.“

Zadní část letounu, včetně zmíněné nádrže, se až na křídla prakticky celá vyrábí v Hamburgu. Airbus skrze své tiskové oddělení uvedl, že dodavatel nádrže „neočekává žádný značný dopad na jedinečnou výhodu v doletu XLR.“ I přes možnou překážku výrobce letadla věří, že A321XLR by mohla dostat certifikaci na konci letošního roku a první stroje by byly dodány ve druhém čtvrtletí 2024. Letadlo má za sebou třináctihodinový testovací let, při kterém loni v prosinci obletělo téměř celou Evropu a nad Biskajským zálivem nakreslilo písmena XLR.

Plánek letounu s vyznačením, která část se kde vyrábí (Zdroj: AirInsight)

 

Pokud se plánovaný dolet letounu dramaticky nesníží, stane se v kategorii úzkotrupých letadel tím s nejdelším doletem. Nejbližším soupeřem je A321LR, která má dolet 7 400 km. Oproti tomu Boeing se 737 MAX-7 zvládne jen 7 000 km. 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Dlouholetý sportovní novinář a bývalý šéfredaktor aerowebu. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář