Pokud by si někdo (naprosto oprávněně) myslel, že typ A220 byl navržen, vyvinut a certifikován v Toulouse, kde má Airbus své hlavní sídlo, mýlil by se. Za zrodem totiž stojí kanadská společnost Bombardier. Kořeny tohoto moderního stroje sahají až za Atlantik do Quebecu.
Tam Kanaďané začali s vývojem v roce 2008. A dařilo se jim. Po pěti letech práce stroj poprvé vzlétl a dva roky na to už se mohl těšit z certifikace. Program se jmenoval Bombardier CSeries a do komerčního letectví vstoupil s koncem roku 2016, kdy ho obdržela společnost AirBaltic.
Záhy ale přišlo zpoždění dodávek, finanční problémy a neshody s Boeingem, který tehdejšího výrobce obvinil z cenového podbízení. Bombardier byl těmito okolnosti k dalším vývojům a dodávkám tehdy nového letounu donucen přizvat společníka. A zde do hry v roce 2018 vstoupil Airbus a odkoupil 50,01 % podílu. Tím tak získal další přírůstek do výrobní flotily a z Bombardieru se stal Airbus.
Evropané převzali majoritní část a začali pomáhat s dalším uvedením letadla na trh, podíleli se na výrobních nákladech a ukončili konkurenční boj vedený s Boeingem (Američané v konfliktu po převzetí programu Evropany nepokračovali, skýtal by pro ně mnoho rizik). V roce 2020 Bombardier Airbusu prodal zbylých 25 %, francouzská společnost je tedy v tento okamžik 75% vlastníkem. Zbylou čtvrtinu drží společnost Investissement Quebec, přičemž se očekává, že ta do roku 2030 svůj podíl také prodá.
Airbus A220 dnes platí za velmi moderní stroj, který výrazně snížil spotřebu paliva a emisí. Mezi leteckými experty je také vyzdvihován pro relativně nízkou hlukovou stopu (především v porovnání se stejně velkými stroji).
Na trhu si letoun vede nyní velmi dobře. Airbus pravidelně dokončuje objednávky těchto strojů. Doposud se prodalo přes více než 800 kusů, dodáno jich bylo 271. Většina těchto objednávek míří k větší variantě A220-300 (713 objednávek a 215 dodávek). Menšího typu A220-100 Airbus leteckým společnostem dodal 56 kusů a zbývá mu ještě 37 letadel.
Pro Čechy nejde o nic neznámého
Tuzemští spotteři Airbus A220 mohou pravidelně vídat na pražském letišti. Tam s ním létá pravidelně již zmíněný AirBaltic, Swiss Air nebo Air France. Tyto tři společnosti platí také za jedny z největších, které tento typ provozují. Mimo Evropu stroj hojně využívá Air Canada, která má ve flotile 33 kusů.
Provoz Airbusu A220 v Praze by se měl zvýšit v příštím roce, kdy pořízení čtyř strojů plánují ČSA. Pronajmout si je chtějí od Air Lease Corporation. Nákup nových letounů České aerolinie plánovaly již v roce 2019, o dva roky později tehdy od kontraktu ale ustoupily. V posledních dnech si stroj začíná objednávat více a více dopravců, očekává je například Qantas, ITA Airways nebo KLM.
Francouzi nezahálí
Airbus také velmi mohutně pokračuje v dodávkách typů A320. V Toulouse nedávno otevřel novou výrobní linku, která má za cíl zvýšit počet vyrobených A320neo a A321neo (které v současnosti představují až 60 % nevyřízených zakázek). Prostory pro výrobu bude francouzská společnost rozšiřovat také v Americe a Číně.
V Toulouse byla linka nainstalována v halách, kde probíhala montáž obřích A380. V nových prostorách bude provoz pravidelně navyšován do roku 2025, zaměstnat má až 700 pracovníků.
Nejdelší trasu s tímto typem letadla momentálně provozuje společnost JetBlue (Boston – San Jose, 4 327 km). Od 1. listopadu by se premiantem měl stát Finnair, který bude letadlo využívat mezi Tampere a Tenerife. Let nad Evropou bude o několik stovek kilometrů delší a trvat by měl kolem 7 hodin.