Co nehodě předcházelo?
Pilot překročil hranice při stoupání kolem deváté hodiny ranní. Řídícím letového provozu v Ostravě se nezdála výška ultralightu, která byla vyšší než povolená. Letoun stoupal do výšky 12 000 stop, jeho povolená hranice však byla 10 000. Řídící nicméně výšku, do které pilot směřoval, schválili.
Letadlo Shark UL, které je považováno za jeden z nejrychlejších ultralightů, dostalo pokyn k přeladění frekvence na brněnský radar. V ten stejný moment přišly první komplikace, které pilot ohlásil. Řídící informoval o problémech s motorem a rychlostí. O minutu později se stroj stáčel jihovýchodním a později východním směrem. Následně letoun začal střídavě strmě klesat a stoupat, přičemž při klesání nabíral stále větší rychlost.
Zmatečná komunikace
Let se v dalších minutách trochu ustálil a ultralight nyní klesal pouze při malých změnách výšky, jak uvádí zpráva vyšetřovatelů. V ten moment pilot opět uvedl, že má problémy s motorem, ovšem blíže je nespecifikoval. Zbývající část jeho komunikace nebyla dobře rozpoznatelná. Letový provoz v Brně informoval o nejbližším možném letišti k přistání, tehdy to byly Bohuňovice vzdálené necelých 15 kilometrů.
Pilot byl požádán o potvrzení počtu osob na palubě a množství paliva, kterého potvrdil, že má dostatek. Zpráva uvádí, že jeho další komunikace znovu nebyla rozpoznatelná, byl pod stresem a ztratil prostorovou orientaci. Namísto do Bohuňovic stroj mířil do vzdálenější Olomouce. 8 kilometrů před tamním letištěm byl zahájen postup nouzového přistání na poli. Pilot v kritický moment vytáhl podvozek, následoval rychlý sestup ve velkém úhlu a první náraz do zadní části letadla. Ten druhý pak zničil přední část a aktivoval záchranný systém. Pilot nicméně zahynul. Z letadla zbyla pouze ocasní konstrukce, i ta ale byla poškozená.
Pilotova historie
Inspektoři ve finální zprávě uvádí, že třiapadesátiletý Francouz způsobil dva incidenty ve francouzském vzdušném prostoru. „Hlavní inspektor provozu ULL provedl s pilotem na LAA ČR rozbor incidentů dne 20. 3. 2017, teoretické přezkoušení v rozsahu pilotní zkoušky. Jelikož pilot neuspěl, byla mu pozastavena platnost pilotního průkazu do úspěšného provedení přezkoušení (bez dalšího vývoje v této věci),” stojí v dokumentu.
Závěry vyšetřování
Vyšetřování na místě nehody ukázalo, že letadlu chybělo výškové kormidlo, které letounu upadlo zřejmě při silných vibracích v době klesání ve vysoké rychlosti. V oblasti havárie panovaly námrazové podmínky, které přispěly k omezení výkonu pohonné jednotky a současně vedly ke snížení ovladatelnosti. Jako jeden z klíčových faktorů zpráva uvedla také rozhodovací proces pilota: „Pilot po ztrátě řiditelnosti UL letounu měl v každém případě aktivovat záchranný systém, kterým byl UL letoun pro tyto případy vybaven. Teprve v případě selhání záchranného systému bylo další teoretickou možností přistání na břicho.” Pilot mohl omezit škody také nevytažením podvozku těsně před přistáním na poli. Po tomto manévru totiž stroj začal klesat pod větším úhlem.
Vyšetřovatelé nevydali žádná bezpečnostní doporučení.