Co letu předcházelo?
Vyšetřovatelé zmínili, že pilot byl k letu naprosto způsobilý a zkušený. Na stroji měl v uplynulých dvou letech několik letových hodin, s Hawkerem vzlétl jednadvacetkrát. Dva dny před nehodou stíhací letoun do Chebu dopravil z letiště Točná. Den před tím v rámci leteckého dne letěl také a za letu provedl dva akrobatické manévry. Jejich sestava se lišila od následujícího dne. Všechny prvky byly podle vyšetřování v souladu s pilotovou zkušeností.
Den nehody
V osudný den pilot dostal povolení ke vzletu. Zpráva uvádí, že po něm stoupal a postupně provedl dvě zatáčky. Zhruba tři minuty po startu oznámil stanovišti RADIO, službě poskytující informace o známém provozu, indikaci vysunutí podvozku. Požádal tedy o vizuální kontrolu. Při prvním průletu nebylo možné tuto skutečnost identifikovat, až při druhém dispečer identifikoval, že jsou kola zatažena.
Zhruba dvě minuty před koncem vystoupení byl zahájen kritický manévr přímým stoupavým letem pod úhlem 40°, který byl postupně navyšován až na 90°. Pilot následně letoun překlopil do ostré klesavé zatáčky. Zpráva dále uvádí: „V této fázi manévru byla na videozáznamu zřetelná výchylka křidélek proti náklonu a náhlý nárůst příčného a podélného sklonu letounu. S velkou pravděpodobností došlo k přetažení letounu a vzniku autorotačního pohybu vpravo. Letoun pak na okamžik kratší než 1 s zmenšil příčný sklon v zatáčce vpravo. Vzápětí, cca 1,5 s před nárazem letounu do země, však znovu došlo k rychlému klonění vpravo a zvýšení strmosti klesání. Bezprostředně před nárazem se zmenšil příčný sklon, příď se mírně zvedla, ale letoun již neměl dostatečnou výšku pro vybrání do vodorovného letu. Pod mírným úhlem podélného sklonu ve směru cca 195° narazil spodní částí trupu a pravou polovinou křídla do země.“
Pád letadla v Chebu. Chtěl jsem si nafilmovat krásné letadlo, natočil jsem smrt, bohužel. Hodně sil všem pozůstalým. pic.twitter.com/KiRLOIjMzY
— Roman Šmucler (@smucler) August 14, 2022
Jaké závěry zpráva ukazuje?
Vyšetřovatelé uvedli, že letoun byl způsobilý k letu a řádně udržován. Jeho hmotnost byla v předepsaných mezích. Nebyly zjištěny žádné důkazy o závadě nebo poruše, které mohly přispět ke vzniku letecké nehody. V den letu odpovídaly také meteorologické podmínky předepsaným minimům, během letu se nevyskytly žádné nebezpečné meteorologické jevy.
Jako příčinu ÚZPLN uvedl pokus pilota o vertikální manévr k rychlé změně letu do protisměru ostrou a strmou sestupnou zatáčkou na malém prostoru, při které došlo k přetažení a vzniku autorotačního pohybu. Ve strmé poloze pak Hurricane neměl dostatečnou výšku k vybrání, o které se pilot pokusil. Důsledkem byl náraz do země.
Ústav nevydal žádné bezpečností doporučení, zpráva však zmiňuje, že provozovatel letounu, který byl zničen, přijal interní opatření pro provádění vystoupení historických strojů na leteckých dnech.
Hawker Hurricane byl poslední na světě svého typu, který byl schopný letu. Stroj létal za druhé světové války pro Royal Air Force, jeho piloty byli také Čechoslováci, včetně nejúspěšnějšího československého esa Karla Kuttelwaschera. Stroj na Točnou v roce 2021 přivezl jeho majitel, podnikatel Ivo Lukačovič. Ten minulý rok uvedl, že použitelné kusy jinak zničeného letadla budou použity na výstavbu nového letounu.